harry_hole Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Hei Jeg mottok 1.1.2010 en firmabil fra firmaet jeg jobber i. Men jeg er litt usikker på skattereglene rundt dette forholdet. Jeg bruker selvsagt bilen i arbeidet mitt, men i tillegg kjører jeg den til og fra jobb hver dag, (altså hjem-arbeidsted-hjem) men ikke noe mer enn det. Ingen henting i barnehagen, ingen turer på ikea, ingenting. Slik jeg forstår det skal jeg skatte av denne kjøring, og det er for mitt vedkommende helt iorden. Spørsmålet mitt er da: Hvis jeg oppgir firmabilens verdi (ca 200k regner jeg med) på ligningen min, er jeg og staten skuls da? Vil de trekke det som skal trekkes i skatt? eller må jeg skatte etter hvor mange kilometer jeg kjører "privat"? Hvis det første er sant og jeg oppgir 200k som verdi og får en skatt på 50k i året (tilfeldige tall alt sammen) kan jeg da i prinsippet bruke firmabilen min ubegrenset privat? Må selfølgelig diskutere det med arbeidsgiver men forutsatt at det går iorden. Takk for all hjelp Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Du må skille mellom firmabil og yrkesbil. Brukes den kun til og fra jobb i tillegg til jobben, kan den betegnes som yrkesbil noe som ikke er skattepliktig. Men brukes den til noe privat utenom kalles det firmabil, og er skattepliktig. Lenke til kommentar
harry_hole Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 (endret) Det er stikk i strid med hvordan jeg forstår reglene "En håndverker som har en varebil lastet med store mengder verktøy, og utelukkende bruker bilen mellom hjemmet og arbeid, vil dermed bare bli beskattet for kjøring mellom hjemmet og arbeidsstedet." -http://www.smaabedriftsportalen.no/artman2/publish/gode_raad/Privat_bruk_av_yrkesbil.shtml Men igjen, jeg er veldig forvirret akkurat nå, så mulig jeg missforstår. Noen som kan hjelpe til med å oppklare? EDIT: så vidt jeg kan se er yrkesbil en privat kjøpt bil du bare bruker til jobben, og ikke privat. Dette er altså ikke mitt tilfelle, det er en bil 100% eid av firmaet jeg jobber i. Mulig jeg har feil her også, dette var virkelig vanskelig. Endret 21. mars 2010 av harry_hole Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Her hvor jeg jobber så er det to selgere som har vær sin "firmabil" som er leaset av firmaet. Selgerene tar med bilen hjem hver dag og pakerer der. Dagen etterpå er det rett ut på kundebesøk og eller innom arbedsplassen for en briefing. Her slipper arbeidstakeren og skatte av bilen og all kjøring kan sees på som "gratis". Det blir noe annet når du feks. skal bruke denne bilen også som privatbil... Vertfall slik jeg har forstått det... Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Bør ikke arbeidsgiver ha svar på alt dette? Lenke til kommentar
harry_hole Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 Bør ikke arbeidsgiver ha svar på alt dette? I en perfekt verden, ja. I vår (min) verden, nei. Du får det skattefritt hvis du har forskjellig oppmøteplass hver dag, dvs ikke 14 dager i strekk. Derfor kan mange selgere osv gjøre som det gjør. Jeg derimot jobber opp mot byggeplasser o.l. store prosjekter, så har nok fast oppmøtested 2 uker i slengen. Så derfor lurer jeg på om hvis jeg raporterer inn verdien i av bilen i lingningen min, er det alt som skal til for å kunne kjøre fritt privat? kjedelig å skatte av den og ikke tørre å bruke den privat hvis det er fritt fram Alle opplysninger ovenfor er tatt på stående fot fra en jungel av paragrafer, og alt kan derfor være helt og holdent feil. setter pris på all hjelp til å klarne opp i dette. takk Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 EDIT: så vidt jeg kan se er yrkesbil en privat kjøpt bil du bare bruker til jobben, og ikke privat. Dette er altså ikke mitt tilfelle, det er en bil 100% eid av firmaet jeg jobber i. Mulig jeg har feil her også, dette var virkelig vanskelig. "Yrkesbil" er et begrep som egentlig kun gjelder næringsdrivende som eier bilen selv, og bruker den hovedsakelig (minst 6.000km) eller utelukkende i jobben. Privat bruk av yrkesbil må det skattes av etter forholdsvis innviklede regler. I ditt tilfelle, hvor du er ansatt og bilen eies av arbeidsgiver, så blir det firmabilreglene som gjelder, og det er for 2010 slik at du får påplusset inntekten med 30% av bilens listepris under 261.600kr +20% av listepris over det. Firmabil som beskattes etter disse reglene kan benyttes ubegrenset privat. (eller rettere sagt, det blir et spørsmål kun mellom deg og arbeidsgiver med tanke på driftskostnadene) Lenke til kommentar
harry_hole Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 "Yrkesbil" er et begrep som egentlig kun gjelder næringsdrivende som eier bilen selv, og bruker den hovedsakelig (minst 6.000km) eller utelukkende i jobben. Privat bruk av yrkesbil må det skattes av etter forholdsvis innviklede regler. I ditt tilfelle, hvor du er ansatt og bilen eies av arbeidsgiver, så blir det firmabilreglene som gjelder, og det er for 2010 slik at du får påplusset inntekten med 30% av bilens listepris under 261.600kr +20% av listepris over det. Firmabil som beskattes etter disse reglene kan benyttes ubegrenset privat. (eller rettere sagt, det blir et spørsmål kun mellom deg og arbeidsgiver med tanke på driftskostnadene) Du er helten min. All mulig kudos til deg. Tusen takk for oppklarende svar! Lenke til kommentar
oinkage Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) Endret 13. april 2011 av oinkage Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå