_tHokA_ Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Jeg var å kjøpte meg et frontset til bilen ifjor. Trodde det var det kuppet. Men har vært misfornøyd med lyden. Så er det egentlig en god høytaler jeg har kjøpt? Tweeter: 0.5" (13mm) Titanium dome Woofer: 5.25" (130mm) Polypropylene Crossover: 12 dB/Octave @ 4500Hz Impedance: 4 Ohms (nominal) Freq. Response: 55Hz to 32,000Hz Power Range: 35 watts (rms.) to 90 watts Sensitivity: 85.5dB (1 watt, 1 meter) Nevner ikke merke på høytaler settet enda, så ikke svarene jeg får er merkebestemte Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 jeg ville sagt at det er en mindre bra høyttaler siden følsomheten er så lav og frekvens spekteret går ikke så lavt. Men du må vite merket for å vite om de er bygd bra eller ikke. En DLS høyttaler og en jalla høyttaler kan ha nesten like spesifikasjoner, men siden DLS bruker mye bedre materialer og de bygger bedre så vil DLS høyttalerne spille bedre. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 (endret) Ja, jeg veit merke. Men siden det er så mange som svarer ut fra merke så ventet jeg med å skrive det. Merke er MB Quart The DISCUS series Endret 21. mars 2010 av _tHokA_ Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Har aldri hørt lyden selv, gamle MB Quart var veldig bra i følge noen. I dag så bør de være midt på treet. Hva er det du ikke liker ved dem? Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 Dårlig effekt, svak lyd. Mye på diskanten, men for svak på mellomtone delen. De er koblet på en forsterker ja, så de har nok av effekt å få Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 1. Som sagt følsomheten er veldig lav, derfor får du lav lyd. Du kan prøve med en kraftigere forsterker. Helst 100-125W rms 2. Frekvens spekteret går ikke lavt nok, så det er nok derfor du syns at det er ikke mye midbass. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 Forsterkeren (Harman/kardon CA280) leverer ut 110WRMS på 4ohm, så den får nok med power der Jeg skal nok kjøpe inn noen nye høytalere. Har sett litt på Hertz HV 130, eller et 6.5" Hertz HV 165 L om jeg får plass til det Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 Skal jo også ha en eller to bassere bak som skal hjelpe. Men før så savnet jeg mellomtone. Hadde to 12" bak som spilte greit og en diskant som var veldig god. Men lite musikk, mellomtone. Men det er vel effekten på høytaleren som skyld det da. Siden den kun klarer 35W? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Skal jo også ha en eller to bassere bak som skal hjelpe. Men før så savnet jeg mellomtone. Hadde to 12" bak som spilte greit og en diskant som var veldig god. Men lite musikk, mellomtone. Men det er vel effekten på høytaleren som skyld det da. Siden den kun klarer 35W? Lav følsomhet gjør det, det betyr at 1 watt spiller lavere, enn 1 watt på en høytaler med høy sensitivitet. Lav følsomhet kombinert med dårlig effekttålighet fører til lav lyd. Dynabel har tilbud på noen veldig gode SEAS komponentsett til hhv 2 og 3000 nå. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 1. Som sagt følsomheten er veldig lav, derfor får du lav lyd. Du kan prøve med en kraftigere forsterker. Helst 100-125W rms 2. Frekvens spekteret går ikke lavt nok, så det er nok derfor du syns at det er ikke mye midbass. Hmmmm, er ikke 55hz egentlig ganske greit til å være en 5.25"?? Da er vi jo nede i subbass... Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 (endret) Jeg gikk for denne til slutt. Alltid hatt lyst til å prøve denne: Hertz HV 165XL SPECIFICATIONS: RMS power: 125 watt Frequency Resp: 40Hz – 6kHz Sensitivety: 93,5dB Voice Coil: 30mm Impedance: 4 ohm Endret 21. mars 2010 av _tHokA_ Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 1. Som sagt følsomheten er veldig lav, derfor får du lav lyd. Du kan prøve med en kraftigere forsterker. Helst 100-125W rms 2. Frekvens spekteret går ikke lavt nok, så det er nok derfor du syns at det er ikke mye midbass. Hmmmm, er ikke 55hz egentlig ganske greit til å være en 5.25"?? Da er vi jo nede i subbass... Mine 5" går ned til 35hz, dog med en rimelig grei kasse. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 1. Som sagt følsomheten er veldig lav, derfor får du lav lyd. Du kan prøve med en kraftigere forsterker. Helst 100-125W rms 2. Frekvens spekteret går ikke lavt nok, så det er nok derfor du syns at det er ikke mye midbass. Hmmmm, er ikke 55hz egentlig ganske greit til å være en 5.25"?? Da er vi jo nede i subbass... Mine 5" går ned til 35hz, dog med en rimelig grei kasse. Hmmm synes det er greit at sub'en tar seg av de frekvensene jeg. Mine 5.25" er oppgitt til å kunne spille ned til 60hz, men det sies at de kan gå en del lavere. Synes det er mer enn bra nok. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 Ja. Er jo ikke vits å presse en høytaler ned så mye da man har en sub bak som jobber Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Jeg gikk for denne til slutt. Alltid hatt lyst til å prøve denne: Hertz HV 165XL SPECIFICATIONS: RMS power: 125 watt Frequency Resp: 40Hz – 6kHz Sensitivety: 93,5dB Voice Coil: 30mm Impedance: 4 ohm Og den skal du koble inn isteden for mbq høyttaleren? på samme delefilteret?? Det er ikke sikkert det blir så bra... Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Ja. Er jo ikke vits å presse en høytaler ned så mye da man har en sub bak som jobber Min sub jobber fra 80hz og ned. Personlig synes jeg det er litt høyt, høres innimellom litt "boomy" ut. Skulle helst delt på rundt 60hz... Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 Jeg gikk for denne til slutt. Alltid hatt lyst til å prøve denne: Hertz HV 165XL SPECIFICATIONS: RMS power: 125 watt Frequency Resp: 40Hz – 6kHz Sensitivety: 93,5dB Voice Coil: 30mm Impedance: 4 ohm Og den skal du koble inn isteden for mbq høyttaleren? på samme delefilteret?? Det er ikke sikkert det blir så bra... Nei nei, alt mb quart skal ut nå. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Hmmm synes det er greit at sub'en tar seg av de frekvensene jeg. Mine 5.25" er oppgitt til å kunne spille ned til 60hz, men det sies at de kan gå en del lavere. Synes det er mer enn bra nok. Er vel greit å slippe sub Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 ja, er alltid greit å slippe det.. Men gir jo bedre lyd med sub bak. Kommer litt ekstra ned på frekvensen Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 ja, er alltid greit å slippe det.. Men gir jo bedre lyd med sub bak. Kommer litt ekstra ned på frekvensen Går suben din langt under 35hz? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå