Gå til innhold

Hva om strømmen forsvinner i hele verden?

Knife

Anbefalte innlegg

Jeg kom på å tenke på noe. La oss si at det er vinter her i Norge, det er rundt -20 celius i mange steder her i landet. Så, plutselig en lørdagskveld når du sitter foran T.V'n går størmmen av. Du kjenner at kulden tar innpå. Butikkene, banken, apotkene osv stenger. Folk går gal, ikke noe vann, ikke noe mat, milltære styrker blir sendt ut i byen for å forhindre kaos. Det har nå gått 2 dager og du får ikke vite hvor lenge strømmen blir borte.

Hva gjør du?

edit: Jeg vil at folk skal tenke og skrive en historie om akkurat hva de hadde gjort i en slik situasjon, og ikke bare slik "Jeg tror jeg.. hadde gått til afrika? Fordi der er det varmt! :)"

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Går ut til elven og finner vann.

2. Prøver å skaffe så mye bensin som mulig for å bruke det til aggregatet.

3. Spare på all mat som jeg kan få tak i, og oppbevare det kaldt slik at det holder lenge.

4. Finne ved slik at jeg kan holde meg varm når bensinen tar slutt.

Masse man kan gjøre. :)

Lenke til kommentar

Hvor hadde du fått maten fra? Strømmen hadde vært borte i 2 mnd, hva skjer?

Edit:

La oss gjøre det litt vanskeligere, du bor i byen. Folk er gal etter å finne et varm sted å være, de dreper for brødsmuler.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Hva når den forsvinner?

Jeg bor i byn, 7 timer har gått, kjenner at kulden tar innpå. Finner meg helt sikkert noen varme klær i skapet. Stikker ut for å sjekke hva som skjer, ser at mange folk gjør det samme. Noen hus er det lite lysglimt i, minner meg litt om starinlys. Etter jeg går lengre inn i byn ser jeg at folk prøver å finne en løsning, ser at det er flere grupper med folk som samler seg. Alt av butikker er stengt, flere butikker er robbet og milltære styrker kommer inn inn i byen. Prøver å finne roen, kjenner at det ikke er lengre trygt i byn. 10 timer har gått og jeg stikker inn i huset, henter fra ryggsekken, tar i all mat, varme klær og nødvendigvise ting for å klare meg. Så stikker jeg ut for å se om jeg kan finne en gruppe, å gå alene ville vært insame. Kuldegradene går ned til -25 og jeg kjenner virkelig at jeg fryser, vi bestemmer oss for å flytte ut av byn til en hytte oppi fjelet ....

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Hæ? I 20 kuldegrader? Du har vel ikke tenkt tanken på at det kan være nedfryst?

Går ut til isen, borer et hull og drar opp vann. Det burde være ferskvann fordi det renner en ferskvanns elv ut der isen er frossen. Og hvis denne elven er frosset igjen gjør man bare saltvannet om til ferskvann.

Eller så kan man ta av den metervise snøen her og smelte den. Dermed har man vann.

Hvis det virkelig skulle være noen nød så går jeg bare opp til vannverket og tapper vann selv. :)

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

Går ut til isen, borer et hull og drar opp vann. Det burde være ferskvann fordi det renner en ferskvanns elv ut der isen er frossen. Og hvis denne elven er frosset igjen gjør man bare saltvannet om til ferskvann.

Hvis det virkelig skulle være noen nød så går jeg bare opp til kraftverket og tapper vann selv. :)

Borer hull? Hva om isen er 1 meter tykk? Men, tenk realiteten. Bor du ved et kraftverk? Jeg vil at folk skal tenke og skrive en historie om akkurat hva de hadde gjort i en slik situasjon, og ikke bare slik "Jeg tror jeg.. hadde gått til afrika? Fordi der er det varmt! :)"

Lenke til kommentar

Hvis det virkelig skulle være noen nød så går jeg bare opp til kraftverket og tapper vann selv. :)

Borer hull? Hva om isen er 1 meter tykk? Men, tenk realiteten. Bor du ved et kraftverk? Jeg vil at folk skal tenke og skrive en historie om akkurat hva de hadde gjort i en slik situasjon, og ikke bare slik "Jeg tror jeg.. hadde gått til afrika? Fordi der er det varmt! :)"

Jeg bor faktisk 300 meter unna isen, og det går fint å borre hull der fordi det brukes å isfiske der.

Og ja jeg bor faktisk ikke langt unna vannverket. Sikkert 20 min å gå.

Lenke til kommentar

Med tanke på at internett forvinner sammen med tv, varme, kortsentraler, sykehus, alle instutisjoner i norge, ville det nok blitt apokalyptisk stemning. Ingen radio eller noen som forteller deg hva som skjer. Du får ikke en gang ringt mora di.

Jeg tror alle hadde begynt å plyndre mat for å overleve. Militære og politi eksisterer ikke, samt ville bilene slutte å kjøre ganske for pga av strøm eller faktumet at bensinstasjonen ikke fungerer.

Det jeg ville gjort er å plyndre mat og klær som alle andre hadde gjort, for å overleve.

EDIT: Ok kanskje militæret hadde fungert så lenge det bensinen varer.

Endret av bjelleklang
Lenke til kommentar

Har en nybygget hytte på fjellet hvor primærformen for oppvarming er vedfyring. Ligger også øde til og er ikke lett å se hvis du ikke vet at den er der. Hadde satset på at jeg klarte å dra med meg et bilass med nødvendige ting opp dit og fyrt i peisen mens jeg ventet på at verden gikk til helvete. Etter at maten jeg tok med opp (hermetikk) var spist opp kunne jeg jaktet og fisket, og muligens dyrket egne grønnsaker. Det løper også en del sauer rundt der om sommeren som endelig kan gjøre nytte for seg hvis dette skulle skje om sommeren.

Som dere ser av tabellen under er vi enn så lenge avhengig av ikke fornybare ressurser for å drive det moderne samfunnet. Disse ressursene antas å vare omtrent 70-100 år til. Det blir med andre ord antageligvis ikke et problem for noen av oss på forumet, men muligens for barn eller barnebarn hvis alternativer ikke kan erstatte dem. En liten tankevekker.

Det er uansett lurt å komme seg vekk fra storbyer siden mangelvare på ting som mat og andre nødvendige ting bringer frem det værste i folk.

2004_Worldwide_Energy_Sources_graph.png

Lenke til kommentar

The strongest shall survive!

Tror at det hadde blitt total kaos i alle byer, vi hadde nok gått tilbake noen generasjoner i tid. Jeg tror jeg hadde prøvd å bygget en stame, der jeg skulle være høving :)

-Zeitgeist- : Bra bra :) Vi får iallefall noe å snakke om på lørdagskvelden.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...