Gå til innhold

Hvorfor har enkelte et dårlig bilde av Gud ?


Anbefalte innlegg

Som jeg har sagt til deg før så tror kristene på bibelen, altså nt OG gt.

 

Hvis du mener at du tror kun på NT så skiller du deg veldig ut fra andre kristene. Og jeg vet ikke om du en gang kan kalle deg kristen.

Du, Solidsturla Er du enig i at Jesus Kristus opphevet moseloven og gav et helt annet bilde av Gud en det Moses gjorde ?

 

Hva er da igjen av GT ? Som du mener de kristne skal tro på ?

Bare for å nevne en ting. Når Jesus var på jorden, oppfyllte han mange av de profetiene som var nevnt i GT om en verdens frelser. Uten profetene i GT, ville ikke Jesus hatt noe å kunne "bekrefte" sin identitet. Samtidig er GT en veldig viktig del av den kristne frelseshistorien. Det kan være riktig at i en del menigheter, og kanskje spesielt firkirker, så fokuseres det veldig mye på Jesus og NT. Men uansett hva du er blitt fortalt, så er GT fortsatt viktig innenfor kristendommen. Å si at den ikke er det, kan vel nesten sies og være det samme som at de 50 første sidene av jødenes Tanakh ikke er så viktig allikevel.

Profetiene om Messias jødenes konge, mener du vel ?

 

Han oppfyllte disse profetiene for å overbevise jødene.

 

At Han kom fra Gud bekreftet Hans makt over naturen.

 

Å fokuseres på noe annet enn Jesus Kristus er feil.

 

Hva i all videste verden prøver du å si nå IHS? Tror du ikke på GT? Eller hva er dealen?

 

IHS er av oppfatningen at GTs validitet ble opphevet av jesus og NT.

 

Sier du det? Nå eg jeg sjokkert! Det er jo feil, Jesus sier det selv her:

 

Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Matt 5, 17

 

DET HAR JESUS SAKT!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sier du det? Nå eg jeg sjokkert! Det er jo feil, Jesus sier det selv her:

 

Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Matt 5, 17

 

DET HAR JESUS SAKT!

Og Han oppfyllte loven til punkt og prikke, på veiene av alle, og ferdig med det.

Lenke til kommentar

Sier du det? Nå eg jeg sjokkert! Det er jo feil, Jesus sier det selv her:

 

Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Matt 5, 17

 

DET HAR JESUS SAKT!

Og Han oppfyllte loven til punkt og prikke, på veiene av alle, og ferdig med det.

 

Ja, men uansett så har han sakt:

 

Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå – før alt er skjedd.

 

Vi har fortsatt behov for loven og de 10 bud pga:

 

Hva skal vi så si? Er loven synd? Slett ikke! Men uten loven ville jeg ikke ha visst av synden. Jeg ville ikke ha visst hva begjær er, dersom loven ikke sa: Du skal ikke begjære. 8 Synden benyttet seg av budet og vakte all slags begjær i meg, for uten lov er synden død. 9 Jeg levde en gang uten lov. Da budet kom, fikk synden liv, 10 men jeg døde. Slik viste det seg at det som skulle gi liv, førte til død for meg. 11 For synden benyttet seg av budet og bedrog og drepte meg med det. 12 Så er da loven hellig, og budet er hellig, rett og godt. 13 Men er da det som er godt, blitt til død for meg? Slett ikke! Det var synden som gjorde det. Den brukte det gode til å føre meg i døden, og slik skulle det bli klart hvordan synden virkelig er. Gjennom budet skulle synden bli over all måte syndig.

Det har Paulus sakt min gode venn :)

 

Sier du det? Nå eg jeg sjokkert! Det er jo feil, Jesus sier det selv her:

 

Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Matt 5, 17

 

DET HAR JESUS SAKT!

Og Han oppfyllte loven til punkt og prikke, på veiene av alle, og ferdig med det.

 

Ja, men uansett så har han sakt:

 

Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå – før alt er skjedd.

 

Vi har fortsatt behov for loven og de 10 bud pga:

 

Hva skal vi så si? Er loven synd? Slett ikke! Men uten loven ville jeg ikke ha visst av synden. Jeg ville ikke ha visst hva begjær er, dersom loven ikke sa: Du skal ikke begjære. 8 Synden benyttet seg av budet og vakte all slags begjær i meg, for uten lov er synden død. 9 Jeg levde en gang uten lov. Da budet kom, fikk synden liv, 10 men jeg døde. Slik viste det seg at det som skulle gi liv, førte til død for meg. 11 For synden benyttet seg av budet og bedrog og drepte meg med det. 12 Så er da loven hellig, og budet er hellig, rett og godt. 13 Men er da det som er godt, blitt til død for meg? Slett ikke! Det var synden som gjorde det. Den brukte det gode til å føre meg i døden, og slik skulle det bli klart hvordan synden virkelig er. Gjennom budet skulle synden bli over all måte syndig.

Det har Paulus sakt min gode venn :)

 

Og vær så snill å legg også merke til det jeg sier her:

 

Vi er ikke pålagt alt som står i loven, det er ikke det jeg mener, men den er likvel nyttig som Paulus sier..Men De 10 Bud står fortsatt ifølge Jesus i det NT!

Lenke til kommentar

Sier du det? Nå eg jeg sjokkert! Det er jo feil, Jesus sier det selv her:

 

Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Matt 5, 17

 

DET HAR JESUS SAKT!

Og Han oppfyllte loven til punkt og prikke, på veiene av alle, og ferdig med det.

 

Ja, men uansett så har han sakt:

 

Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå – før alt er skjedd.

Alt er skjedd !

 

Jesus Kristus oppfyllte den minste bokstav og hver eneste tøddel i loven. Ferdig med det.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Og vær så snill å legg også merke til det jeg sier her:

 

Vi er ikke pålagt alt som står i loven, det er ikke det jeg mener, men den er likvel nyttig som Paulus sier..Men De 10 Bud står fortsatt ifølge Jesus i det NT!

Hvor sier Paulus at loven er nyttig ? Hvor i NT står de 10 Bud ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Sier du det? Nå eg jeg sjokkert! Det er jo feil, Jesus sier det selv her:

 

Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Matt 5, 17

 

DET HAR JESUS SAKT!

Og Han oppfyllte loven til punkt og prikke, på veiene av alle, og ferdig med det.

 

Ja, men uansett så har han sakt:

 

Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå – før alt er skjedd.

Alt er skjedd !

 

Jesus Kristus oppfyllte den minste bokstav og hver eneste tøddel i loven. Ferdig med det.

 

Ja det gjor han, men uten loven blir jo alle frelst! Da trenger vi ikke Jesus mer! Det er jo derfor med tro på Jesus at vi ikke kommer til å dømmes av loven, ikke sant? Men loven og GT er alikevel viktig for kristne, Jesus siterer jo GT mange ganger selv!

Lenke til kommentar

Sier du det? Nå eg jeg sjokkert! Det er jo feil, Jesus sier det selv her:

 

Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Matt 5, 17

 

DET HAR JESUS SAKT!

Og Han oppfyllte loven til punkt og prikke, på veiene av alle, og ferdig med det.

 

Ja, men uansett så har han sakt:

 

Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå – før alt er skjedd.

Alt er skjedd !

 

Jesus Kristus oppfyllte den minste bokstav og hver eneste tøddel i loven. Ferdig med det.

 

Ja det gjor han, men uten loven blir jo alle frelst! Da trenger vi ikke Jesus mer! Det er jo derfor med tro på Jesus at vi ikke kommer til å dømmes av loven, ikke sant? Men loven og GT er alikevel viktig for kristne, Jesus siterer jo GT mange ganger selv!

Jesus Kristus siterte GT for å vinne jødene til sitt rike.

 

I og med Jesus Kristus har loven og døden mistet sin kraft.

Lenke til kommentar

Og vær så snill å legg også merke til det jeg sier her:

 

Vi er ikke pålagt alt som står i loven, det er ikke det jeg mener, men den er likvel nyttig som Paulus sier..Men De 10 Bud står fortsatt ifølge Jesus i det NT!

Hvor sier Paulus at loven er nyttig ? Hvor i NT står de 10 Bud ?

 

Loven og synden

7 Hva skal vi så si? Er loven synd? Slett ikke! Men uten loven ville jeg ikke ha visst av synden. Jeg ville ikke ha visst hva begjær er, dersom loven ikke sa: Du skal ikke begjære. 8 Synden benyttet seg av budet og vakte all slags begjær i meg, for uten lov er synden død. 9 Jeg levde en gang uten lov. Da budet kom, fikk synden liv, 10 men jeg døde. Slik viste det seg at det som skulle gi liv, førte til død for meg. 11 For synden benyttet seg av budet og bedrog og drepte meg med det. 12 Så er da loven hellig, og budet er hellig, rett og godt. 13 Men er da det som er godt, blitt til død for meg? Slett ikke! Det var synden som gjorde det. Den brukte det gode til å føre meg i døden, og slik skulle det bli klart hvordan synden virkelig er. Gjennom budet skulle synden bli over all måte syndig.

 

5 av de 10 bud:

 

16 Det kom en mann til ham og spurte: «Mester, hva godt skal jeg gjøre for å få det evige liv?» 17 Men Jesus svarte: «Hvorfor spør du meg om det gode? Det er bare én som er god. Men vil du gå inn til livet, så hold budene!» 18 «Hvilke?» spurte han. Jesus svarte: «Du skal ikke slå i hjel, du skal ikke bryte ekteskapet, du skal ikke stjele, du skal ikke vitne falskt, 19 du skal hedre far og mor, og du skal elske din neste som deg selv.» 20 «Alt dette har jeg holdt,» svarte den unge mannen. «Hva står så igjen?» 21 Jesus svarte: «Vil du være helhjertet, gå da bort og selg det du eier, og gi alt til de fattige. Da skal du få en skatt i himmelen. Kom så og følg meg!» 22 Men da den unge mannen hørte det, gikk han bedrøvet bort, for han var svært rik.

23 Jesus sa til disiplene: «Sannelig, jeg sier dere: Det er vanskelig for en rik å komme inn i himmelriket. 24 Ja, jeg sier dere: Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike.» 25 Da disiplene hørte dette, ble de helt forskrekket og spurte: «Hvem kan da bli frelst?» 26 Jesus så på dem og sa: «For mennesker er dette umulig, men for Gud er alt mulig.»

27 Da tok Peter til orde og sa: «Hva så med oss? Vi har forlatt alt og fulgt deg. Hva skal vi få?» 28 Jesus sa til dem: «Sannelig, jeg sier dere: Når verden skal fødes på ny, og Menneskesønnen sitter på tronen i sin herlighet, da skal også dere som har fulgt meg, sitte på tolv troner og dømme Israels tolv stammer. 29 Og enhver som har forlatt hus eller brødre eller søstre eller far eller mor eller barn eller åkrer for mitt navns skyld, skal få mangedobbelt igjen og få evig liv i eie. 30 Men mange som er de første, skal bli de siste, og de siste skal bli de første.

 

Sier du det? Nå eg jeg sjokkert! Det er jo feil, Jesus sier det selv her:

 

Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Matt 5, 17

 

DET HAR JESUS SAKT!

Og Han oppfyllte loven til punkt og prikke, på veiene av alle, og ferdig med det.

 

Ja, men uansett så har han sakt:

 

Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå – før alt er skjedd.

Alt er skjedd !

 

Jesus Kristus oppfyllte den minste bokstav og hver eneste tøddel i loven. Ferdig med det.

