Gå til innhold

hvordan lære tabulaturer?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger litt hjelp, jeg er ganske ny med å spille gitar, har lært en del ting, men det jeg enda ikke skjønner noe av i det hele tatt er tabulatur? slike noteark med tall på, jeg skjønner ikke noe med, hvordan man ser på den eller hva man bruker det til. ganske pinlig synes jeg, burde ha lært det nå. Hadde en kompis som sa han skulle lære meg det en gang, å han prøvde å lære meg det litt, men kan ikke si jeg skjønte mye, å han har ikke hatt tid til å hjelpe noe mer i ettertid.

 

Er det noen som kan hjelpe meg og forklare meg hvordan det funker? er det enkelt eller?

 

som f.eks denne:

 

C G D Em C C

eb|3---3---2---3---3---3---|

Bb|3---3---3---3---3---3---|

Gb|0---0---2---0---0---0---| x2

Db|2---0---0---2---2---2---|

Ab|3---2---0---2---3---3---|

Eb|x---3---x---0---x---x---|

 

et annet spørsmål med at når jeg spiller gitar, så er det ikke så ofte jeg får rytmen til skikkelig på sanger, men er det bare sånn som kommer etterhvert, er det bare øving som skal til på alt? for tenker, når jeg av og til spiller så spiller jeg ofte den feile rytmen om og om igjen og finner ikke den riktige. noen tips til hvordan jeg lettere finner riktig rytme? vet jo at å høre på sangen kan funke, men jeg synes ikke det er så veldig lett ved å gjøre det.

Endret av bergenboy9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hver linje er en streng, hvor den øverste er den høyeste strengen, og den nederste den laveste. Notenavnene på venstre side sier deg hva hver streng skal være stemt til, som i dette tilfellet er en halv tone ned for hver streng, i forhold til standard tuning på en gitar (EADGBE).

 

Den horisontale aksen representerer tid, og tallene hvilket bånd du skal trykke på når du spiller tonen. Null er en åpen streng, altså uten en finger på strengen, og 1 er det første båndet, ytterst på halsen ved hodet. X betyr at du ikke skal spille strengen. Bokstavene øverst viser hvilken akkord som skal spilles ved akkompagnering, og i dette tilfellet viser det navnet på den faktiske akkorden som skal spilles i tabularet. Altså viser den første kolonnen hvordan du skal plassere fingrene for å spille en C-akkord, den neste en G-akkord og så videre. Det er ikke verre enn det.

 

Med mindre du ikke eier rytme- eller musikalsk sans i det hele tatt, er det bare øving som skal til. Man må ofte bare trene på ulike mønstre, gjerne uten å bytte akkorder, eller ved å bytte mellom noen enkle, for å få følelsen av det, så går det av seg selv etter hvert. Spill det så sakte som du trenger for å klare det uten feil, og øk så tempoet gradvis. Øv til du klarer det feilfritt på hvert nivå før du går videre til høyere tempo.

Lenke til kommentar

Hver linje er en streng, hvor den øverste er den høyeste strengen, og den nederste den laveste. Notenavnene på venstre side sier deg hva hver streng skal være stemt til, som i dette tilfellet er en halv tone ned for hver streng, i forhold til standard tuning på en gitar (EADGBE).

 

Den horisontale aksen representerer tid, og tallene hvilket bånd du skal trykke på når du spiller tonen. Null er en åpen streng, altså uten en finger på strengen, og 1 er det første båndet, ytterst på halsen ved hodet. X betyr at du ikke skal spille strengen. Bokstavene øverst viser hvilken akkord som skal spilles ved akkompagnering, og i dette tilfellet viser det navnet på den faktiske akkorden som skal spilles i tabularet. Altså viser den første kolonnen hvordan du skal plassere fingrene for å spille en C-akkord, den neste en G-akkord og så videre. Det er ikke verre enn det.

 

Med mindre du ikke eier rytme- eller musikalsk sans i det hele tatt, er det bare øving som skal til. Man må ofte bare trene på ulike mønstre, gjerne uten å bytte akkorder, eller ved å bytte mellom noen enkle, for å få følelsen av det, så går det av seg selv etter hvert. Spill det så sakte som du trenger for å klare det uten feil, og øk så tempoet gradvis. Øv til du klarer det feilfritt på hvert nivå før du går videre til høyere tempo.

 

ble litt klokere nå ja, skal gjøre så godt jeg kan! tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...