IHS Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 Jeg har ikke lest hele bibelen så jeg kan ikke svare på det. Men jeg kan aldri huske at Jesus selv opphevet moseloven og GT er mer enn kun moseloven, faktiske MYE mer. Hvis du er kristen tror du på bibelen altså GT og NT. Nei, for de kristne er moseloven et slaveåk Jesus Kristus har løst dem fra, NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke! NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven. NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven? NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden. NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Lenke til kommentar
Dellers Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Religion, og deriblant "Gud" er et resultat av menneskers fantasi. For å sitere Arnulf Øverland: "Religion er et system av ønskefantasier som skal dekke over den hårde virkelighet" Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 (endret) Om gud er så god som trådstarter skal ha det til, hvorfor tillot han korstogene? Dette var ren kristen propaganda! Hva med det som nylig har kommet frem i media om biskoper som misshandler og voldtar små barn? Hvor er guds gode sinn her? Det blir feil å legge skylden på Gud. De som har gjort all denne ondskapen er selv skyldig, ikke Gud. Gud er vel den som drev disse menneskene til disse handlingene, er han ikke? Gud har vel også makt til å stoppe disse menneskene fra disse handlingene, hvorfor gjorde han det ikke? Nei, disse ble drevet av djevelen. Mennesket har utrykket et ønske om å leve uavhengig av Gud. Gud lar mennesket se hvordan det går. Endret 21. mars 2010 av IHS Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 "åja", sånn det henger på grep! Hvordan kan en biskop (som jeg utifra din tankegang er valgt av gud) ble drevet av djevelen? Men korsfarerne var vel ikke uavhengige av gud, de førte jo hans kampanje? Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Jeg har ikke lest hele bibelen så jeg kan ikke svare på det. Men jeg kan aldri huske at Jesus selv opphevet moseloven og GT er mer enn kun moseloven, faktiske MYE mer. Hvis du er kristen tror du på bibelen altså GT og NT. Nei, for de kristne er moseloven et slaveåk Jesus Kristus har løst dem fra, NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke! NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven. NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven? NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden. NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Du finner det som passer deg, Iesus Hominem Salvator (IHS). Tvetydighet i bibelen er inntresant og vi kan finne det som passer til den enkelte anledning. Bibelen er full av dobbelmoral... Matt. 5:17-19 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. Luk. 16:17 Før skal himmel og jord forgå, før en eneste prikk i loven faller bort. Jak. 2:10 For den som holder hele loven, men snubler i ett av budene, har gjort seg skyldig i å bryte dem alle. Så hvilken av disse er rett etter dine definisjoner? Har Jesus snakket med deg IHS og løst deg fra disse slaveåkene? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 "åja", sånn det henger på grep! Hvordan kan en biskop (som jeg utifra din tankegang er valgt av gud) ble drevet av djevelen? Men korsfarerne var vel ikke uavhengige av gud, de førte jo hans kampanje? Mreinha, at en som er utvalgt av Gud lar seg drive av djevelen er ikke noe nytt. Se her > Da sa Jesus til dem: «Har jeg ikke utvalgt dere tolv? Og en av dere er en djevel.» Han sa dette om Judas, sønn av Simon Iskariot. Lenke til kommentar
LilleLol Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Jeg må si at jeg ser på Gud som en barnslig figur. Hvis jeg ikke så det humoristiske i ham ville jeg nok syntes han var litt av en fjott. Om jeg trodde på ham. Hvis du ikke tror på gamletestamentet, hva har han egentlig gjort for oss? Ingenting. Og hvis du innfører gamletestamentet med skapelsen og det hele, så fremstår han som en maktsyk skaper. Det nye testamentet kommer ikke ut av ingenting. Om det ikke bygger på gamletestamentet blir alt litt rart. Synes jeg. Ellers handler jo alt bare om Jesus, som var en skikkelig kul fyr, for det meste. Men det har jo ikke nødvendigvis SÅ mye med Gud å gjøre. Etter min mening. Synes jeg. Mener jeg Men hvis vi ser bort fra hele Bibelen så kommer alikevel det typiske argumentet opp: hvorfor tillater Gud grusomheter? Ok, han har gitt mennesker fri vilje. hvorfor kunne han ikke lage oss litt snillere da? Problemet ligger nok i at han skapte oss etter sitt eget bilde, som ikke er så perfekt som det later til. Dessuten: himmelen og helvete. Hvorfor med vitende og vilje sende noen mennesker ned i evig fortapelse? Han står i så fall også i ledetog med djevelen som tar seg av helvete. Et skikkelig sammarbeid med andre ord. Men det er jo ikke alle kristne som tror på helvete. Og det er jo hyggelig, det må jeg virkelig si Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 (endret) Jeg har ikke lest hele bibelen så jeg kan ikke svare på det. Men jeg kan aldri huske at Jesus selv opphevet moseloven og GT er mer enn kun moseloven, faktiske MYE mer. Hvis du er kristen tror du på bibelen altså GT og NT. Nei, for de kristne er moseloven et slaveåk Jesus Kristus har løst dem fra, NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke! NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven. NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven? NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden. NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Du finner det som passer deg, Iesus Hominem Salvator (IHS). Tvetydighet i bibelen er inntresant og vi kan finne det som passer til den enkelte anledning. Bibelen er full av dobbelmoral... Matt. 5:17-19 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. Luk. 16:17 Før skal himmel og jord forgå, før en eneste prikk i loven faller bort. Jak. 2:10 For den som holder hele loven, men snubler i ett av budene, har gjort seg skyldig i å bryte dem alle. Så hvilken av disse er rett etter dine definisjoner? Har Jesus snakket med deg IHS og løst deg fra disse slaveåkene? Ja tror du virkelig Paulus missforstod Jesus Kristus ? På veiene av alle de kristne oppfylte Jesus Kristus loven til punkt og prikke før den daværende himmel og jord gikk til grunne. Endret 21. mars 2010 av IHS Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Jeg ser kun en fellesnevner når det gjelder religion her i verden, de troende er ført bak lys (Altså løyet til), de har blitt hjernevasket (Å nekte for noe annet er for dumt) til å tro på noe som ikke eksisterer eller kan bevises at har eksistert. Skulle ønske jeg hadde samme makten. Jeg personlig tror folk som "blir" troende iløpet av livet gjør det for å få tiltro til at det eksisterer ett håp der ute, det troende er altså menneskeskapt (Ikke omvendt) og eksisterer derfor kun i menneskene. At disse menneskene som har vært desperate etter ett glimt av håp tvinger dette på andre mennesker er synd. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 Jeg ser kun en fellesnevner når det gjelder religion her i verden, de troende er ført bak lys (Altså løyet til), de har blitt hjernevasket (Å nekte for noe annet er for dumt) til å tro på noe som ikke eksisterer eller kan bevises at har eksistert. Skulle ønske jeg hadde samme makten. Jeg personlig tror folk som "blir" troende iløpet av livet gjør det for å få tiltro til at det eksisterer ett håp der ute, det troende er altså menneskeskapt (Ikke omvendt) og eksisterer derfor kun i menneskene. At disse menneskene som har vært desperate etter ett glimt av håp tvinger dette på andre mennesker er synd. Høres ut som om du tror majoriteten av verdens-samfunnet er dumme. Kan det være sant ? Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Aldri sagt eller trodd at mennesker er dumme. Men mennesker er late. Å med det mener jeg at det er enkelt å henvende seg til en "høyere" makt for å få sine problemer og håp løst istedet for å løse problemet selv. Ved å gi denne troen en så stor del av din livsstil kan det føre til "glimt" av både Gud og Jesus i enkelte sine øyne (Altså en illusjon. Dette er vitenskap, man kan se det man tror ekstremt sterkt på. Man blir ført bak lys av sin egen bevisthet). Hvorfor gjøre noe selv når det er alment akseptert å be til en høyere makt og sitte på ræva og se problemet bare bli større og større? Dog, på den andre siden er det topp at mennesker som er langt nede på den ene eller andre måten finner noe som løfter dem opp fra asken og tilbake til livet. Om dette er ett gresstråd eller en "Gud" så gjør den jaggu meg den samme jobben Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Jeg stiller meg skeptisk til alle parter som er livredde for at man skal kommunisere med demmes motstandere, og enda mer skeptisk til alle som har enkle løsninger på kompliserte problemer. Når det kommer til gud, så har vi bare en "kilde" på gud og hans virke, og det er bibelen. Det har kanskje ikke slått deg, men bibelen virker ikke veldig nøytral. Når kirken får noia når satanister nevnes så går det av noen alarmklokker hos meg. Poenget mitt er at vi har bare hørt historien fra ene siden av konflikten, og som du sikkert vet har folk en tendens til å prate bedre om seg og sine en fortjent, og