Gå til innhold

Hvorfor har enkelte et dårlig bilde av Gud ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei

 

kan ikke svare for alle, er vel høyst individuelt, men en grunn til at folk har et dårlig bilde av Gud kan være at de som sier de følger Jesus ikke alltid gjør det.

 

"Mester, hvilket bud er det største i loven?» 37 Han svarte: «' Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.' 38 Dette er det største og første bud. 39 Men det andre er like stort: ' Du skal elske din neste som deg selv.' 40 På disse to budene hviler hele loven og profetene." (Matteus 22)

 

Men så er det ikke alltid man følger det dobbelt kjærlighetsbudet, ta for eksempel prester som misbruker barn, fordømmelse, arroganse, svovelprekener og trusler, uthengning av homofile, unødvendig kondomforbud og andre menneskeregler, media som skyter fram det negative og ikke gir et mer nyansert bilde ++ Kanskje har man hørt for mye av ordet "helvete" enn ordet "nåde"

 

Nå skal det sies at jeg ikke forventer at brødre og søstre i troen skal leve perfekt, brødre og søstre, dere vet om den gamle nye og natur..Jesus sa dessuten noe om å se bjelken i sitt eget øye. Og jeg har ikke gått 100% i Jesu fotspor...så det er sagt.

 

en misforståelse kan kanskje være at mange tror kristne krever et perfekt liv av andre og seg selv, og dermed ser de på kristne som hyklere om de ikke greier det selv.

 

Kanskje er det og en oppfatning at noen kristne rettferdiggjør sine (onde) handlinger ved å si at de kan jo bare be om tilgivelse, men dette har ikke noe som helst belegg i kristen lære, som Paulus skriver..."Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke! Vet dere ikke at når dere går i tjeneste hos noen og adlyder ham, da blir dere hans slaver? " (fra romerne 6,15)

 

noen tankestrø..

Lenke til kommentar

rosin,

 

Du siterer Paulus sitt brev til menigheten i Rom. Paulus skrev dette brevet ca. år 57

Dette var det eneste brevet Paulus skrev til en menighet, han selv ikke hadde grunnlagt.

 

Vet du hvem som grunnla menigheten i Rom ?

 

Paulus > "Jeg hilser alle dere i Roma, dere Guds elskede som er kalt til å være hellige: Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus! Først av alt takker jeg min Gud ved Jesus Kristus for dere alle, for i hele verden blir det fortalt om deres tro"

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Paulus han traff vel aldri Jesus selv? Allikevel er store deler av det nye testamentet basert på hans skriverier.... Snodig

 

Paulus møtte Jesus jo! Han ble valgt som apostel får og bære evangeliet til hedningene.

 

Saulus ved Damaskus

9Saulus raste fremdeles mot Herrens disipler og truet dem på livet. Han gikk til øverstepresten 2 og ba om brev til synagogene i Damaskus for å kunne finne dem som hørte til Veien, både menn og kvinner, og føre dem i lenker til Jerusalem. 3 Underveis, da han nærmet seg Damaskus, strålte plutselig et lys fra himmelen omkring ham. 4 Han falt til jorden og hørte en røst som sa: «Saul, Saul, hvorfor forfølger du meg?» 5 «Hvem er du, Herre?» spurte Saul. Og svaret lød: «Jeg er Jesus, han som du forfølger. 6 Men reis deg nå og gå inn i byen. Der vil noen si deg hva du skal gjøre.» 7 Mennene som fulgte ham, sto målløse; de hørte røsten, men så ingen. 8 Saulus reiste seg og åpnet øynene, men han kunne ikke se. Så de tok ham i hånden og leide ham inn til Damaskus. 9 I tre dager var han uten syn, og han verken spiste eller drakk.

 

Her er rektig nok navnet Saul egentlig Paulus, pga Paulus hadde blitt døpt med 2 navn, men var bare kjent med det ene navnet Saul, korreger meg hvis jeg tar feil men tror det var noe sånn... Paulus betyr; liten.

Lenke til kommentar

Det ser ut som jeg må spørre alle som er med i denne samtalen her et viktig spørsmål.

 

Hvordan i all videste verden skal en vise kjærlighet til en annen, på ny og på ny og på ny, hvis den andre stadig avviser den kjærligheten?

 

Kommer den andre part noen gang til å kjønne at den første part virkelig elsker ham/henne, hvis ham/henne alltid avviser det den første part gjør for ham/henne?

 

En hvilken som helst person med fornuft og erfaring vet at den andre part aldri kommer til å vite eller forstå at den første part elsker ham/henne hvis den andre part fortsetter med og avvise den første parts kjærlighet, ren logikk.

 

Nå, hvis det Bibelen sier om en viss Jesus, som hevdet han var Guds sønn, led for vår skyld, døde på et kors ( når soldaten stakk spydet i Jesus kom det blod og vann ut fra hans legeme, som betyr han var død ), og stod opp igjen; med merker etter naglene i hendene og spydstikker i hans side, er sann... Krmt, for deg som ennå ikke har skjønt det; Det var egentlig DU som leser dette som skulle hengt på det korset, fordi synden lønn er død. Men Jesus elsket DEG som leser dette nå, og valgte å dø for deg istede, ERGO: Han elsket DEG, å det vil si at Jesus, som er Gud, er kjærlighet.

 

Nå som han prøver og vise denne kjærligheten til deg, men du avviser ham, vil du noen gang kunne se at han virkelig elsker deg og lever i dag? Nei...

 

La oss nå legge bak oss alle de tåpelige spørsmålene om alt rundt Bibelen osv og om fakta, bevis osv. Hvis du som sitter her vil ha bevis, ja, nå skal du få oppskriften på bevis:

 

SLUTT Å AVVIS JESU KJÆRLIGHET! Begynn å be (snakk) til Jesus at du syns det er vanskelig å tro på Ham, og at det er ikke lett å akseptere at du er en synder, og trenger tilgivelse, Jesus kommer til å forstå deg, tro meg! Å begynn og les Bibelen, begynn gjerne i Det Nye Testamente og begynn i Matteus Evangeliet. Be om at du skal få se at Jesus lever og vil ha noe me deg å gjøre.

 

Det er det beste bevise du kan få! Desverre så betyr det en liten innsats for deg som virkelig vil se om Jesus har talt sant om det som det står han har sakt i Bibelen.

 

Vil avslutte med et godt vers fra Bibelen, sitert fra Paulus sitt brev til Rom 6, 23

 

Syndens lønn er døden, men Guds nådes gave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre.

 

Amen

Lenke til kommentar

Paulus han traff vel aldri Jesus selv? Allikevel er store deler av det nye testamentet basert på hans skriverier.... Snodig

 

Paulus møtte Jesus jo! Han ble valgt som apostel får og bære evangeliet til hedningene.

 

Saulus ved Damaskus

9Saulus raste fremdeles mot Herrens disipler og truet dem på livet. Han gikk til øverstepresten 2 og ba om brev til synagogene i Damaskus for å kunne finne dem som hørte til Veien, både menn og kvinner, og føre dem i lenker til Jerusalem. 3 Underveis, da han nærmet seg Damaskus, strålte plutselig et lys fra himmelen omkring ham. 4 Han falt til jorden og hørte en røst som sa: «Saul, Saul, hvorfor forfølger du meg?» 5 «Hvem er du, Herre?» spurte Saul. Og svaret lød: «Jeg er Jesus, han som du forfølger. 6 Men reis deg nå og gå inn i byen. Der vil noen si deg hva du skal gjøre.» 7 Mennene som fulgte ham, sto målløse; de hørte røsten, men så ingen. 8 Saulus reiste seg og åpnet øynene, men han kunne ikke se. Så de tok ham i hånden og leide ham inn til Damaskus. 9 I tre dager var han uten syn, og han verken spiste eller drakk.

 

Her er rektig nok navnet Saul egentlig Paulus, pga Paulus hadde blitt døpt med 2 navn, men var bare kjent med det ene navnet Saul, korreger meg hvis jeg tar feil men tror det var noe sånn... Paulus betyr; liten.

Ergo han traff Jesus aldri! Han var aldri på samme plass til samme tid i historien. At han har et syn beviser ikke noen ting. Dette kan ha fysiologiske forklaringer og dessuten ikke i tråd med noen historiene i noen av de andre evangeliene.. Og spille "tro-kortet" kan du bare glemme. Da er bare du usakelig.

 

Konklusjon: Det er ikke historisk korrekt tolkning av bibelen dersom noen påstår at Paulus møtte Jesus personlig.

Lenke til kommentar

Paulus han traff vel aldri Jesus selv? Allikevel er store deler av det nye testamentet basert på hans skriverier.... Snodig

 

Paulus møtte Jesus jo! Han ble valgt som apostel får og bære evangeliet til hedningene.

