Ulf_H Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Har byttet fra en Draytek router og til en Netgear WNR2000. http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Netgear/WNR2000/default.htm Jeg har IP telefoni fra Televoip, og bruker Grandstream HandyTone 486. http://www.televoip.no/telefoni/dokumentasjon/DetaljertBeskrivelse_HT486.pdf Har åpnet opp for port UDP 5060, UDP 5004, UDP 69, UDP 123. UDP 3478 i Netgear routeren. Har brukt portforward og ikke porttriggering. Dette er likt oppsett som var i den gamle Draytek routeren. IP adresser skal være likt. Når jeg skjekker i routeren om adapterets IP dukker opp så finnes den ikke i oversikten over tilkoblede enheter. Skriver jeg inn IP adressen i nettleser så kommer jeg inn i menyen til adapteret. Kan også ringe til adapteret og få opplest intern og ekstern IP. Alt dette stemmer. Men ingen utgående eller inngaende samtaler. Det ser ut til at routeren ikke kjenner igjen adapteret. Adapteret har også samme faste IP som tidligere. Noen som kjenner til hva som kan være galt? Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Bruker du statisk eller dynamisk IP på adapteret? Regner med at du har koblet det på en utgang på router og ikke mellom modem og router. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 (endret) Du behøver ikke forwarde porter for å bruke Televoip. Sjekk at du har samme subnett på adapteret og router. Har router 192.168.1.1, så gi adapteret 192.168.1.xxx på WAN. Alternativt så kan du la adapteret hente ipadresse automatisk. Jeg har samme adapter og Televoip selv. Endret 21. mars 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Ulf_H Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 Jeg bruker fast IP på adapteret. Adapteret står plassert bak en router. Det skal dermed være routeren som skal gi ut IP. Alle PC'er er også tilkoblet denne router. Jeg har nå fjernet alle portforward som jeg hadde satt. Har satt adapteret til å motta automatisk IP Resultatet er det samme. Bare at nå får jeg ikke tilgang til adapteret. Når jeg ringer til adapteret får jeg opplyst at IP, Gateway, Subnet er 000.000.000 Så det må vel være noe komunikasjons problemer adapter og router. For tydligvis så får adapteret ingen IP fra router. Hva gjør jeg nå tro? Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Om du bruker fast IP på adapteret kan du ikke forvente at det i tillegg skal få adresse fra router. Hvilken IP, netmask har du på router, og hvilken fast IP har du satt på adapter? Lenke til kommentar
Ulf_H Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 Svarte kanskje litt utydelig, ser det nå. Beklager Jeg har endret adapteret til å motta IP fra router. DHCP Altså ingen fast ip lengre. Jeg brukte 192.168.2.50 til adapteret tidligere. Router har gateway 192.168.2.1 subnet 255.255.255.0 IP range i router er 192.168.2.5 til 192.168.2.55 Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Byttet du bare router eller noe annet i tillegg, ISP, Modem? Har du forsøkt igjen med det gamle modemet om du end har det? Lenke til kommentar
Ulf_H Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 Ja, jeg byttet bare router. Den gamle Draytek'en var ustabil. Måtte restarte den stadig vekk. Hastigneten gikk nedover helt til en restart fikset det. Måtte restarte oftere og oftere. Men jeg har den gamle routeren her. Holder på med den nå. Skal prøve å få koblet den opp igjen. Kommer tilbake sendere eller imorgen om status da. Men jeg må få den andre routeren opp å gå med IP adapteret. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Sjekk at du bruker internettporten på adapteret og ikke LAN. Lenke til kommentar
Ulf_H Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) Har koblet adaptert til den gamle routeren og da klarer routeren og "se" adapteret. Både ved statisk og dynamisk IP. Flytter jeg den over til den nye router så skjer ingen ting. Routeren ser ikke at den er tilkoblet. Den nye routeren oppdager de andre PC'er og Mobiler som kobler seg til. Men ikke IP adapteret. Kan jeg ha oversett noe i routeren? Bruker WAN på adapteret til LAN på router Endret 22. mars 2010 av Ulf_H Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Prøv med en annen nettverkskabel mellom adapter og router om du ikke har prøvd det. Ellers så høres hele problemet merkelig ut :-) Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Eg veit at Telio sine adapter (Sipura) køyrer på 10 Mb/s halv dupleks som standard. Kan dette vere tilfelle for andre adapter òg? I så fall, kan problemet ligge i at ruteren ikkje "forstår" det? Har alle dei andre enhetane gigabit-kort, eller har nokon av dei bare 100 Mb/s kort òg? Set nettverkskortet til ein PC til å kun bruke 10 Mb/s halv dupleks, og koble den til med kabel. Virkar det? Lenke til kommentar
Ulf_H Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 Halv duplex fungerer fint. Ingen endring etter bytte av nettverkskabel heller. Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Det er en del brukere som har rapportert problemer med SIP og denne router. En løsning på Netgears web sier: In "WAN Settings" check on the "Disable SIP ALG" box under "NAT filtering". Har du versjon 1 eller 2 av routeren, det kan muligens være en FW versjon som fungerer bedre enn den du har. Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Har byttet fra en Draytek router og til en Netgear WNR2000. http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Netgear/WNR2000/default.htm Jeg har IP telefoni fra Televoip, og bruker Grandstream HandyTone 486. http://www.televoip.no/telefoni/dokumentasjon/DetaljertBeskrivelse_HT486.pdf Fant en illustrasjon som fikser problemet på DLink routere med samme problem du beskriver, se forrige innlegg. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Fant en illustrasjon som fikser problemet på DLink. Tviler på at det er noen vits i å endre slike parametre innen han ser adapteret. Det er jo noe basal kommunikasjon over ethernet som ikke fungerer. Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Fant en illustrasjon som fikser problemet på DLink. Tviler på at det er noen vits i å endre slike parametre innen han ser adapteret. Det er jo noe basal kommunikasjon over ethernet som ikke fungerer. SIP og ALG er "basal kommunikasjon. Søk det opp. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 SIP og ALG er "basal kommunikasjon. Søk det opp. Til en viss grad, men når du ikke engang ser at adapteret er tilkoblet, så tviler jeg på at SIP eller ALG er problemet. Man snakker vel om hvilken type kommunikasjon som går gjennom brannmur, når det er snakk om SIP/ALG. Men det er jo helt OK om trådstarter prøver og ser om det har noen effekt. Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 SIP ALG vil vel mest telle når det er snakk om "ruting"-lignende tilfeller, altså kan motta samtaler men ikke utgående osv. Ville også ha åpnet for UDP 16300 - 16700 UDP (trigger). Prøv evnt. å sett DMZ. Om ingen av forslagene som er foreslått i tråden hjelper, ville jeg ringt Televoip for å sjekke om ditt adapter har provisjonert. NB: Har du Telenor som ISP kan det hende at Abuse Lock ødelegger, da den stenger en rekke porter og adapter ikke får location. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 De portene der brukes av Telio. Uansett så er det ipadresse og kommunikasjon med router det må fokuseres på ennå. Adapteret bruker 10Mbit som nevnt over. Det er mest sannsynlig her problemet mot WNR2000 ligger. Sjekk om det finnes nyere firmware til routeren (og adapteret). Kan hende det finnes en fix der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå