MrAvionics Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Hei. har hørt rykter om at politiet har kodet radiosendingene sine... Stemmer det? Funker det ikke å bruke en vanlig radioskanner lenger? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Heisann Dette kommer helt an på hvor du bor. I Oslo har de nettopp digitalisert og kryptert signalet, og man kan da ikke på noen som helst lovlig måte lytte til dette. Om folket noen gang vil klare å dekryptere signalet gjenstår å se, men det vet jeg ikke noe om. Men f.eks i Asker og Bærum er det ikke enda kryptert, så der er det ikke noe problem å bruke en vanlig scanner til å lytte på. Men det blir nok fortløpende kryptert rundt i hele landet nå, ettersom at datatilsynet ikke er så overbegeistret av at politiet konstant bryter taushetsplikten sin på radioen. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 Ok, Bor i Grimstad. Men det blir nok snart kryptert der også... Vurderte å kjøpe scanner men da tror jeg at jeg dropper det. Håpe noen klarer å dekryptere det da =) Men takk for svar... =) Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Er nok litt bortkasta å bruke penger på det nå ja. Finnes forresten en del live-streamer på internett som gjør at du kan høre på politiradioen på internett. Du får søke litt for å finne ut om det finnes noe sånt for ditt distrikt. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 Ja, har søkt veldig mye. Finner ikke for mitt distrikt. Sikkert ingen som har hatt tid til å laste det opp =( Lite distrikt så da går det sånn =( Lenke til kommentar
Ritually Raped Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Hei. Selv om denne tråden er 10 dager gammel tenkte jeg at jeg faktisk kunne bidra med litt "dypere" informasjon angående det nye nettet til Oslopolitiet. Jeg har vekslet noen mailer med en som virkelig forsto dette systemet. Han er fra Finland og det ble innført der for en god stund siden og han kritiserte sikkerheten på dette systemet på en eldre blog han hadde,han gikk faktisk så langt som å si at det var en "joke",og baserte seg på eldgammel krypterings-metode. Grunnen til at jeg valgte å kontakte han angående dette er grunnet min (naturlige) skeptiske holdning til alt som skal være "Helt umulig å avlytte" . Å lete frem informasjon angående dette emnet var i starten tilnærmet umulig,men igjen,ingenting er umulig så lenge noen vil mye nok. Det tok meg vell sikkert rundt 8 timer med leting å lesing for å finne informasjon rundt dette. Mulig dette er lite interessant for de fleste så jeg skal ikke skrive så mye i min første post,men ville bare bidra med hva mine "studier" lærte meg,det kan jo hende noen ville diskutere dette videre,vi er jo på www.diskusjon.no så... En annen viktig grunn for meg til å studere dette litt dypt var prisen for systemet. Er det verdt 3-4 milliarder,og jeg mener at dette ikke var riktig bruk av landets penger. Den viktigste grunnen til at jeg mener det er fordi det er rimelig enkelt å sabotere nettet,og det får store konsekvenser i forhold til det gamle (analoge) systemet ville fått. -R Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Jeg deler skepsisen din ang. "ting som er umulig å dekryptere/lytte til". Er jo ikke akkurat få ting som blir dekryptert og offentliggjort uten samtykke. Hva slags gammel algoritme er det de bruker for å dekryptere politi-radioen da? Lenke til kommentar
fredster Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Jeg deler skepsisen din ang. "ting som er umulig å dekryptere/lytte til". Er jo ikke akkurat få ting som blir dekryptert og offentliggjort uten samtykke. Hva slags gammel algoritme er det de bruker for å dekryptere politi-radioen da? Jeg og flere med meg, venter utålmodige og spente på mer info.... Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Vil følge med på denne tråden Jeg er også ganske skeptisk til ting som er "umulige" å cracke. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 Blir nok cracket hvis noen gidder å bruke tid på det, men så bytter de vel bare krypteringen og vi er like langt ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå