Gå til innhold

Hvorfor har enkelte et dårlig bilde av Gud ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faderen, Sønnen og den Hellige Ånd er ikke "tre sider av samme sak"

Faderen, Sønnen og den Hellige Ånd er tre like personligheter.

Sjekket Bibelen.no og fikk dette utifra Johannes 1:18:

"Ingen har noen gang sett Gud"

 

Hvordan han Jesus ha vært på jorden da? Du nevner jo at de er tre like personligheter. Og hvis han har vært på jorden, så må de jo ha sett han - altså personligheten også.

 

Edit: Må bare tilføye at nicket mitt ikke har noe med religion å gjøre.

Ingen har noen gang sett Gud. Det er kun Sønnen som har gjort det. Derfor var Han den eneste som kunne vise Guds sanne ansikt til verden.

 

Da steg Herren ned i en skystøtte og stilte seg ved inngangen til teltet. Han kalte på Aron og Mirjam, og begge trådte fram. 6 Så sa han:

Hør hva jeg, Herren, sier:

Er det noen profet hos dere,

gir jeg meg til kjenne for ham i syner

og taler til ham i drømmer.

7 Men annerledes er det med min tjener Moses;

han er trofast i hele mitt hus.

8 Jeg taler med ham ansikt til ansikt,

klart og tydelig, ikke i gåter;

Herrens skikkelse ser han.

Hvordan kunne dere da våge

å tale mot Moses, min tjener?

9 Så gikk Herren bort, mens hans vrede flammet imot dem.

10 Da skyen trakk seg bort fra teltet, se, da var Mirjam angrepet av hudsykdom; hennes hud var som snø. Da Aron vendte seg mot Mirjam og fikk se hennes syke hud, 11 sa han til Moses: «Herre, la oss ikke bøte for en synd vi har gjort i vår dårskap. 12 La ikke Mirjam være lik et dødt foster som er halvveis borttæret når det kommer ut av mors liv!»

13 Moses ropte til Herren: «Å, Gud, vil du gjøre henne frisk!» 14 Men Herren svarte: «Om hennes far hadde spyttet henne i ansiktet, måtte hun ikke da sitte med skammen i sju dager? Nå skal hun utelukkes fra leiren i sju dager. Siden kan hun komme tilbake.» 15 Og Mirjam ble utelukket fra leiren i sju dager. Folket brøt ikke opp før hun var kommet tilbake. 16 Men da drog de videre fra Haserot og slo leir i Paran-ørkenen.

Kanskje du ikke tror på GT, men det er visst andre som hevder de har sett Gud også.

Hvordan er dit utsagn noe annet enn en antagelse, ettersom mange hevder de har sett Gud, både i bibelen og andre steder?

Lenke til kommentar

Faderen, Sønnen og den Hellige Ånd er ikke "tre sider av samme sak"

Faderen, Sønnen og den Hellige Ånd er tre like personligheter.

Sjekket Bibelen.no og fikk dette utifra Johannes 1:18:

"Ingen har noen gang sett Gud"

 

Hvordan han Jesus ha vært på jorden da? Du nevner jo at de er tre like personligheter. Og hvis han har vært på jorden, så må de jo ha sett han - altså personligheten også.

 

Edit: Må bare tilføye at nicket mitt ikke har noe med religion å gjøre.

Ingen har noen gang sett Gud. Det er kun Sønnen som har gjort det. Derfor var Han den eneste som kunne vise Guds sanne ansikt til verden.

 

Da steg Herren ned i en skystøtte og stilte seg ved inngangen til teltet. Han kalte på Aron og Mirjam, og begge trådte fram. 6 Så sa han:

Hør hva jeg, Herren, sier:

Er det noen profet hos dere,

gir jeg meg til kjenne for ham i syner

og taler til ham i drømmer.

7 Men annerledes er det med min tjener Moses;

han er trofast i hele mitt hus.

8 Jeg taler med ham ansikt til ansikt,

klart og tydelig, ikke i gåter;

Herrens skikkelse ser han.

Hvordan kunne dere da våge

å tale mot Moses, min tjener?

9 Så gikk Herren bort, mens hans vrede flammet imot dem.

10 Da skyen trakk seg bort fra teltet, se, da var Mirjam angrepet av hudsykdom; hennes hud var som snø. Da Aron vendte seg mot Mirjam og fikk se hennes syke hud, 11 sa han til Moses: «Herre, la oss ikke bøte for en synd vi har gjort i vår dårskap. 12 La ikke Mirjam være lik et dødt foster som er halvveis borttæret når det kommer ut av mors liv!»

13 Moses ropte til Herren: «Å, Gud, vil du gjøre henne frisk!» 14 Men Herren svarte: «Om hennes far hadde spyttet henne i ansiktet, måtte hun ikke da sitte med skammen i sju dager? Nå skal hun utelukkes fra leiren i sju dager. Siden kan hun komme tilbake.» 15 Og Mirjam ble utelukket fra leiren i sju dager. Folket brøt ikke opp før hun var kommet tilbake. 16 Men da drog de videre fra Haserot og slo leir i Paran-ørkenen.

Kanskje du ikke tror på GT, men det er visst andre som hevder de har sett Gud også.

Hvordan er dit utsagn noe annet enn en antagelse, ettersom mange hevder de har sett Gud, både i bibelen og andre steder?

Det er nok kun Jesus Kristus som har set Gud, GeirGrusom

Lenke til kommentar

Om gud er så god som trådstarter skal ha det til, hvorfor tillot han korstogene? Dette var ren kristen propaganda! Hva med det som nylig har kommet frem i media om biskoper som misshandler og voldtar små barn? Hvor er guds gode sinn her?

Det blir feil å legge skylden på Gud. De som har gjort all denne ondskapen er selv skyldig, ikke Gud.

 

hvis bibelen er riktig vet gud alt, ergo MÅ han på forhånd se konsekvensene av å slippe løs mennesker her med fri vilje. Vi er bare skapt og har en enkel psyke og i VELDIG liten grad fri vilje (hva nå enn de måtte mene med dette begrepet) Gud har skapt og designet oss, gud er ansvarlig, og hvis du ser hva mennesker gjør, så betyr det at han er ond.

 

nå kommer du med noe blabber tatt ut ifra luften om at gud prøver å rettlede oss osv så vi kommer aldri fram til noe, men hvem som helst bør lett se at kristendommen er laget for å styre mennsker av MENNESKER, ikke av gud. Blir irritert av at noen kan tro på noe så tåpelig, og ikke gjennomskue de håpløse argumentene og skinnhelligheten kristendommen serverer.

 

edit: begynner å lure på om IHS bare troller oss

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

Faderen, Sønnen og den Hellige Ånd er ikke "tre sider av samme sak"

Faderen, Sønnen og den Hellige Ånd er tre like personligheter.

Hvordan han Jesus ha vært på jorden da? Du nevner jo at de er tre like personligheter. Og hvis han har vært på jorden, så må de jo ha sett han - altså personligheten også.

NT > "Da sier Filip: «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far. Hvordan kan du da si: 'Vis oss Far'? "

 

Siden Jesu Kristi personlighet er lik Faderens personlighet, kan Jesus Kristus si; den som har sett meg har sett Faderen (inndirekte)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jeg liker hvordan du bare hopper over innlegget mitt, og motsier deg selv etterpå.

Way to go! Hvorfor ignorerte du innlegget mitt?

 

 

fordi han, som en god kristen, utelukkende trekker ut element som støtter hans verdensoppfattning. alt det andre må til enhver tid besvares med et bibelsitat slik at hans oppfattning ikke under noen som helt omstendigheter kan betviles.

 

 

noen andre her inne på forumet siterte Russel for en stund siden

 

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt

 

 

edit:

som sagt så gjort...

 

:no:

Endret av theGunner76
Lenke til kommentar

Siden Jesu Kristi personlighet er lik Faderens personlighet, kan Jesus Kristus si; den som har sett meg har sett Faderen (inndirekte)

Men kjære vene - hvorfor ignorerer du innlegg #222 gang på gang?

Det du kommer med der, rimer ikke med at det dreier seg om tre personligheter som er like, gjør det ?

