Bibbo Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 (endret) Jeg er enormt gira på å få blitsen(e) mine av kamera og utforske ordentlig strobist-fotografering. Det blir bare til harmløst hobbybruk og bruksområde blir portretter og litt macro/produktfoto. Skal altså ikke bruke studiolys, men speedlites. Jeg har sett for meg noe slikt: -Trigging til blitsene (Har bestemt meg for Canon´s ST-E2). - To stk. blitsstativer (Her trenger jeg noe rimelig allrighte greier som gjerne strekker seg over 2m.) - To stk. paraplyer (Hvilken farge bør jeg gå for? Hvit, sort, transparent?) - To stk. stativfester. - En ekstra blits for utfylling av min 580EX II. Bør jeg gå for noe så nytt som 430EX? Det ideelle ville vært å kjøpe noe rimelig brukt. Hva kan gjøre susen her for en billig penge? Bør ha mulighet for ETTL. Scandinavianphoto har et meget interessant kit som jeg vurderer sterkt: Elinchrom kit - Scandinavian Photo Usikker på om det følger med stativfeste her. Er dette noe tess? Ser dette greit ut? Takk for alle inspill. Endret 21. mars 2010 av Bibbo Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Canons blitssystem veit jeg ikke noe om, men resten kan jeg gi deg litt råd rundt. Når det gjelder stativer blir det som regel et kompromiss mellom portabilitet og stødighet (og til en viss grad pris). For småblitser er det mest aktuelt med enten de ultrakompakte stativene som Manfrotto 001b, eller mer konvensjonelle stativer. 001b (aka 5001b) og lignende har flere seksjoner som foldes inni hverandre, og beina brettes rundt hele greia. Dette gjør dem veldig små og håndterbare, men mindre stødige. Jeg har et 001b og to 366b, som er helt vanlige, enkle stativer. Jeg synes 001b blir litt for ustabil. Jeg har ved en anledning brukt den utendørs med paraply, og det fungerte, men var ikke en spesielt gledelig opplevelse. De små beina gjør at den får et lite fotavtrykk, som gjør den mindre stabil, og alle de fem seksjonene eller hvor mange det er det er svaier faretruende. Men jeg har faktisk ikke opplevd at noe faller ned, og mange bruker dem, så det kan hende jeg er litt oversensistiv for ustabilitet. tl;dr: dersom du vil ha små og kompakte stativer som du ikke skal ha noe annet enn småblitser, og kanskje en paraply eller bitteliten softbox på, er Manfrotto 001b og lignende design greie. Skal du bruke dem utendørs, kanskje i vind, og vil ha mulighet for å feste bommer eller reflektorholdere, gå for et konvensjonelt design. Det finnes billigere merker også. Jeg har ikke personlig erfaring med dem, men etter det jeg har hørt er de greie, dog ikke loge gode, som Manfrotto, Avenger, Matthews og de andre "seriøse" sakene. Når det gjelder paraplyfeste er det bare Manfrotto 026 jeg har prøvd, men jeg kan i alle fall anbefale den på det varmeste. Ekstremt solid sak. På den har jeg en Stroboframe-blitssko. Denne er ganske genial fordi området hvor TTL-kontaktene på blitsen er er senket så den ikke kortslutter noe. Da slipper man å rote med teip for å isolere. Hva slags paraply du bør bruke avhenger litt av hva slags resultater du er ute etter. De hvite som man skyter gjennom gir muligens det mykeste lyset, men et betydelig lystap. De hvite som man skyter inn i er nesten like. Hvite paraplyer uten svart trekk på utsiden kan ofte brukes på begge måtene. På godt og vondt kaster de lys i alle retninger, men svart trekk på utsiden medfører mindre spill-lys. Noen har avtagbart svart trekk. Sølvparaplyene gir som regel et bittelittegrann hardere lys, men er mye mer effektive. De er også mer direksjonelle, og dermed lettere å kontrollere. Det fine med paraplyer er at de nesten ikke koster noe som helst, så du kan gjerne kjøpe flere forskjellige og eksperimentere Størrelser over rundt 45" er så vidt meg bekjent forøvrig ikke spesielt nødvendig for småblitser, og de kan fort bli litt uhåndterlige. Min Westcott er 42" eller noe sånt, og den er nesten litt uhåndterlig innendørs. Håper dette ikke ble alt for forvirrende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå