Gå til innhold

Hvorfor har enkelte et dårlig bilde av Gud ?


Anbefalte innlegg

hei!

 

Dersom Gud kunne ha løst syndeproblemet med å fjerne loven, så hadde ikke Jesus behøvd å dø. Det er et godt spørsmål du stiller, hvorfor bare ikke fjerne loven?

 

"Synden kom inn i verden på grunn av ett menneske, og med synden kom døden. Og slik rammet døden alle mennesker, fordi alle syndet. Det var synd i verden også før loven kom, men synden blir ikke regnet som synd når det ikke finnes noen lov. Likevel hersket døden fra Adam til Moses, også over dem som ikke hadde begått noe lovbrudd slik som Adam." (romerne kap 5)

 

dette kan være vanskelig å forstå, ut ifra det jeg vet om bibelen og det den sier om lov og synd, kan vi ut ifra verset over se at synden ikke ble regnet som lovbrudd når det ikke var noen lov. Likevel så førte synden til død, selv før Moses fikk loven.

 

Loven viser at vi har syndet (begått lovbrudd) og dermed at vi har et behov for frelse (bl.a. for å unngå døden) og budene fungerer fortsatt som retningslinjer. Loven peker på vårt behov for Jesus i og med at vi har begått lovbrudd.

 

Det er ny pakt. Vi kan ikke bli rettferdiggjort i egen kraft ved å skulle overholde loven. ”"Men vi vet at et menneske ikke blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever, men bare ved troen på Kristus Jesus. Derfor trodde også vi på Kristus Jesus så vi kunne erklæres rettferdige ved troen på Kristus, ikke på grunn av lovgjerninger. For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av lovgjerninger.”" Galaterne 2,16

 

Det er en straff som må betales for lovbruddene (synd) og den straffen betalte Jesus. Før tok øversteprestene å slaktet f.eks. et lam til soning for folkets synder. I den nye pakt er Jesus det fullkomne offerlam. Jesus har betalt straffen for alle verdens synder! Alt er gjort klart, men vi må ta imot det Jesus gjorde for oss ved å ta imot Jesus. Det er først da vi tar imot Jesus sin rettferdighet og sonoffer. (Når Gud ser på de som tror ser han på Jesus sin rettferdighet og sonoffer, så de som tror kan unnslippe Guds vrede). Jesus tvinger seg ikke på noen.

 

bare å spørre om du lurer på noe mer, jeg har ikke svarene på alle livets spørsmål, men håper å kunne hjelpe :)

 

mvh. rosin

Endret av rosin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Og jeg ser ikke hva som er så forferdelig med Jesus sitt "offer" med tanke på at, i følge bibelen, var Jesus i paradis igjen få sekunder senere.

 

 

Jesus Kristus ble fysisk og psykisk mishandlet hele den dagen,

at han kom til paradis etter at Han døde av mishandlingen,

gjør ikke Hans offer noe mindre.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

hei!

 

Dersom Gud kunne ha løst syndeproblemet med å fjerne loven, så hadde ikke Jesus behøvd å dø. Det er et godt spørsmål du stiller, hvorfor bare ikke fjerne loven?

 

"Synden kom inn i verden på grunn av ett menneske, og med synden kom døden. Og slik rammet døden alle mennesker, fordi alle syndet. Det var synd i verden også før loven kom, men synden blir ikke regnet som synd når det ikke finnes noen lov. Likevel hersket døden fra Adam til Moses, også over dem som ikke hadde begått noe lovbrudd slik som Adam." (romerne kap 5)

 

dette kan være vanskelig å forstå, ut ifra det jeg vet om bibelen og det den sier om lov og synd, kan vi ut ifra verset over se at synden ikke ble regnet som lovbrudd når det ikke var noen lov. Likevel så førte synden til død, selv før Moses fikk loven.

 

Loven viser at vi har syndet (begått lovbrudd) og dermed at vi har et behov for frelse (bl.a. for å unngå døden) og budene fungerer fortsatt som retningslinjer. Loven peker på vårt behov for Jesus i og med at vi har begått lovbrudd.

