Gå til innhold

Hvorfor har enkelte et dårlig bilde av Gud ?


Anbefalte innlegg

 

 

OM gud skapte verden, skapte han all "ondskap" også. Du kommer ikke forbi det.

 

 

Du kan ikke legge skylda på Gud, for det helvete mennesker har skapt.

Det han mener er at dersom Gud virkelig er allmektig kan han også forutse alt som kommer til å skje. Da har han også sett hva som vil skje med menneskene i fremtiden. Gud skapte også Satan. Han lot djevelen friste Adam og Eva, og han lot også syndefallet skje.

Gjennom hele denne prosessen var Gud klar over hva som skjedde, han hadde all mulighet til å stoppe det, men unngikk det.

 

Dersom vi ser på dette objektivt, vil man se at verden var perfekt til å begynne med (Edens Hage), men Gud skapte Satan som han visste ville få Adam&Eva til å synde. Han lot dette skje, og straffet dem med sykdom, smerte osv. Ergo er det Gud som har skapt all ondskap i verden.

 

Visst Gud utstyrte oss med fri vilje, visste han også at vi ikke kunne stå imot djevelen.

Der tar du feil. Alle de kristne står imot djevelen.

 

At andre ikke står imot djevelen, og derfor må leve i helvete, er ikke noe du kan laste Gud for.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg mener med "Visst Gud utstyrte oss med fri vilje, visste han også at vi ikke kunne stå imot djevelen." er at Gud visste at Adam & Eva ikke kunne stå imot djevelen. Jeg snakker ikke om kristne generelt.

 

Hadde vært greitt om du hadde svart på resten av innlegget mitt også.

Lenke til kommentar

Hvilken problemstilling ? Du tok feil, mennesker kan stå imot djevelen.

Du forutsatte at dette ikke var mulig.

 

Jeg har aldri sagt at det er umulig. Dersom du leser innlegget mitt skriver jeg: "Det jeg mener med "Visst Gud utstyrte oss med fri vilje, visste han også at vi ikke kunne stå imot djevelen." er at Gud visste at Adam & Eva ikke kunne stå imot djevelen. Jeg snakker ikke om kristne generelt.

 

Du plukker ut en uvesentlig del av innlegget mitt og går glipp av hovedessensen.

 

Det er de som er mot Gud som har skapt helvete. Gud har skapt himmelen.

 

Gud skapte Djevelen/de som er imot Gud -> Gud har indirekte skapt helvete. Han er allmektig og lot det skje.

Endret av Tapetfjes
Lenke til kommentar

Hvilken problemstilling ? Du tok feil, mennesker kan stå imot djevelen.

Du forutsatte at dette ikke var mulig.

 

Jeg har aldri sagt at det er umulig. Dersom du leser innlegget mitt skriver jeg: "Det jeg mener med "Visst Gud utstyrte oss med fri vilje, visste han også at vi ikke kunne stå imot djevelen." er at Gud visste at Adam & Eva ikke kunne stå imot djevelen. Jeg snakker ikke om kristne generelt.

 

Du plukker ut en uvesentlig del av innlegget mitt og går glipp av hovedessensen.

 

 

De kunne stå imot djevelen, som alle andre.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

 

Det er de som er mot Gud som har skapt helvete. Gud har skapt himmelen.

 

Gud skapte Djevelen/de som er imot Gud -> Gud har indirekte skapt helvete. Han er allmektig og lot det skje.

At enkelte selv velger å stå imot Gud, er ikke Guds skyld. Ingen er skapt ond.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

De kunne stå imot djevelen, som alle andre.

 

Jeez...

Du vil virkelig ikke prøve å skjønne hva jeg mener?

Gud visste hva utfallet ville bli da han skapte Adam & Eva. De stod ikke imot, og dermed ledet de hele menneskeætten inn i tusenvis av år i smerte og ondskap. Poenget er at Gud visste dette hele tiden. Ikke hvorvidt A&E kunne stå imot. Hadde de greidd det hadde vi ikke hat kristendom.

Endret av Tapetfjes
Lenke til kommentar

De kunne stå imot djevelen, som alle andre.

 

Jeez...

Du vil virkelig ikke prøve å skjønne hva jeg mener?