Lenke til kommentar

Det blir beskrevet som tre personer, ikke tre like personligheter. En personlighet defineres som "karakteristiske egenskaper til et individ så som tanker, følelser og adferd". Dette motsies mot at det blir trukket fram at "DHT" er tre personer i én, men du nevner at "DHT" er tre personligheter som er like. Dette er feil, med andre ord? Hva tror vet du?

Lenke til kommentar

Står ikke den hellige treenighet høyest i kristen tro? Hvordan kan du da si at Jesus er det sanne Guds ansikt? Det er jo i følge BIBELEN 1/3 del av guds virkelige ansikt...

Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd er tre personlighter som er like.

Derfor, har du sett Sønnen så har du sett Faderen.

 

Nå sier du mot deg selv igjen :)

Lenke til kommentar

 

Da steg Herren ned i en skystøtte og stilte seg ved inngangen til teltet. Han kalte på Aron og Mirjam, og begge trådte fram. 6 Så sa han:

Hør hva jeg, Herren, sier:

Er det noen profet hos dere,

gir jeg meg til kjenne for ham i syner

og taler til ham i drømmer.

7 Men annerledes er det med min tjener Moses;

han er trofast i hele mitt hus.

8 Jeg taler med ham ansikt til ansikt,

klart og tydelig, ikke i gåter;

Herrens skikkelse ser han.

Hvordan kunne dere da våge

å tale mot Moses, min tjener?

9 Så gikk Herren bort, mens hans vrede flammet imot dem.

10 Da skyen trakk seg bort fra teltet, se, da var Mirjam angrepet av hudsykdom; hennes hud var som snø. Da Aron vendte seg mot Mirjam og fikk se hennes syke hud, 11 sa han til Moses: «Herre, la oss ikke bøte for en synd vi har gjort i vår dårskap. 12 La ikke Mirjam være lik et dødt foster som er halvveis borttæret når det kommer ut av mors liv!»

13 Moses ropte til Herren: «Å, Gud, vil du gjøre henne frisk!» 14 Men Herren svarte: «Om hennes far hadde spyttet henne i ansiktet, måtte hun ikke da sitte med skammen i sju dager? Nå skal hun utelukkes fra leiren i sju dager. Siden kan hun komme tilbake.» 15 Og Mirjam ble utelukket fra leiren i sju dager. Folket brøt ikke opp før hun var kommet tilbake. 16 Men da drog de videre fra Haserot og slo leir i Paran-ørkenen.

Kanskje du ikke tror på GT, men det er visst andre som hevder de har sett Gud også.

Hvordan er dit utsagn noe annet enn en antagelse, ettersom mange hevder de har sett Gud, både i bibelen og andre steder?

 

jeg kan verken hebraisk eller gresk til å kunne si hva som stod i grunnteksten. Men uttrykket "ansikt til ansikt" er her brukt billedlig ifølge studiebibelen min (Quest Study Bible).

 

hilsen rosin

Lenke til kommentar

om gud er god og barmhjertig hvorfor lar han uskyldig lide? Fordi adam spiste et eple?

 

hei!

det var ikke det å spise et eple i seg selv som var galt, men det at mennesket bevisst valgte å gå imot Guds befaling om å ikke spise av kunnskapens tre. Dermed kom synden inn i verden siden mennesket brøt Guds lov. Synd kan ses på lovbrudd, som aktiv eller passiv motstand mot Gud.

 

Bibelen sier at Gud er kjærlighet. Gud skapte deg, meg og alle andre mennesker for at vi skulle ha et nært og personlig fellesskap med ham – og han med oss. Men pga. syndefallet har verden forfalt, fordi vi har vendt oss bort fra Kjærligheten, og det ser vi konsekvenser av i form av lidelse, død...

 

For eksempel: Har du satt noe høyere enn Gud? har du drept noen? har du stjålet? har du sagt noe som såret noen? har du unnlatt å gjøre noe godt som du visste du burde ha gjort?

 

Bibelen sier at ”Alle har syndet og har mistet Guds ære” (Romerbrevet 3:23). Alle har brutt Guds lov, og det er synden som hindrer fellesskap mellom oss og Gud.