 

Det er ny pakt. Vi kan ikke bli rettferdiggjort i egen kraft ved å skulle overholde loven. ”"Men vi vet at et menneske ikke blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever, men bare ved troen på Kristus Jesus. Derfor trodde også vi på Kristus Jesus så vi kunne erklæres rettferdige ved troen på Kristus, ikke på grunn av lovgjerninger. For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av lovgjerninger.”" Galaterne 2,16

 

Det er en straff som må betales for lovbruddene (synd) og den straffen betalte Jesus. Før tok øversteprestene å slaktet f.eks. et lam til soning for folkets synder. I den nye pakt er Jesus det fullkomne offerlam. Jesus har betalt straffen for alle verdens synder! Alt er gjort klart, men vi må ta imot det Jesus gjorde for oss ved å ta imot Jesus. Det er først da vi tar imot Jesus sin rettferdighet og sonoffer. (Når Gud ser på de som tror ser han på Jesus sin rettferdighet og sonoffer, så de som tror kan unnslippe Guds vrede). Jesus tvinger seg ikke på noen.

 

bare å spørre om du lurer på noe mer, jeg har ikke svarene på alle livets spørsmål, men håper å kunne hjelpe :)

 

mvh. rosin

Unnskyld at jeg sier det, men hele den tankegangen faller så pladask på sin egen urimelighet at jeg finner det helt utrolig at noen klarer å tro på dette... Du klarer altså ikke å skyve problement tilbake fra jesus du eller? Hvis gud med enkelthet kunne fjernet problemet så hadde jesus vært ubrukelig, ergo hadde gud latt være å sette treet der, når han VISSTE hvordan det ville gå uansett, så hadde jo problemet vært borte ikke sant? Da hadde dere ikke trengt å tilbedt jesus i det hele tatt, men det er jo et kjempeproblem, for det er jo jesus dere VIL tilbe...

 

 

Intet eple, ingen jesus... Så er da gud ond? Ser slik ut OM denne historien hadde vært sann. Da hadde den guden ikke bare vært ond, men en skikkelig sadist, for i følge dere så er ikke gud bare evig men han er allmektig også og da VET han jo hvem som ikke vil tro og hvem som vil tro....

 

Men problemet er jesus.... Jesus mistet sin virkning da vi fant ut at edens hage var en bløff, men isteden for å se litt nøyere etter velger en del av dere å tolke evolusjon som historien om edens hage selv om det er helt umulig og gnåler videre om fri vilje (fordi det er den eneste barriæren dere har for sludderet om jesus). Jeg kan ikke si at det å ikke tro på gud er noe valg jeg har tatt i det hele tatt, det kom av seg selv. Jeg er en av de som hadde nok IQ til å sette spørsmålstegn ved hele dritten i en alder av tretten og jeg kan ærlig og oppriktig melde at jeg finner det helt utrolig at voksne folk fremdeles klamrer seg til disse historien om guder, for de helger jo ikke på greip noen av dem.

 

Må si jeg er overrasket over deg, Rosin, som klarer å se at det var et meget godt spørsmål som dawan kom med, men du klarer ikke, eller kanskje du ikke vil, for da faller jo helten din jesus i grus, å skyve løsningen på problemet bakover til en viss eplehage for å skjønne hvor utrolig dumt hele gude greiene er. Isteden svarer du med noen intetsigende bibel sitater, som om de sier noe som helst logisk oppi dette? Vet du hva? Dere stiller spørsmål ja, men jeg begynner å tro at dere skjermer dere mot å stille de avgjørende spørsmålene, de som hadde fått dere til å innse hva for en løgn dere løper rundt og tilber... Men det er en ting dere må bestemme selv. Har du behov for jesus så er det helt OK det, men tenk litt over det neste gang du får lyst til å pushe det på andre, for det er virkelig folk som har tenkt over dette langt mer enn deg der ute og for de er det ikke lenger et valg om å tro.

 

Det er ihvertfall ikke et valg om å tro for meg, det er helt sikkert. Det er lenge siden jeg gjennomskuet tro for å si det sånn.... :)

 

Men prøv å skyve problemet som dahwan kom med tilbake til eple hagen... Da burde det gå to ting opp for deg. Det ene er at denne guden ikke er så smart og allmektig som han skal ha det til og det andre er at jesus bortfaller... :) Og det kan han jo gudhjelpemeg ikke, så lat som du ikke ser det :)

Lenke til kommentar

Jesus mistet sin virkning da vi fant ut at edens hage var en bløff..

