Gå til innhold

Studere jus i Oslo eller Bergen?

-MK-

Anbefalte innlegg

Av ren interesse, Krikkert; Hva er ditt syn på Oslo vs. Bergen mtp jusstudier? Jeg er av det inntrykk at du studerer i Oslo, og vil derfor argumentere mot bergensfolka i tråden her, eller? 

Av prinsipp kommenterer jeg ikke utenlandsstudier kontra studier i Norge på området jus.

Mitt inntrykk (etter å ha hatt både Oslostudenter og Bergensstudenter som medarbeidere) er at Oslostudentene synes å være flinkere til å lete etter informasjon på egen hånd og bruke de store linjene, mens Bergensstudentene er flinkere på detaljkunnskapen.

I Oslo oppmuntrer man praktisk talt til sprenglesning to måneder før eksamen, siden man har én eksamen i året, mens man også kan lese jevnt og trutt over hele året dersom man skulle ønske dette. Man kan i teorien fullføre en mastergrad ved juridisk fakultet UiO uten å sette sin fot på fakultetet (annet enn ved eksamen). Bergen har, etter mitt inntrykk, mye mer oppfølgning av studentene sine (men her kommer Oslo etter). 

Det skal også påpekes at studieordningen i Oslo ikke har endret seg vesentlig siden 1936 eller deromkring, mens studiet i Bergen er new'n shiny etter kvalitetsreformen i høyere utdanning. 

I Oslo er lov om bergenseres adgang til riket en del av pensum. Denne er tatt ut av pensum ved UiB.

Ellers vil jeg jo alltid anbefale at dersom man ønsker å arbeide med juss i Norge, så bør man faktisk studere i Norge. Ved et norsk universitet. På norsk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...