Gå til innhold

Noen som vil dele sine innstillinger til Nikon D90?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop kjøpt meg et Nikon D90 kamera å er veldig godt fornøyd med det!! Jeg har sett gjennom menyen å det er så utrolig mye en kan gjøre her inne å vet ikke helt hva som er bra å hva som er dårlig! Hadde vært utrolig kjekt hvis noen kunne lagt ut en film eller skrevet hvilken innstillinger du bruker på ditt Nikon D90 kamera ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet :thumbup:

Det beste er og ikke justere noe som helst,ta heller å lær deg det grunnleggende først.

Enkelte av parameteren i kameraet kan gjøre vont værre,så resett kameraet :)

Det fins like mange kamerainnstillinger som det fins bilder,så og gi et konkret oppsett som fungerer til alt blir vanskelig.

En smart ting er og bruke raw-format i stede for jpg,da kan du ved et senere tidspunkt "når du har blitt mer varm i trøya" fikse bedre på bilder som du liker.

Du burde lære deg og bruke lukker og blender prioriterte programmene,de gir deg en bedre kontroll og gjerne bruk kun det midterste fokuspunktet i samsvar med og re-komponere bildet.

En annen lur ting er og se på bilder og prøve å etterligne de på iso,blender og lukkertid.

Du lærer enorm mye med og følge med på div. tråder her på forumet spesielt utfordringene.

Ta gjerne og legg ut noen bilder i forumdelen fotografering hvis du er litt usikker på hva som gikk galt med bildet,du vil få mange fine tilbakemeldinger på hvordan du kan ta de bedre.Det samme med spesifikke bilde/kamera spørsmål.

Gormley,dette var da en utrolig hyggelig velkomsthilsen til et nytt forummedlem.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja, les manualen! Ellers har jo alle Nikon DSLR jeg vet om en "innebygget minimanual". Om det er noe du lurer på så kan du bare holde inne "?"-knappen som er til venstre for displayet, så kan det hende du får en litt bedre forståelse for hva det enn måtte være. Forstår du det ikke, ty til den 'store' manualen.

Lenke til kommentar

Det første enhver Nikonist bør gjøre, uansett kamera, er å slå på hjelpelinjer i søkeren (grid lines).

Om man vil lære seg å dra max nytte av autofokus og lysmåler, så setter man AF-mode til AF-C, 11 punkters 3D tracking, og konfigurerer AF-L/AE-L-knappen til AF ON og halvpresset utløserknapp til AE-L. ;)

Ellers er RTFM et veldig godt råd - kombinert med å faktisk prøve alle menyvalgene.

Edit: Ifht. raw-tipset fra Nautica, så er det lurt å skyte raw+jpeg i starten, til du har lært litt om bildebehandling.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Var kanskje i tøffeste laget det der svaret mitt. Men det var godt ment. Det første jeg har gjort når jeg har fått nytt kamera i hus, er å bla meg gjennom TFM fra A til Å - med kameraet på og i hånden, klar for å teste det jeg leser om.

Blenderinnstillinger, ISO, etc. kjenner jeg jo fra før.

Lenke til kommentar

konfigurerer AF-L/AE-L-knappen til AF ON og halvpresset utløserknapp til AE-L. ;)

Godt tips med AE-L på triggeren, den muligheten var jeg ikke klar over. Men hvorfor sette AF-L/AE-L til AF-ON i stedet for å bare bruke AF-ON-knappen?

Lenke til kommentar

Ingen lure triks nei. :) Som tifosien med det lange nicket sier, så har ikke D90 egen AF-ON-knapp, så da må man bruke AE/AF-L.

Edit: ett konfigurasjonstips til er forøvrig å sette "easy exposure compensation" til on. Da får man eksponeringskomp på det ene hjulet uten å holde nede komp.knappen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...