AudunXetrov Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Tiden for å søke på høyere utdanning nærmer seg med stormskritt, og jeg har begynt å kikke på hva jeg skal søke på. Har alltid hatt lyst til å studere ved NTNU, og drømmen har vært å bli sivilingeniør. Det jeg ikke har vært sikker på, er nøyaktig hva jeg ville studere. Etter å ha tenkt litt, har jeg funnet ut at jeg har lyst til å drive med noe innen data, helst programmering o.l. Men jeg vil også gjerne få bruk for realfagskunnskapene mine, da jeg også interesserer meg til en viss grad for matematikk og fysikk. Så vidt jeg har sett, er det noen få studier som ser ut til å passe dette; datateknikk, ingeniørvitenskap og IKT, og muligens kommunikasjonsteknologi. Er det andre linjer som kan passe? Og om det er noen her som går/har gått på noen av disse linjene, kanskje dere kan hjelpe meg med å få litt mer innsikt i forskjeller/likheter mellom studiene, hvordan de forskjellige studiene er i forhold til "kriteriene" mine, om studiene er tunge, osv? Det hadde vært til veldig stor hjelp Karakterer regner jeg med er irrelevant, da jeg har karakterer til å komme inn på nesten alle linjer ved NTNU. Lenke til kommentar
AudunXetrov Skrevet 30. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2010 *bump* Noen som kan hjelpe? Begynner å få dårlig tid Lenke til kommentar
playreader Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Går nå 1. året datateknikk og kan forsåvidt anbefale det om det er Siv.ing du vil bli, for det er nettopp det datateknikk er, en teoretisk omfattende utdannelse som skiller seg fra andre opplegg i landet ved at du ikke bare skal lære å programmere, men også forstå ned til hver lille kondensator i kretskortene hvordan datamaskiner faktisk virker. I tillegg får du en "verktøykasse" de første semesterene som alle siv.ing-studentene kjenner til. Denne gir deg helhetlig forståelse av brede konsepter innen div. matematikk, fysikk, elektronikk, statistikk++. Disse gir økt forståelse for veldig mye uansett hvilken vei man velger videre og du får absolutt prøvd realfagsinteressen din her. Instituttets mål med datateknikk-studiet er å skape "gode problemløsere", og en utdannelse herfra vil nok åpne for litt flere muligheter enn en typisk informatikkutdanning. Kommunikasjonsteknologi er så og si identisk med datateknikk første årene, men skiller litt senere i studieløpet ved at de går mer i dybden på kommunikasjonsprotokoller og metoder innen datakommunikasjon (stikkord gsm, telenor, 3g osv). Ingeniørvitenskap og IKT vet jeg dessverre lite om. Vil anbefale deg å lese alt på NTNUs nettsider om de forskjellige programmene. Om du står i valgets kval mellom to studier på siv.ing er det mange like emner i første del av studiet, så det er mulig å trikse litt på tvers av programmene. Mitt tips er å gjøre deg kjent med emnene litt senere i studieplanene til studier du finner interessante, da får du en feeling av hva du faktisk skal studere etter realfagsindoktrineringen de første par årene Lykke til med valg av skole! Lenke til kommentar
AudunXetrov Skrevet 30. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2010 Tusen takk for svar! Jeg leste alt som stod på ntnu.no om studiene før jeg postet her på forumet, men det hjalp meg egentlig ikke så mye hva den realfaglige delen angår. Det stod bare ting som "Matematikk 1, 3, 4" og "Fysikk", så jeg fikk ikke så mye innblikk i hvilke tema man dekker. Men jeg regner med at det ikke er det samme som man lærer på VGS? Kanskje bortsett fra fysikken, der lærer man vel sikkert noe av det som er pensum i Fysikk 2, siden det ikke er et obligatorisk fag for å komme inn? Når det gjelder fordypningsområdene, så syntes jeg ikke områdene på Ingeniørvitenskap og IKT linja hørtes så interessante ut, mens på Datateknikk var det flere som hørtes spennende ut. Du har ikke tilfeldigvis noen idé om hva slags jobbmuligheter og hvilket lønnsnivå man kan havne på etter et studie i Datateknikk, eller hvordan lønnsnivået er for en ingeniør innen datateknikk i forhold til for en ingeniør på et annet område? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Lønnsnivået for nyansatte er typisk rundt det samme uavhengig av hvilken siv. ing.-grad du har, (muligens med unntak av ind. øk.-folk) forskjeller utgjøres ofte av bonuser etc. Lønnen stiger (hvis du er flink, og ønsker å gjøre karriere) ofte relativt raskt, men lønnsutviklingen er veldig individuell. Pensum i fysikkemnet på datateknikk går langt, langt ut over fysikk 2. Generelt sett lærer du mye mer på universitetet enn på vgs. Pensum er rett og slett veldig mye større, tempoet er høyere osv. Det betyr at du er nødt til å finne det relativt interessant, eller så faller du fort fra. Jobbmulighetene er mange, anbefaler å sjekke ut her Ellers kan du søke på emnetittelen på ntnu.no (eller på google), så finner du pensum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå