Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva kan helsevesenet egentlig gjøre med depresjon?

Gjest Gaffeltruck

Anbefalte innlegg

Gjest Gaffeltruck

Dette ble sagt i et annet emne, til en annen person:

Hvis det skulle vise seg at du er deprimert, er det mye god hjelp å få, og de aller

fleste blir kvitt plagene.

Søker man på Google etter depresjon er gjennomgangstemaet mye av det samme: snakk med legen din, det finnes hjelp.

Jeg har vært noe deprimert en god stund, og derfor lurer jeg på om noen brukere her på forumet har erfaring med noe som hjelper, som helsevesenet kan tilby (ettersom den stadige anbefalingen er å oppsøke lege). Som regel ser jeg at anbefalt behandling er psykolog, trening og medisin.

Har gått til psykolog, men det følte jeg meg bare værre av.

Har kun begrenset mulighet til fysisk aktivitet på grunn av fysisk sykdom. Dessuten føler jeg meg ofte mye (veldig mye) værre etter fysisk aktivitet.

Medisiner finnes det jo et utall forskjellige typer av, men standarden er vel SSRI, og jeg kan ikke helt skjønne at SSRI skal hjelpe mot depresjon (jeg har brukt SSRI). Legen min hadde heller ikke lyst til å gi meg medisin.

Er det virkelig de eneste behandlingene som finnes? Eller er det noen som har god erfaring med annen behandling (eller annen medisin)? Fikk for øvrig diagnosen "moderat depressiv episode" eller noe i den duren. Før de sendte meg ut døra med 8 piller i en papirpose, versågod neste! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

De aller fleste får god hjelp av behandling mot depresjon, og selv ubehandlet går de fleste depresjoner over etter noen måneder. Det er også noe å vite når en sliter med tunge dager.

De vanligste behandlingsmetodene er som du er innpå, delt i tre. Ved milde depresjoner er samtaler anbfalt som hovedterapi, men ofte må en prøve en stund, og noen finner ikke tonen med psykologen/psykiateren og må prøve en annen behandler.

Det er ulike psykologiske behandlinger som benyttes, og for tiden anbefales kognitiv terapi mot depresjon. Men mange får god og tilstrekkelig hjelp av andre terapier og, som f eks psykodynamisk terapi. Det viser seg nemmelig at viktigere enn teorien psykologen bruker, er kontakten du og psykologen får og i hvor stor grad du opplever at psykologen forstår problemene dine og tar deg og dem på alvor. Men selvsagt oppleves det som et drawback å måtte skifte behandler fordi kjemien ikke stemte, men det går altså an.

Den andre komponenten er medisiner, og der er SSRI-preparater de vanligste. Det er mange å velge mellom, og ofte må en prøve litt forskjellige før en finner noen som virker. Ofte må en prøve seg frem med dosering, og noen pasienter må også bruke flere antidepressiva samtidig. Hvis du ikke får hjelp av SSRI, finns det andre "eldre" som tricykliske eller MAO-hemmere, disse er også ganske gode men kan ha litt mer bivikninger.

Den tredje komponenten er, som du også er inne på, fysiske aktivitet. det har vist seg i en rekke forsøk at moderat trening har positiv effekt på depresjoner.

Ved alvorlige depresjoner finnes det også andre behandlingsmetoder, som elektrosjokk, men av historiske og ideologiske grunner brukes dette ikke så ofte som samtaler og medisner. Men det brukes daglig i norske sykehus, og har nok et ufortjent dårlig rykte, kanskje.

Dette er de offisielle anbefalinger. Så hender det at det er spesielle grunner til at en ikke får til én eller flere av disse komponentene, det kan være at en har fysiske begrensinger, ikke kan språket eller har store bivikninger av medisiner. Da må en tilpasse behandlingen og gjør det beste ut av det.

Hvis diagnosen din er riktig, at du har en moderat depresjon, så betyr det at du har det ganske tungt. Du burde du hatt medisiner og samtale, og det burde skje hos spesialist. Det må være særskilte grunner til at legen din ikke vil gi deg medisner når du har en så tung plage. For det jeg har skrevet her, det vet legene.

Mvh

Dag

edit: Skivefeil

Endret av dag1234
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gaffektruck

Takk for informasjonen, dag1234.

Hei

De aller fleste får god hjelp av behandling mot depresjon, og selv ubehandlet går de fleste depresjoner over etter noen måneder. Det er også noe å vite når en sliter med tunge dager.

Har vært deprimert i over to år, men det kan jo hende at det går over likevel.

Hvis diagnosen din er riktig, at du har en moderat depresjon, så betyr det at du har det ganske tungt. Du burde du hatt medisiner og samtale, og det burde skje hos spesialist. Det må være særskilte grunner til at legen din ikke vil gi deg medisner når du har en så tung plage. For det jeg har skrevet her, det vet legene.
Det er mulig at jeg er litt bedre nå, enn da jeg fikk diagnosen. Grunnen til at legen ikke ville gi medisin var bare at han ville jeg skulle prøve psykolog først, dette var før jeg fikk noen diagnose.
Lenke til kommentar

Hei

Hvis du har vært deprimert i to år, og det ikke blitt bedre av seg selv, må du henvises til spesialist. Synes også du skulle prøve en ny runde med samtalebehandling, og gi det litt tid. Det går fort noen måneder før du merker om det er noe for deg. Og det er ingen ting i veien for å bruke medisiner samtidig som du går til samtalebehandling, og ved moderat depresjon ville de fleste anbefalt både medisin og psykoterapi.