 

Ja det gjor han, men uten loven blir jo alle frelst! Da trenger vi ikke Jesus mer! Det er jo derfor med tro på Jesus at vi ikke kommer til å dømmes av loven, ikke sant? Men loven og GT er alikevel viktig for kristne, Jesus siterer jo GT mange ganger selv!

Jesus Kristus siterte GT for å vinne jødene til sitt rike.

 

I og med Jesus Kristus har loven og døden mistet sin kraft.

 

Loven og døden har mistet sin kraft for de som tror på Jesus og er i Ham, men ikke for de som ikke tror.

Lenke til kommentar

 

 

Sier du det? Nå eg jeg sjokkert! Det er jo feil, Jesus sier det selv her:

 

Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Matt 5, 17

 

DET HAR JESUS SAKT!

Og Han oppfyllte loven til punkt og prikke, på veiene av alle, og ferdig med det.

 

Ja, men uansett så har han sakt:

 

Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå – før alt er skjedd.

Alt er skjedd !

 

Jesus Kristus oppfyllte den minste bokstav og hver eneste tøddel i loven. Ferdig med det.

 

Ja det gjor han, men uten loven blir jo alle frelst! Da trenger vi ikke Jesus mer! Det er jo derfor med tro på Jesus at vi ikke kommer til å dømmes av loven, ikke sant? Men loven og GT er alikevel viktig for kristne, Jesus siterer jo GT mange ganger selv!

Jesus Kristus siterte GT for å vinne jødene til sitt rike.

 

I og med Jesus Kristus har loven og døden mistet sin kraft.

 

Loven og døden har mistet sin kraft for de som tror på Jesus og er i Ham, men ikke for de som ikke tror.

Ja jødene og muslimene må holde loven, eller så blir de stenet eller drept på annen måte, forferdelig.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nå har altså kjæresten mistet, eller rettere sagt kuttet kontakt med moren sin, da det ikke var mulig å holde ut lenger. Grunnen er at hun er ekstremt kristen, og mener at det er feil at hun er i lag med meg siden jeg ikke er kristen. Og i følge henne snakker gud til henne og det er slik hun vet dette.

 

Det er hardt. Men sånn er realiteten. Personlig forstår jeg det ikke, for det er helt sinnsykt. Og dette er nok en grunn til at jeg har et dårlig bilde av gud.

 

Hvordan kan du sammenligne moren til kjæresten din med gud?

Hvis du tar deg tid til å lese hva jeg skriver, så ser du at gud visstnok snakker til henne, og sier at det er feil at jeg og kjæresten er i lag. Og jeg har sett med mine egne øyner hvor syke folk kan bli av religion. Jeg blir kvalm.

Lenke til kommentar
Loven og døden har mistet sin kraft for de som tror på Jesus og er i Ham, men ikke for de som ikke tror.

Dette er vel det styggeste med kristendommen, den forherligelsen av seg selv som troende og den fordømmeslen av de som ikke kan få seg til å tro på dette... Det minner meg alltid om smålige, litt onde mennesker og ikke om noen god sekt...

 

 

Et spørmål jeg lenge har lurt på: Vil mennesker (og dyr) fortsette å lage barn etter den herlige dommedagen, som ifølge ganske mange kristne er nært forestående?

 

Og hva er vitsen med dette livet (som ikke er som et sekund å regne sammenlignet med evigheten) der vi som art har utviklet oss i 3,5 milliarder år for så å stå stille i utvikling i en evighet? Vi vet jo at vi er smertere enn generasjonene foran oss, så når du møter en kar oppe i himmelen som har flydd å sparket småstein der siden år 50 er han da dum som et brød? Han vet jo ikke noe om internett, atom kraftverk, fly maskiner osv, så hva skal dere småprate om i den evigheten liksom, når dere kun har en person å snakke om?

Lenke til kommentar

Her, på denne siden (22), ser jeg faktisk to fanatiske kristne som krangler om hvem som har rett syn på kristendommen... Det er jo som 1800 tallet om igjen. Legg merke til at i denne tråden er det to tydelig definerte sider: Kristne og Ateister. Legg dermed merke til at de kristne krangler selv imellom, men alle Ateistene er på samme side.

 

Kan dette si noe om de religiøse krigene oppover i historien og freden som regjerer i store deler av verden i dag? Nettopp, religion er ikke lenger sentralt i ting som politikk, og jorda er et bedre sted takket være det.

 

 

Lenke til kommentar

Her, på denne siden (22), ser jeg faktisk to fanatiske kristne som krangler om hvem som har rett syn på kristendommen... Det er jo som 1800 tallet om igjen. Legg merke til at i denne tråden er det to tydelig definerte sider: Kristne og Ateister. Legg dermed merke til at de kristne krangler selv imellom, men alle Ateistene er på samme side.

 

Kan dette si noe om de religiøse krigene oppover i historien og freden som regjerer i store deler av verden i dag? Nettopp, religion er ikke lenger sentralt i ting som politikk, og jorda er et bedre sted takket være det.

 

Jeg vil nå si at det var mer misforståelser som gjerne ikke trengtes å diskuteres her. Men har ennå ikke helt komt til bunns i det, men har ingen stor intensjoner om å gjøre det e heller :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Sier du det? Nå eg jeg sjokkert! Det er jo feil, Jesus sier det selv her:

 

Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Matt 5, 17

 

DET HAR JESUS SAKT!

Og Han oppfyllte loven til punkt og prikke, på veiene av alle, og ferdig med det.

 

Ja, men uansett så har han sakt:

 

Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå – før alt er skjedd.

Alt er skjedd !

 

Jesus Kristus oppfyllte den minste bokstav og hver eneste tøddel i loven. Ferdig med det.

 

Ja det gjor han, men uten loven blir jo alle frelst! Da trenger vi ikke Jesus mer! Det er jo derfor med tro på Jesus at vi ikke kommer til å dømmes av loven, ikke sant? Men loven og GT er alikevel viktig for kristne, Jesus siterer jo GT mange ganger selv!

Jesus Kristus siterte GT for å vinne jødene til sitt rike.

 

I og med Jesus Kristus har loven og døden mistet sin kraft.

 

Loven og døden har mistet sin kraft for de som tror på Jesus og er i Ham, men ikke for de som ikke tror.

 

Ja jødene og muslimene må holde loven, eller så blir de stenet eller drept på annen måte, forferdelig.

Men da er ikke alt skjedd enda, er det vel?

Det stod ingen sted at alle skulle bli kristne.

Lenke til kommentar

Her, på denne siden (22), ser jeg faktisk to fanatiske kristne som krangler om hvem som har rett syn på kristendommen... Det er jo som 1800 tallet om igjen. Legg merke til at i denne tråden er det to tydelig definerte sider: Kristne og Ateister. Legg dermed merke til at de kristne krangler selv imellom, men alle Ateistene er på samme side.

 

Kan dette si noe om de religiøse krigene oppover i historien og freden som regjerer i store deler av verden i dag? Nettopp, religion er ikke lenger sentralt i ting som politikk, og jorda er et bedre sted takket være det.

krangler ?

 

Diskusjonen om hele moseloven eller deler av den må holdes av de kristne, har pågått i to tusen år.

Lenke til kommentar

Og den kommer aldri til å være oppklart, fordi alle sider innen religion er like håpløst overbevist om at de selv har rett, og det finnes ikke et bevis å referere til siden det ikke finnes beviser innen tro.

 

Men det er temmelig vanskelige for oss som vet at gud ikke finnes å krangle om hvor mye gud ikke finnes.

 

Religion = krangel/kriger/endeløs "diskusjon"

 

Ateisme = Fred & fremtiden

 

Ja, ateister kan krangle om mye rart, og det kan kristne også, men tro er ikke en av emnene. (Og tro er et enormt emne)

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...