Jesu Kristi evne til ta bort synd/skyldfølelsen er ikke avhengi av

historien om edens hage (historien om den første skyldfølelsen)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Driver ennå å leser gjennom tråden, så jeg beklager hvis dette er tatt opp. Men IHS fortell meg, Gud står altså bak alt godt på jorda, og resten er det vi eller jævelen som står bak?

 

How convenient.

 

Er det da riktig av meg å legge skylda over på andre eller jævelen før alt det dårlige jeg gjør, og ta æren før alt bra jeg gjør?

 

OM gud skapte verden, skapte han all "ondskap" også. Du kommer ikke forbi det.

 

Edit:

Nator

Jeg tror folks bilde på Gud påvirkes av nettopp det samme, og bibelen forsøker å være et slikt kompass for folk som ikke har så gode kompass selv. Dvs. et kompass laget for "the greater good". Du skal ikke tenke så mye på deg selv, men ofre deg for horden.

 

Bibelen gir ikke moral. Hvordan skal folk vite hvilke "kapitler" de skal følge uten å ha et slags kompass fra før av.

Endret av Solid Edge
Lenke til kommentar

Mener du Han skal fjerne helvete ?

Trenger han å fjerne helvete for å fjerne ondskapen ifra verden?

Kan han ikke gi mat til de som sulter, hjelpe de som lider uten å fjerne helvete?

 

Kan du også definere helvete og himmelen? Hva er det nøyaktig og hva gjør at man kommer til ene eller andre stedet?

Kan for eksempel en kristen som tror på Jesus ord komme til helvete?

Lenke til kommentar

 

 

OM gud skapte verden, skapte han all "ondskap" også. Du kommer ikke forbi det.

 

 

Du kan ikke legge skylda på Gud, for det helvete mennesker har skapt.

 

Det han mener er at dersom Gud virkelig er allmektig kan han også forutse alt som kommer til å skje. Da har han også sett hva som vil skje med menneskene i fremtiden. Gud skapte også Satan. Han lot djevelen friste Adam og Eva, og han lot også syndefallet skje.

Gjennom hele denne prosessen var Gud klar over hva som skjedde, han hadde all mulighet til å stoppe det, men unngikk det.

 

Dersom vi ser på dette objektivt, vil man se at verden var perfekt til å begynne med (Edens Hage), men Gud skapte Satan som han visste ville få Adam&Eva til å synde. Han lot dette skje, og straffet dem med sykdom, smerte osv. Ergo er det Gud som har skapt all ondskap i verden.

 

Visst Gud utstyrte oss med fri vilje, visste han også at vi ikke kunne stå imot djevelen.

Lenke til kommentar

Og dermed ender vi opp med at "Skybert" er en maktsyk og meget-meget ondskapsfull tvangsforestilling. Dersom han ikke er en tvangsforestilling er dette faktisk enda mer vannvittig og tenke på.

 

Nei. Jeg kommer aldri til å la meg lede inn i slike tvangstanker. Dette er bare helt drøyt.

 

Amen

Lenke til kommentar

 

 

OM gud skapte verden, skapte han all "ondskap" også. Du kommer ikke forbi det.

 

 

Du kan ikke legge skylda på Gud, for det helvete mennesker har skapt.

 

Det han mener er at dersom Gud virkelig er allmektig kan han også forutse alt som kommer til å skje. Da har han også sett hva som vil skje med menneskene i fremtiden. Gud skapte også Satan. Han lot djevelen friste Adam og Eva, og han lot også syndefallet skje.

Gjennom hele denne prosessen var Gud klar over hva som skjedde, han hadde all mulighet til å stoppe det, men unngikk det.

 

Dersom vi ser på dette objektivt, vil man se at verden var perfekt til å begynne med (Edens Hage), men Gud skapte Satan som han visste ville få Adam&Eva til å synde. Han lot dette skje, og straffet dem med sykdom, smerte osv. Ergo er det Gud som har skapt all ondskap i verden.

 

Visst Gud utstyrte oss med fri vilje, visste han også at vi ikke kunne stå imot djevelen.

 

Takker, det var det jeg mente ;)

 

For the record: Jeg tror selv at det er vi mennesker selv som står bak all jævelskapen her i verden (krig, voldtekt og religion).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...