Lykke til.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Gaffeltruck

Hva er spesialist? Psykiater?

Jeg har fått medisin, men som sagt i førsteposten virker den ikke.

Jeg har gått til diverse psykologer i til sammen ganske mange år, de fleste har gjort mer skade enn gagn. De hjelper meg ihvertfall ikke med depresjon. Derfor vil jeg ikke til psykolog igjen.

Symptomene mine passer med PTED. Har alle 1-6 og alle "additional symptoms" unntatt ett.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

En spesialist er i dette tilfelle en psykiater, siden du mest sannsynlig trenger både medisin og samtaleterapi for din depresjon.

SSRI er kun en av medikamentene som hjelper mot depresjon. Det finnes andre typer, som virker på andre systemer i hjernen. En del som pasienter må kombinere ulike typer medikamenter før de får virkning. Det forutsetter at du har riktig diagnose.

Almennlegene kan som regel ikke stille psykiatriske diagnoser ved mer kompliserte tilstander, da må du til spesialist. Ikke alle deprimerte blir bra av behandling, heller. Men de fleste blir bra eller betydelig bedre. Skulle det vise seg at du ikke har en depresjon, vil antidepressiva selvsagt ikke hjelpe.

Diagnosen du foreslår er ingen offisiell diagnose, men det er allmenn enighet om at bitterhet, som Linden knytter diagnosen PTED til, er svært vanskelig (og kanskje umulig) å behandle i psykoterapi. Det kan evt forklare hvofor du ikke har blitt bedre av psykolgbehandling. Dette må da utredes nærmere hos spesialist for å fastslå hva som er årsakene til dine plager og at du ikke er feildiagnostisert.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Gaffeltruck

Alt annet enn å synes synd på seg selv på internett - dessverre.

Sååå, hva med noe mer ... konkret? Tar i mot råd til selvhjelp fra alle som er seriøse.

Lenke til kommentar
Gjest Gaffeltruck

Beklager, jeg brukte så lang tid på å skrive at du hadde postet i mellomtiden, Lillemeg87. Jeg bruker allerede EFT. :) Det hjelper bedre enn psykolog og medisiner, men jeg er fortsatt deprimert. :(

Lenke til kommentar

ahh, ja jeg er nybegynner når det gjelder EFT, så er ikke akkurat blitt kvitt depresjonen enda, det tar vel en stund. *poker tråden min*

Det jeg syns er vanskelig er å vite akkurat hva man skal tappe på, i og med at depresjon som regel har flere årsaker. Så mi plan nå er på tappe i vei på alle negative følelser jeg har og krysse fingrene :p Kan jo prøve å gå til en proff som driver med EFT? Skal selv gjøre det når jeg får råd og hvis jeg ikke klarer å få det vekk alene. We can do it! :D

Lenke til kommentar
Gjest Gaffeltruck

Hei igjen

Har du lest boka: "Lykketyvene" av Torkil Berge og Arne Repål? Det er en grei selvhjelpsbok for personer som sliter med depresjon, skrevet av to anerkjente og dyktige fagfolk.

Dag

Ok, bestilte den nå.

Lenke til kommentar
Gjest Gaffeltruck

Boka har ikke kommet ennå...

Hvis man blir deprimert av kroniske smerter, kan det skyldes smertene direkte?

Lenke til kommentar

Hei

Smerter og depresjon henger sammen, og mange kan bli deprimert av smerter som varer. For kroniske smerter brukes det bl a antidepressiva. Det er selve smerteopplevelsen som er så mye sterkere når man er deprimert. Samtidig er det som du er inne på, mange som blir deprimert av å ha det fysisk vondt over tid.

For mange er smerter og depresjon som høna og egget, vanskelig å si hva som kommer først og det er lett å havne i en vond og selvforsterkende spiral.

Boka kommer nok til slutt.

Dag

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Geffeltruck

Boka kom da. Jeg ble positivt overrasket over beskrivelsen av depresjon, jeg kjente meg mer igjen enn jeg hadde trodd. Dessverre skjønner jeg fortsatt ikke hva jeg kan gjøre for å bli bedre. Noen av metodene i boka passer ikke for meg, noen bruker jeg med en viss effekt, men det sto ingenting jeg ikke visste fra før.

For mange er smerter og depresjon som høna og egget, vanskelig å si hva som kommer først og det er lett å havne i en vond og selvforsterkende spiral.
Hva gjør man da? Behandler depresjonen og håper at smertene går over?

Har økt dosen med medisin for å få mindre angst (har angst 95% av døgnet), men har egentlig liten tro på at den er sterk nok. SSRI er som å skyte kanon med spurv.

I natt drømte jeg at alt var så levende, følelsene så nær meg, sanseinntrykkene så sterke og ekte. Men hver eneste dag våkner jeg, og verden blir revet vekk fra meg. Virkeligheten er så fjern, sanseintrykkene kommer langt borte fra, lyd og bilde er ikke synkronisert, og den dulme følelsen av angst, ensomhet og grenseløst hat slipper aldri taket. Så hvorfor skal jeg våkne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...