Gå til innhold

Hva om strømmen forsvinner i hele verden?

Knife

Anbefalte innlegg

Nei? Uten grunn?

Om vi mister strømmen hadde verden gått galt. Allt handler om å kjempe for å få tak i varme og mat. Ettersom butikkene, kjøleskap osv.. Ikke funker, hadde alt mat varen gått i helvete. Og folk gidder jo ikke å betale for shitt. De stjeler og som sagt alt handler om å overleve. Ikke på starten kanskje, men i prosessen vil dette har skje. Min teori.

For 100 år siden (?) var det ikke strøm og det var penger.. Skjønner godt hva du mener, men fortsatt så vil penger ha en verdi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei? Uten grunn?

Om vi mister strømmen hadde verden gått galt. Allt handler om å kjempe for å få tak i varme og mat. Ettersom butikkene, kjøleskap osv.. Ikke funker, hadde alt mat varen gått i helvete. Og folk gidder jo ikke å betale for shitt. De stjeler og som sagt alt handler om å overleve. Ikke på starten kanskje, men i prosessen vil dette har skje. Min teori.

For 100 år siden (?) var det ikke strøm og det var penger.. Skjønner godt hva du mener, men fortsatt så vil penger ha en verdi.

jepp, men 100 års siden var vi ikke avhengig av strøm. Nå er vi det :tease:

Lenke til kommentar

varme: Hadde hugget ned trær i skogen og fyret med i peisen, samt brukt dyner og tepper til å holde varmen.

Mat: Syklet til butikken og ranet med meg alt jeg greide, trillet det hjem i handlekurver.

Når det ikke var mer mat igjen, vel, hadde vel stjålet av andre.

Og det er vel det jeg trenger.

Hadde ofc vert nøye med å låse og isolere huset :)

Lenke til kommentar

Mat: Syklet til butikken og ranet med meg alt jeg greide, trillet det hjem i handlekurver.

Når det ikke var mer mat igjen, vel, hadde vel stjålet av andre.

Håper du ikke mente det, for da kommer

du aldri til å klare å vinne over egoisme :hrm:

Endret av Fight4Lov3
Lenke til kommentar

"Når det ikke var mer mat igjen, hadde jeg stjålet fra andre"

Et par punkter:

1. Sa du ikke nettopp at det ikke var mer igjen?

2. Noen hadde banket dritten ut av deg for å prøve før eller siden, bedre å samle sin egen mat, folk har tross alt klart det i mange tusen år her uten problemer.

Lenke til kommentar

Virker ikke som om alle vet hva en solstorm gjør. La oss si det så enkelt at det svir alt av kretser.

Med andre ord ville ikke tenninga på mopeden fyngert (selv ved trillstart, ettersom coilen ble svidd)

Det samme gjelder biler.

Jeg hadde tatt mye ved inn i huset, slik at ikke andre folk kunne stjelt det. Hadde trolig også prøvd å snike meg inn hos noen som var i besittelse av et luftgevær/annet våpen, slik at jeg kunne skutt fugler. Selfølgelig hadde maten i frysa holdt for en stund, men så spiser man en god del til dagen også da.

Tror nok du overdriver noe. En solstorm kan forskyve jordens magnetfelt, noe som vil indusere strøm i ledere. Lange ledersløyfer som fanger mye areal - Faraday's lov sier at den elektromotoriske spenningen er gitt ved

p><p>

hvor den magnetiske fluksen er gitt ved

p><p>

, hvor sigma er et areal som er innbundet av veien (ledningen) lambda.

Men fluksen som går igjennom en coil, databrikke, etc. er minimal - så endringen d/dt blir aldri særlig stor - og dermed heller ikke den induserte spenningen. Derimot for høyspentledninger o.l. kan spenningene bli svært store - disse kan svis.

En solstorm er dermed ikke en plausibel årsak til at "all strøm forsvinner".

Lenke til kommentar

Det kommer ann på styrken. Batteri/generatordrevne ting vil fortsette å fungere. Radio vil kanskje ikke være mulig å operere (i allefall ikke langdistanse eller til satelitter - wlan, mobiltelefoni, punkt-til-punkt mikrobølgelenker, FM etc. vil ikke være påvirket) mens stormen pågår pga. forstyrrelse av ionosfæren, men vil komme tilbake så fort stormen er over. Ting som er knyttet til langdistanse-strømnettet (trafostasjoner og store kraftverk) vil få seg en smell om det ikke taes forholdsregler, samt at det kan bli en del spennings-pulser utover i distribusjonsnettet som kan ta ut ubeskyttet, følsomt utstyr.

Det har vært et par tilfeller av kraftige solstormer - en solstorm slo ut strømforskyningen til nordvest-USA samt deler av Canada en del timer, godt hjulpet av hvordan strømnettet der var bygget opp (en feil ved én kraftstasjon destabiliserte hele strømnettet). Videre var det en kraftig solstorm på 1800-tallet, som slo ut en del telegraflinjer (samt at det var mulig å morse uten å kople til strøm...)

Heldigvis har man begynt å varsle romværet ved hjelp av satelitter som overvåker solen. Slik kan man forutsi noen dager/timer før en solstorm intreffer om den vil treffe oss, og til en viss grad hvor alvorlig den er. Solstormer er egentlig gasskyer (protoner og elektroner) som slynges ut fra sola men en forferdelig fart. Disse kan skade satelitter direkte (igjen kan man ta forholdsregler slik som å slå av følsomt utstyr), men lager stort sett bare nordlys når de treffer jorda.

Disse partiklene bærer i tillegg med seg et magnetfelt, og avhengig av hvordan dette er opplinjert med jordens magnetfelt, kan det føre til at jordens magnetfelt flytter på seg og "danser rundt" - noe som igjen fører til en dB/dt.

Dersom det skulle bli varslet en virkelig stor solstorm, forvent at satelittoperatører skrur av satelittene sine noen timer før det skjer, og kanskje også at en del langdistanse-kraftledninger og kraftverk koples fra - alt for å unngå skader.

Dermed: Fint plott for en historie, men ikke særlig realistisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...