 

Saulus ved Damaskus

9Saulus raste fremdeles mot Herrens disipler og truet dem på livet. Han gikk til øverstepresten 2 og ba om brev til synagogene i Damaskus for å kunne finne dem som hørte til Veien, både menn og kvinner, og føre dem i lenker til Jerusalem. 3 Underveis, da han nærmet seg Damaskus, strålte plutselig et lys fra himmelen omkring ham. 4 Han falt til jorden og hørte en røst som sa: «Saul, Saul, hvorfor forfølger du meg?» 5 «Hvem er du, Herre?» spurte Saul. Og svaret lød: «Jeg er Jesus, han som du forfølger. 6 Men reis deg nå og gå inn i byen. Der vil noen si deg hva du skal gjøre.» 7 Mennene som fulgte ham, sto målløse; de hørte røsten, men så ingen. 8 Saulus reiste seg og åpnet øynene, men han kunne ikke se. Så de tok ham i hånden og leide ham inn til Damaskus. 9 I tre dager var han uten syn, og han verken spiste eller drakk.

 

Her er rektig nok navnet Saul egentlig Paulus, pga Paulus hadde blitt døpt med 2 navn, men var bare kjent med det ene navnet Saul, korreger meg hvis jeg tar feil men tror det var noe sånn... Paulus betyr; liten.

Ergo han traff Jesus aldri! Han var aldri på samme plass til samme tid i historien. At han har et syn beviser ikke noen ting. Dette kan ha fysiologiske forklaringer og dessuten ikke i tråd med noen historiene i noen av de andre evangeliene.. Og spille "tro-kortet" kan du bare glemme. Da er bare du usakelig.

 

Konklusjon: Det er ikke historisk korrekt tolkning av bibelen dersom noen påstår at Paulus møtte Jesus personlig.

 

Men det synes jeg! Jeg har jo til og med møt Jesus, riktig nok som du sier ikke i fysikk tilstand, men i en usynelig og åndelig tilstand. Men en ting kan jeg fortelle deg; jeg har kjent Jesus holde rundt meg helt fysisk, og det vitnesbyrdet kan du ikke ta fra meg. Enten så tror du på meg eller ikke.

 

At Paulus hadde et syn, kan like så godt forklares med at han møtte Jesus. For i synet til Jesus og det som han sier til Paulus møter vi Jesus sin stemme, sine egne ord; som vi kjenner igjen fra evangeliet, og i min ånd stadfestes det hver gang jeg leser det at det er Jesus sin røst.

 

Vind, det er usynelig, vi vet og kan kjenne at den er der, men det er ikke noe vi kan se eller ta på. Likt er det med den som er født av ånd sier Jesus! Vi kan ikke se den, ei heller ta på den, men vi føler og vet at den er der!

 

Hvem er du som har nok visdom og kunnskap om dette som kan si at det er tull?

 

Jeg sier ikke dette med mine egne ord, men de jeg har lært fra Ham som er den sanne Gud og har skapt alt i himmel og jord.

 

Vi mennesker kjenner ikke til 1% av universets mysterier, hvordan i all videste verden kan noen da konkludere med at Jesus ikke finnes, og at Gud ikke er levende og er med oss idag?

 

Som ateist må en TRO at an Gud ikke finnes, ergo: det er også en religion. Alt vi gjør her i verden er å tro. Du tror at stolen du sitter på vil holde deg oppe, men du kan aldri være helt sikker. Jesus er den som har sakt at av alt du kan tro på og mene, så er jeg sannheten som en kan tro på!

 

Og dette handler ikke om bare dette livet vi lever idag, men dette handler om resten av din evighet, og hvor den vil befinne seg.

Lenke til kommentar

Så det måtte virkelig en ateist til for og fortelle det om hva bibelen sier? Enten det eller så var du uvillig til og innrømme historiske fakta....

Det eneste Paulus bygde misjoneringen sin på var altså "ikke-fysisk kontakt" og hearsay. Og dette var det han skrev om i kjedebrevene han sendte rundt til menighetene han hadde opprettet.

Hvor mange kopier det ble og om han faktisk var skribenten stilles det også spørsmål ved.(historisk analyse)

 

 

Ateister tror som regel ikke. Vi kan si at vi velger og ikke tro :)

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Så det måtte virkelig en ateist til for og fortelle det om hva bibelen sier? Enten det eller så var du uvillig til og innrømme historiske fakta....

Det eneste Paulus bygde misjoneringen sin på var altså "ikke-fysisk kontakt" og hearsay. Og dette var det han skrev om i kjedebrevene han sendte rundt til menighetene han hadde opprettet.