verre en fortjent om demmes fiender. Jeg kan ikke ta et veloverveid standpunkt før jeg har hørt djevelens versjon av hva som skjedde. En annen ting du kanskje burde tenke på er at gud dreper ca 10 millioner mennesker (ikke inkludert syndefloden), deriblant mange uskyldige mennesker i det gamle og nye testamentet tilsammen. Selv om du ikke regner med det gamle testamentet dreper han enda hopevis av mennesker, ofte uskyldige og spedbarn. Djevelen derimot dreper 2-3 stykker i begge litteraturverkene tilsammen, og dette er altså i guds propagandabok. Selv om vi regner med at bibelen er helt nøytral så kommer altså djevelen ut som den gode i denne konflikten. Du må gjerne si at jesus sier at gud er god, men du har altså bare guds ord for dette. Hvordan han oppfører seg, i følge dem som skrev bibelen, forteller en annen historie. I følge bibelen dreper gud massevis av mennesker, sender sykdommer og pest, dødsengler som ødelegger og massakrerer hele byer, dreper alle Egypts førstefødte, torturerer Job for å vinne et veddemål osv osv, og så sier han etterpå at han er snill! Jeg har et spørsmål til deg, IHS, og jeg syns du burde tenke deg godt om før du svarer på dette: Om jeg, eller et uansett annet menneske hadde oppført seg som gud, hadde du syntes at jeg var veldig snill da? Jeg skjønner at gud gjorde noe godt, helbredet et par syke, kurerte noen blinde og frigjorde noen slaver fra egypt, men sammenlignet med all faenskapen han har foretatt seg så kan jeg ikke skjønne hvordan du kan mene han er god. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Hvorfor hjelper Jesus/Gud et titalls personer for to tusen år siden, og ikke de hundre tusener av mennesker som dør av naturkatastrofer? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Nå er det vel heller ikke den kristne gud som folk har et dårlig bilde av, for det er vanskelig å ha et dårlig bilde av noe som ingen har sett, men det er vel først og fremst den ignorante fanklubben hans vi sliter med. Og -IHS-: Hvorfor kan ikke 2 milliarder mennesker være dumme for oss når 1,7 milliarder muslimer er det for deg? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 Aldri sagt eller trodd at mennesker er dumme. Men mennesker er late. Å med det mener jeg at det er enkelt å henvende seg til en "høyere" makt for å få sine problemer og håp løst istedet for å løse problemet selv. Ved å gi denne troen en så stor del av din livsstil kan det føre til "glimt" av både Gud og Jesus i enkelte sine øyne (Altså en illusjon. Dette er vitenskap, man kan se det man tror ekstremt sterkt på. Man blir ført bak lys av sin egen bevisthet). Hvorfor gjøre noe selv når det er alment akseptert å be til en høyere makt og sitte på ræva og se problemet bare bli større og større? Dog, på den andre siden er det topp at mennesker som er langt nede på den ene eller andre måten finner noe som løfter dem opp fra asken og tilbake til livet. Om dette er ett gresstråd eller en "Gud" så gjør den jaggu meg den samme jobben Du har missforstått. Den kristne gjør alt selv, men det er Gud som årsaken til, at alt det den kristne gjør blir velykket. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Alt den kristne gjør blir vellykket? Er du høy på noe? Skal jeg gjenta meg selv; Korstogene Voldtekter av barn, helst gutter Andre religion hat Endring av historiebøkene (Mest sannsynlig) Gi falske forhåpninger og drømmer Hvordan kan dette være vellykket? Fortell meg det du! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Du har missforstått. Den kristne gjør alt selv, men det er Gud som årsaken til, at alt det den kristne gjør blir velykket. Akkurat. Da er det rart at de ikke lyktes noe særlig i korstogene da, eller at du lyktes å stoppe avkristningen av norge og europa? Vet om en rekke kristne som ikke lykkes i noen ting, men de faller vel sikkert under felleskategorien "uekte" kristne de da såklart For det er jo bare de ekte som lykkes... Dette er det noe av det dummeste jeg har hørt. Og står dårlig i stil med den ydmyke "offer" profilen som de kristne er så glade i å fremstille seg i. Så det bunner mer ut i hva IHS tenker og tror om seg selv tenker jeg, enn hva den jevne kristenmann tenker og tror.... Lenke til kommentar
IHS Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 Alt den kristne gjør blir vellykket? Er du høy på noe? Skal jeg gjenta meg selv; Korstogene Voldtekter av barn, helst gutter Andre religion hat Endring av historiebøkene (Mest sannsynlig) Gi falske forhåpninger og drømmer Hvordan kan dette være vellykket? Fortell meg det du! De som gjør slikt er ikke kristne, selv om de kanskje sier de er det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå