Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"New cpu detected" Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Heisann

For en stund siden døde skjermkortet mitt og jeg sendte det inn og fikk nytt i retur. Fikk det nye på plass og alt fungerte som det skulle, memtest viste ingen feil på ram, 3Dmark06 kjørte smertefritt og jeg har spilt Bad Company 2 sammenhengende uten problemer.

Jeg har derimot fått en bluescreen, men den forsvant så fort at jeg ikke rakk se hva som stod, den lagret heller ikke en minidump. Men siden BSen kom mens jeg holdt på med uTorrent så tydet det ikke på noe maskinvare som sviktet.

Men helt tilfeldig når jeg startet maskinen i går så kom det opp "New CPU detected. Updating romsip table in progress. Do NOT turn of/reset !!!"

Jeg fikk ikke opp noen valg og den stod slik en stund. Jeg måtte ut dørene så jeg slo av pcen, det var nok ikke så smart. For når jeg nå prøver å starte den er det kun svart skjerm, men alle vifter spinner. PCen lager heller ikke en pipelyd, slik den gjorde før. forøvrig lagde den lange pipelyder en gang jeg startet den, men nå lager den ingen.

Neste steg var selvfølgelig å resette BIOS. Ut med cmos batteriet, flyttet pinnen, flyttet den tilbake og på plass med batteriet. Ingen suksess.

Leste litt på google og mange foreslo at cmos batteriet var dårlig, så jeg gikk ut og kjøpte nytt med samme nr på, resatte cmos på plass med nytt batteri. Fortsatt ingen suksess.

Til slutt skrudde jeg alt ut av pcen, demonterte absolutt alt. Blåste vekk støv, på med ny pasta, sjekket pins på CPU-sokkel og de var fine, ikke noe støv eller pasta nedi heller. Alt så bra ut, fikk alt på plass igjen men fortsatt svart skjerm og ingen pipelyd.

Ingen lys i mus eller tastatur, men hovedkort-lampen lyser grønt som den alltid har gjort. Forøvrig er det reaksjon i DVD-brenneren, for jeg får skuffen ut.

Hva i all verden gjør jeg nå? Ødela jeg noe ved å slå av pcen mens det stod "New CPU detected" ?

Høres vel ut som BIOS'en min er korrupt, er det mulig å flashe i den tilstanden som PCen min er i nå?

Har også prøvd med annet skjermkort, og forskjellige rambrikker, fortsatt det samme..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det var nok ikke smart å slå den av.

Hardwaren glemte jeg ja:

E6600 @ stock

Asus P5N-E SLI

2GB OCZ 800mhz

POW 8800GTS 640MB

boot disken er seagate 320GB

600w MIST

Har en floppy liggendes et sted, går det an å lage til noe så jeg kan flashe bios med en floppy? Eller er det ingenting jeg kan gjøre for å redde PCen/hovedkortet mitt?

Lenke til kommentar

Du har vel " CrashFree BIOS 2 " på en cd som følger med hovedkortet, men hjelper lite om du ikke får bootet.

Sikker på at du fikk kortsluttet bios? Regner med at strømmen var av og du har trykket inn på-knappen for å tømme kondensatorene.

Ta ut batteriet og kortslutt +- med metall i selve holderen.

Lenke til kommentar

ASUS har crash recovery BIOS 2 med egen Support CD selv på de skralle nForce brikkesett hovedkortene.

Boot PC'n med SUPPORT CD'n så skal crash recovery 2 restore BIOSEN - hvis feil/korrupt til den versjonen som er på CD'n.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du har vel " CrashFree BIOS 2 " på en cd som følger med hovedkortet, men hjelper lite om du ikke får bootet.

Sikker på at du fikk kortsluttet bios? Regner med at strømmen var av og du har trykket inn på-knappen for å tømme kondensatorene.

Ta ut batteriet og kortslutt +- med metall i selve holderen.

Akkurat den skjønte jeg ikke helt?

Det jeg gjorde var og

1. ta ut cmos batteriet

2. flytte cmos pinnen og ha den der i 10sek

3. flytte pinnen tilbake

4. ta på plass cmos batteriet igjen

Alt dette med strømkabelen utav, strømforsyningen slått av og hk lyset var slukket.

Lenke til kommentar

Beklager dobbelpost.

Nå startet jeg pcen og satte support CDen i som fulgte med hovedkortet. Vet ikke om det er noe som skjer, men CDen spinner hvertfall. Skal jeg bare la den stå i en god stund og restarte? Eller skal den restarte seg selv hvis det funker?

Lenke til kommentar

Les manualen til hovedkortet.

Eller gå til ASUS web support sider.

Folk må dessuten lære seg at BIOS og CMOS er to separate ting.

BIOS med dens kode ligger lagret i en eeprom som ikke kan bli overskrevet eller bli korrupt av

seg selv hverken fra BSOD fra windows e.l - kan kun bli skadet ved starting av flash program for oppdatering av prommens binærkode kan denne skades om brenningen av nye data mislykkes.

CMOS er et minnne for instillinger mot systemBIOS for ulike ting som er backet opp av et batteri . Og selve memory blokken for CMOS sine innstillinger ligger i en memory blokk i selve nForce brikkesettet.

I ditt tilfelle er det ganske sikkert CMOS minnet (og dets instillinger/data) som er bonkers. Ikke selve BIOS prommen.

Hvis det har blitt korrupte instillinger i cmos minnet som f.eks at cpu skal kjøre på 8Ghz og minnet på 4000mhz og volt på nforce 8v kan selve brikkesett chippen hos deg ha avgått med døden.

BIOS prommen vil fremdeles være intakt - men brikkesettets chip (som også har cmos memory blokk) har tatt kvelden.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
I ditt tilfelle er det ganske sikkert CMOS minnet (og dets instillinger/data) som er bonkers. Ikke selve BIOS prommen.

Med andre ord er hovedkortet mitt defekt? Eller finnes det en måte og resette cmos på som jeg ikke alt har prøvd?

Takk for at dere svarer :)

edit: Har nå prøvd å starte pcen med support CD i, men det skjer ingenting. Men regner med jeg hvertfall må få pcen til POST hvis CrashFree skal funke.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Må ikke være hovedkort - det kan godt hende at hovedkortet ditt "poster" men at du har problemer med grafikk subsystemet -slik at du ikke ser noe skjermbilde.

Men det er kjent at nForce baserte hovedkort plutselig kan bli vrange.

Om jeg var deg ville jeg prøvd over natta å "draine" alt skikkelig , dvs hovedkort / cmos /brikkesett over natta for å gjøre et nytt post forsøk imorgen.

Kople fra 220v til PSU.

(kople gjerne fra 20/24 pin og 4/8 pin cpu-pwr fra PSU til hk også)

Ta ut cmos lion batteriet helt.

Sett cmos jumper i clear posisjon.

La PCn stå slik over natta før du tilbakestiller og prøver igjen.

Tilbake til A64 tiden hadde jeg selv et nForce hk som slo seg helt vrang.

Normal cmos resett funket ikke - cmos data var fremdeles ikke helt resatt og måtte la kortet dø helt ut (totalt fritt for strøm) over natta før det postet igjen.

Lenke til kommentar

Riv ut kontakten + trykk på på-knappen så demonter og la ligge.

Da burde viftene spinne 2-3 runder for å booste tømmingen litt.

Nermeste problem jeg har hatt på nforcekort er at jeg måtte ut og inn med strøm fra vegg for å kunne boote igjen.

Endret av War
Lenke til kommentar

ok takk for forslag. Skal prøve å la den stod med pinnen i clear over natta uten strøm.

Og akkurat nå tenkte jeg å prøve å starte pcen uten CPU, for da setter den visst til factory defaults. Jeg er desperat så prøver alt.

Takk for svar, kommer tilbake når jeg har testet videre.

Lenke til kommentar

Nå har PCen stått uten strøm gjennom hele natten. Med CMOS batteriet ute og pinnen i clear. Prøvde å starte opp PCen igjen nå nettopp men hadde ingen hell. Merkelig at PCen bare helt plutslig dør, selv om de virker som alt fungerer og spinner. DVD-brenneren reagerer til og med og HDD lampen lyser konstant.

Hvor stor er sannsynligheten for at dette er hovedkortet? Er det mulig at det kan være noen av de andre komponentene?

Altså jeg har jo prøvd med annet skjermkort, så det kan vel strykes av listen. Det er heller ikke så lenge siden jeg har kjørt rammen i memtest med 0 null, og siden den gang har jeg ikke klokket eller endret volt, så det kan vel også strykes av listen.

Det eneste som står igjen da er HK, CPU og PSU. Jeg kan ikke helt se for meg at PSU er død/dårlig siden systemet faktisk går på. Men CPU derimot, er det mulig at denne er skadet? Eller at HK'et er ødelagt og greid å skade CPUen i samme slengen?

Og et siste spørsmål, hvor stor tror dere sannsynligheten er for at jeg får retur på kortet hos netshop? Fikk jo nytt skjermkort av de for under en uke siden, og det gikk veldig fort og smertefritt med no questions asked.

Kort versjon: Er det helt sikkert at HKet er ødelagt? Kan noe annet være skadet også?

Lenke til kommentar

Kjøpt nytt hovedkort og alt ser ut til å fungere bra nå, så var nok chipset på det forrige som tok kvelden, eller korrupt cmos eler hva det var. Det fungerer hvertfall, takk til alle som fulgte tråden og dere som kom med input. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...