Hvor mange kopier det ble og om han faktisk var skribenten stilles det også spørsmål ved.(historisk analyse)

 

 

Ateister tror som regel ikke. Vi kan si at vi velger og ikke tro :)

 

Det er bare ord, hvis en lever tror man, tro er noe menneskeheten bygger på uansett hvordan du vrir og vender på det. Hvis du velger å ikke tro, så tror du at det som du ikke velger å tro på ikke er sant. Du snakker om historikk, er alltid det fakta? Historie er like mye en mye som en sannhet, det er hva en velger å tro på som blir sant for det individet som velger å tro hva som er sant. Bibelen er faktisk den mest historiske boken som finnes.

 

Det at Jesus sto opp fra de døde, og ikke lå i graven er det mer bevis på enn at John F Kennedy ble skutt, faktisk. Men det sier ikke noe om hvilken av de 2 historiene som er sanne. Det kan finnes 1 bevis for en ting som er sann, og 100 bevis på en ting som viser seg og ikke vær sann.

 

Det at Jesus skal komme igjen og dømme de levende og de døde er det viktige spørsmålet her, ikke om Paulus som møtte eller ikke møte Jesus, det kan diskuteres opp og i mente!

 

Dommen

31 Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, 32 og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, 33 og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre.

34 Så skal kongen si til dem på sin høyre side: 'Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det rike som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. 35 For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; 36 jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.' 37 Da skal de rettferdige svare: 'Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? 38 Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? 39 Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?' 40 Og kongen skal svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.'

41 Så skal han si til dem på venstre side: 'Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og hans engler. 42 For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; 43 jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.' 44 Da skal de svare: 'Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?' 45 Da skal han svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.' 46 Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.» Matt 25

Lenke til kommentar

Vind kan måles. Du kan også se effekten vind har på omgivelsene når det blåser.

 

Det kan du med den som er født av ånden også! Jeg/vi kristne merker effekten og utslagene av dens kraft!

 

Det med vind og luft er et evig argument for de som er religiøse.

Varm luft kan man faktisk se.

 

Ja, men det er nå bare for å prøve å forklare hvordan det kristne livet virker og hvordan vi skal se på dette med ånden osv. Selvfølgelig er det et evig argument!, det er jo sant!

 

Vind kan måles. Du kan også se effekten vind har på omgivelsene når det blåser.

 

Det kan du med den som er født av ånden også! Jeg/vi kristne merker effekten og utslagene av dens kraft!

 

Det med vind og luft er et evig argument for de som er religiøse.

Varm luft kan man faktisk se.

 

Ja, men det er nå bare for å prøve å forklare hvordan det kristne livet virker og hvordan vi skal se på dette med ånden osv. Selvfølgelig er det et evig argument!, det er jo sant!

 

Pluss jeg vil nå si at du er like religiøs som meg i den forstand. Som sakt; du kommer verken inn eller ut av denne verden uten å tro, i ren psykisk forstand!

Lenke til kommentar

Diciple:

Dommen

31 Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, 32 og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, 33 og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre.

34 Så skal kongen si til dem på sin høyre side: 'Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det rike som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. 35 For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; 36 jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.' 37 Da skal de rettferdige svare: 'Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? 38 Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? 39 Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?' 40 Og kongen skal svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.'

41 Så skal han si til dem på venstre side: 'Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og hans engler. 42 For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; 43 jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.' 44 Da skal de svare: 'Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?' 45 Da skal han svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.' 46 Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.» Matt 25

 

 

Hehe, hvis du virkelig klarer å tro på dette her så skjønner jeg hvorfor du gjør alt du kan for å se jesusen din.. skumle saker altså... Omtrent som ät man ikke må lage grimaser, for hvis klokka slår akkurat da, så blir ansiktet ditt sånn...

 

Er alle du kjenner kristne Diciple? ALle du elsker? Hvordan kan det bli fullkomment for deg i himlen dersom de ikke er det?

 

Du skal få leve i troen din, men ikke kom her å si at gud kun er god, for det stemmer desverre ikke.

 

Så du gruveulykken i USA? I det kristne USA? De som savner sine kjære der, ber nå for harde livet for at det skal gå bra, dersom det går bra så er det selvfølgelig guds skyld ikke sant? Og dersom de de ber for ikke overlever så har vel gud en mening med det også?

 

Jeg som ikke er religiøs kan sitte her og håpe, og krysse fingre for at det skal gå bra med de, men dersom det skjer så er jo ikke det fordi jeg håpa, er det vel? Det hjelper ingen verdens ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...