Gud visste hva utfallet ville bli da han skapte Adam & Eva. De stod ikke imot, og dermed ledet de hele menneskeætten inn i tusenvis av år i smerte og ondskap. Poenget er at Gud visste dette hele tiden. Ikke hvorvidt A&E kunne stå imot. Hadde de greidd det hadde vi ikke hat kristendom.

Vet Gud hva du vil velge ? I så fall hvorfor har Han strakt en hånd ut til deg ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

De kunne stå imot djevelen, som alle andre.

 

Jeez...

Du vil virkelig ikke prøve å skjønne hva jeg mener?

Gud visste hva utfallet ville bli da han skapte Adam & Eva. De stod ikke imot, og dermed ledet de hele menneskeætten inn i tusenvis av år i smerte og ondskap. Poenget er at Gud visste dette hele tiden. Ikke hvorvidt A&E kunne stå imot. Hadde de greidd det hadde vi ikke hat kristendom.

Vet Gud hva du vil velge ?

 

Dersom det finnes en Gud som er allmektig så burde han kunne vite det, ja. Ellers er han ikke allmektig.

Du mener at han strekker en hånd til meg fordi han elsker meg, men dersom han elsker meg, hvorfor har han da skapt all den lidelsen som får meg til å ikke tro på han?

Endret av Tapetfjes
Lenke til kommentar

Er allmektig det samme som å se alt ?

 

Det er de som er mot Gud som har skapt all lidelsen.

 

Ditt forsøk på å stadig legge skylda på Gud er nytteløst, alt er din egen skyld.

 

Jo snarere du innser det jo bedre for alle.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Er allmektig det samme som å se alt ?

 

Det er de som er mot Gud som har skapt all lidelsen.

 

Ditt forsøk på å stadig legge skylda på Gud er nytteløst, alt er din egen skyld.

 

Dersom ikke Gud kan forutse hendelser og menneskelige valg, er han da allmektig?

 

Gud lar dem som er imot han skape lidelse -> han er passiv og gjør ingen ting med det. Dersom han er allmektig kan han enkelt stope dette. Ønsker han ikke å stoppe det?

 

Voldsom redigering her...

 

Hva er min skyld? At millioner av mennesker sulter? At folk lever med grusomme sykdommer? At små barn mister foreldrene sine? Gud kan lett stoppe dette, men hvorfor gjør han ikke dette?

Endret av Tapetfjes
Lenke til kommentar

Er allmektig det samme som å se alt ?

 

Det er de som er mot Gud som har skapt all lidelsen.

 

Dersom ikke Gud kan forutse hendelser og menneskelige valg, er han da allmektig?

 

Gud lar dem som er imot han skape lidelse -> han er passiv og gjør ingen ting med det. Dersom han er allmektig kan han enkelt stope dette. Ønsker han ikke å stoppe det?

Gud har åpnet veien ut av helvete for alle. Ikke dermed sagt ar alle vil, derfor består helvete i all evighet.

Lenke til kommentar

Er allmektig det samme som å se alt ?

 

Det er de som er mot Gud som har skapt all lidelsen.

 

Dersom ikke Gud kan forutse hendelser og menneskelige valg, er han da allmektig?

 

Gud lar dem som er imot han skape lidelse -> han er passiv og gjør ingen ting med det. Dersom han er allmektig kan han enkelt stope dette. Ønsker han ikke å stoppe det?

Gud har åpnet veien ut av helvete for alle. Ikke dermed sagt ar alle vil, derfor består helvete i all evighet.

 

Veien ut av helvete er å forkaste sunn fornuft og legge hele livet sitt i hendene på noe som er fullt av selvmotsigelser. Det er en dårlig løsning fra en allmektig skapning som kunne ha gjort slutt på all lidelse med et lite knips.

Lenke til kommentar

IHS: Forklar hvordan det kan eksistere et helvete når det står i Forkynneren 9:5:

De levende vet at de skal dø,

men de døde vet slett ingen ting.

De får ikke lenger noen lønn,

for minnet om dem er glemt.

 

Det faller på sin egen urimelighet.

Helvete som her diskuteres er det helvet mange mennesker selvforskyldt lever i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...