 

”Men det er deres misgjerninger som har satt skille mellom dere og deres Gud. Deres synder har skjult Hans åsyn for dere, så Han ikke hører” (Jesaja kapittel 159, vers 2)

 

Vi har alle brutt Guds lov, noe som gjør oss til lovbrytere. Og syndens lønn er døden (evig atskillelse fra Gud). Ja, Gud beskrives som god og barmhjertig, men Gud er også rettferdig og hellig.

 

Jesus Kristus er den eneste som er i stand til å gjenopprette det forholdet til Gud som vi mennesker mistet! Hvordan kan det ha seg?

 

La meg illustrere det med en fortelling:

 

”En konge hadde innført en ny lov i landet. En lov uten en konsekvens for lovbrudd er en død lov, derfor ble det annonsert at straffen for å bryte loven var 40 piskeslag, offentlig. Heroldene annonserte loven utover hele riket. En dag ble det meldt kongen at en lovbryter var tatt. ”Da blir det pisking på torget førstkommende lørdag kl 12.00”, var kongens reaksjon. Det kongen ikke visste var at det var hans egen mor som var lovbryteren. Da han fikk vite det kom han i et fryktelig dilemma. Hvordan skulle han kombinere sin kjærlighet til moren med rettferdighet? Dersom han av kjærlighet friga sin mor ville han samtidig måtte oppheve loven fordi han ikke kunne gjøre forskjell på folk.

 

Lørdagen opprant. Folket samlet seg på torget. De ville se dette utrolige: ville konge virkelig ha sin mor pisket? Tiden nærmet seg, piskebokken ble satt fram, kongemoren ble ført fram, bøddelen sto klar. Kongemoren ble lagt over piskebenken, ryggen ble blottet, kirkeklokken begynte å slå sine tolv slag, bøddelen gjorde seg klar, kongen selv stod der.

 

Da, ved det tolvte slaget skjedde det noe dramatisk. Kongen kastet av seg kappen. Med bar rygg la han seg over sin mor akkurat idet det første piskeslaget suste i luften. Pisken rammet kongens rygg. Ett, to, tre… førti! ” Blodet rant av kongens rygg.

Straffen over kongemoren ble eksekvert, men det var kongen som tok den på seg! Rettferdigheten og kjærligheten kysset hverandre. Men det var en pris å betale, og det var den uskyldige som betalte den."

 

Konsekvensen av Adams fall var at han og hans etterslekt døde åndelig. Død betyr atskillelse. Vi ble skilt fra Gud Far idet vi gikk vår egen vei. Så er spørsmålet: Hvor mange gode gjerninger må til for å gjøre godt igjen en ond? Vel, hver god gjerning har nok med sin egen verdi. Det må tilgivelse til, og soning. En evig dom kan ikke sones av et timelig menneske. Det må en evig person til, en som selv er uskyldig og ren.

 

Fordi Gud er så glad i oss sendte Gud sin egen sønn, Jesus, for å dø for oss. Jesus tok på seg piskeslagene. Og fordi Jesus er det perfekte "offerlam" med tanke på at han er uten synd så kunne Jesus betale straffen for alle verdens synder på korset, en gang for alle. Hver den som tror og tar imot Ham som Herre tar imot dette sonofferet og får evig liv, helt av Guds nåde.

 

"For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, Den Enbårne, for at hver den som tror på Ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv" (Johannes Evangelium, kapittel 3, vers 16)

 

kilder brukt: http://www.menntaransvar.no/artman/publish/4.shtml og www.bibelen.no

Endret av rosin
Lenke til kommentar

Det gir ikke mye mening. Om han sender sønnen sin til bøddelen for å frigjøre alle mennesker fra synd, hvorfor ikke bare fjerne lovene vi så stadig bryter? Vi blir jo ikke straffet for dem uansett. I følge din egen historie er de 10 bud og alle andre guds-pålagte lover derfor døde lover.

 

Og jeg ser ikke hva som er så forferdelig med Jesus sitt "offer" med tanke på at, i følge bibelen, var Jesus i paradis igjen få sekunder senere.

 

You've just been lawyered!

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...