Gå til innhold

Noen spørsål angående mailserver.

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig registrert meg her og start med et par spørsmål.

Meldingen kan ikke sendes fordi en av mottakerne bla avvist av serveren. Den avviste e-postadressen er [email protected]. Emne 'trhtrh', Konto: 'pop.whine.sytes.net', Server: 'smtp.whine.sytes.net', Protokoll: SMTP, Svar fra server: '554 <[email protected]>: Recipient address rejected: Relay access denied', Port: 25, Sikker (SSL): Nei, Serverfeil: 554, Feilkode: 0x800CCC79

Jeg bruker Postfix og popa3d. Jeg skjønner meg ikke helt på relay og sånt og jeg har lest manualer og FAQ's og HOWTO's men har ikke blitt noe klokere... jeg får sendt mail fra den ene maskin min i lan uten l/p men det virker som nesten uansett hvordan jeg endrer instillinger så får ingen andre enn de som er i lan sendt mail via smtp'en min.

noen som vet hvilke instillinger jeg må endre på for at alle skal kunne sende mail via smtp'en min men bare hvis du har l/p og l/p skal være det som du har på shellet.

.............................................

----- The following addresses had permanent fatal errors -----

<[email protected]>

(reason: 554 <[email protected]>: Recipient address rejected: Relay access denied)

----- Transcript of session follows -----

... while talking to mail.whine.sytes.net.:

>>> DATA

<<< 554 <[email protected]>: Recipient address rejected: Relay access denied

554 5.0.0 Service unavailable

<<< 554 Error: no valid recipients

Final-Recipient: RFC822; [email protected]

Action: failed

Status: 5.0.0

Remote-MTA: DNS; mail.whine.sytes.net

Diagnostic-Code: SMTP; 554 <[email protected]>: Recipient address rejected: Relay access denied

Last-Attempt-Date: Sun, 8 Jun 2003 22:40:32 +0200

som dere ser får jeg heller ikke sendt mail til serveren. noen som vet hvilke innstilligner jeg må endre på for at den skal godta innkommende mail og få sendt den til popa3d som da på en eller annen måte klarer å sortere mailen så den mailen som går til [email protected] kommer til den personen osv ?

kanskje det finnes et eller annet web admin verktøy jeg kan bruke for å configrere mail server delen?

Takk for alle svar!

ps. jeg har forwardet portene 25 og 110 tcp/udp mot serveren og ISP tillater mail server!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kanskje det finnes et eller annet web admin verktøy jeg kan bruke for å configrere mail server delen?  

Takk for alle svar!

ps. jeg har forwardet portene 25 og 110 tcp/udp mot serveren og ISP tillater mail server!

vel,, jeg kan ikke mail servere men.. hva med http://www.webmin.com/ det bruker å følge med de fleste distroer som er i dag.. og der er det en sann trykk noen ganger og det er gjort..

Lenke til kommentar

Takk for at dere svarer på sånne enkle spørsmål!

Nå har jeg endret params.h og satt mail mappen til $HOME/mail og postfix local delivery til den mappen. når jeg åpner og sjekker mail med webmin så ser jeg mail som har kommet der, men hvordan kan jeg få gjort så popa3d skjønner at den nå skal bruke $HOME/mail ?

og enda et enkelt spørsmål. i usermin ser jeg at det er mulighet for webmail. men nå jeg skal sende mail fra usermin så står det at den ikke finner sendmail. noen som vet hvordan jeg kan "fortelle" usermin og wedmin at poostfix er std smtp daemon ?

Lenke til kommentar

nå tror jeg at jeg har skjønt problemet. i webmin når jeg velger /var/something så sender den mail til /var/mail/brukernavn men når jeg velger /home/brukernavn/mail så lagrer den i /home/brukernavn/mail/mail og ikke /home/brukernavn/mail/brukernavn

popa3d leser fra /home/brukernavn/mail/brukernavn

tenker jeg veldig feil ?

så hvordan kan jeg få postfix til å lagre mailen som brukernavn og ikke som "mail" eller få popa3d til å lese fra "mail" og ikke fra "brukernavn" ?

Lenke til kommentar

i qmail har jeg ihvertfall en control som heter concurrencydelivery elns. Der står det ./Maildir/

så lager jeg maildirs med maildirmake $home/Maildir/

Men jeg kjenner ikke postfix så godt. qmail funker mye bedre syns jeg.

Lenke til kommentar

Da fungerer alt og jeg fant et web mail script på hotscripts.com da det for meg så ut som at squirrelmail måtte bruke imap.

Men det som nå er litt dumt er at jeg må i popa3d definere max mailbox str generelt. og ikke kunne definer at en bruker kan ha mail str på 100mb og en på 25mb.. noen som vet om en smart måte å få definert at en spesiell bruker skal ha så stor mailbox plass osv. ?

Lenke til kommentar

når jeg skal sende mail og jeg ikke bruker lokal ip (192.168.2.5) som smtp server får jeg følgende beskjed:

[email protected]

Internal error [554 <[email protected]>: Recipient address rejected: Relay access denied]

også når jeg prøver å sende mail fra hotmailen til whine.sytes.net mailen får jeg:

This is an automatically generated Delivery Status Notification.

Delivery to the following recipients failed.

[email protected]

Reporting-MTA: dns;hotmail.com

Received-From-MTA: dns;mail.hotmail.com

Arrival-Date: Mon, 9 Jun 2003 11:28:04 -0700

Final-Recipient: rfc822;[email protected]

Action: failed

Status: 5.7.1

Diagnostic-Code: smtp;550 5.7.1 <[email protected]>... Relaying denied. Proper

authentication required.

noen som vet hva dette kommer av og evt løsning på problemet ?

Lenke til kommentar

ok da fungerer alt faktisk utrolig nok!!

jeg har litt problemer med mx host på domenet mitt hos domeneshop.no.. jeg får ikke til å få mail.domene.com til å fungere som mail serveren sin ip. jeg har følgende i mx hosten:

Sub Domene Prioritet MX Host

mail.domene.com 5 mail.domene.com

mail.domene.com 10 domene.com

mail.domene.com 15 mail.et no-ip domene som jeg bruker som mx host

mail.domene.com 20 samme som over uteen mail.

mail.domene.com 25 relay.domemeshop.no

også:

pop.domene.com 6 pop.domene.com

pop.domene.com 11 domene.com

pop.domene.com 16 mail.no-ip domenet

pop.domene.com 21 no-ip domenet

pop.domene.com 26 relay.domeneshop.no

og i DNS har jeg:

mail.domene.com -> ip til serveren

pop.domene.com -> ip til serveren

hva er feil ?

btw hvis jeg bare bruker domene.com som pop server addresse så funker det å motta mail... men ikke med mail.domene.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...