Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i brystet REDD

Gjest Andreas

Anbefalte innlegg

Gjest Andreas

Det startet med at jeg våknet på natta for 3 uker siden med '' hjerteklapp '' ble livredd of fikk en angstanfall. ( Regner med at jeg har helseangst ) Etter det har jeg hatt vondt i brystet, iling rundt der hjertet ligger og hvert utrolig slapp. Så jeg kontaktet fastlegen min og han sa at det var muskulært. Tok blodprøver og vanlig EKG der alt viste seg å være normalt.

Men i etterkant har det ikke gitt seg, og smertene kommer og går, nå er det akkuratt som om jeg er støl i brystet, det hjertet ligger. Hvis jeg legger meg ned og tar en sit-up så er det akkuratt som om du nettopp har tatt 100 sit-ups bare at jeg merker det akkuratt der hjertet ligger, er litt ømt å presse der hjertet ligger i tillet. Så har jeg hatt en rar stikking rett under solar pleksus. Er sykt rett og hele livet mitt er snudd på hodet de siste 3 ukene. Har ikke orker skole, får angst om kvelden og er tungpustet.

Stikkingen som kommer plutselig kan jeg kjenne litt oppover halsen, en slags kiling og jeg blir drit rett. Jeg lever i '' helvete '' akkuratt nå føler jeg og jeg klarer aldri å slappe helt av.

Jeg er en gutt på 16 år, veier 62 kilo, er veldig lite fysisk aktiv ( trener ikke ) spiser og drikker helt ok. Har ikke hatt feber. Lurer bare på om jeg burde ta noe mer som gjør det mer sikkert at jeg er ok? Har noen av dere hatt det samme? :s

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smerter/ ilinger i brystet er normalt hos gutter/menn fikk jeg vite hos min lege. Så lenge de ikke vedvarer lengre en noen min. er det som regel muskulære smerter som du sier. Og dette har jeg ganske ofte. Men får du kraftige og langvarige smerter eller hyppige så det bli plagsomt burde du kontakte lege.

Lenke til kommentar

Er ofte folk tar feil av "hjerte slag/klaff" osv når de våkner brått. Og i nesten alle tilfeller det dette pga snorking. Sover du mye på ryggen? Hadde ikke forundret meg om det er dette du også opplever, du bli vekket av egen snorking.

Kjedde hele tiden hos meg, gikk til lege. Tok MASSE tester osv (leger tar "bryst smerter seriøst). Men etter flere uken inn og ut, tok jeg og filmet mens jeg sov...og joda, jeg snorker som GAL! Ikke uvanelig å ha smerte lenge etter.

Og du er jo ung, så vokse smerter er vanelig.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Gjest Andreas

Takk for svarene : D

Jo legen sier også at det er muskulært. Er bare rart at det er akkuratt der hjertet ligger.

Er også øm der, hvis jeg presser hånden min der hjertet ligger er det akkuratt som noen skulle presset en hånd på magen din når du har 500 sit-ups. Er direkte vondt å presse der, og hvis jeg strammer brystet er det også vondt der hjertet ligger.

Så på en måte tenker jeg at hadde det hvert noe med hjertet ville det nok ikke være ømt på brystet mitt.

Har fått henvisning til psycolog, håper det hjelper.

Lenke til kommentar

Jau, er presis det samme jeg har. Du never at du trener lite, så jeg tipper du sitter sikkert på dataen en god del (som meg). Dette ender opp at du sitter med hendene/armene rett frem og lite utstrukket. Når muskler blir lite brukt blir de kortere. Og effekten blir nesten det samme om du f.eks ikke tøyer ut etter å trent.

Jeg begynte å tøye ut dagelig, og trener litt på et apperat. Smertene gikk bort etter kort tid.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Det er akkuratt det jeg gjør, trener ikke men sitter mye forran dataen. I dag har jeg ikke hatt noe stikking eller noe uten at jeg gjør noe. Men direkte vondt når jeg tar det og strammer brystet. Takk for tipset ditt, skal prøve det : D

Lenke til kommentar

Np, er også smart å ta en god strekk ut en gang iblandt når du sitter med dataen/konsollen over lengre tid. Skal ikke mye til, bare strek ut i alle rettninger. ;)

Du vil sikkert få litt mer smerte når du først begynner å tøye ut, dette er normalt og vil gå vekk etterhvert.

Lykke til.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Gjest andreas

sounds nice ^^ fin side det her. føler meg bedre allerede, noen andre som har det også uten at det er et infarkt på en måte. p

Lenke til kommentar
Gjest Andreas

alt det dere har sagt høres jo ganske logisk ut og blir litt mer rolig av det. men fortsatt så har jeg hørt at folk har gått med et '' hjerteinfarkt '' i over en dag før det har slått ut, i og med at smertene er presis der hjerte ligger er litt ekkelt bare, er ikke på høre side eller nedover ribbena, men akkuratt der hjertet ligger og kan kjenne de litt oppover i halsen. Men kjenner smertene kun når jeg trekker pusten dypt inn, presser over hjertet eller tar en sit-up :s

Lenke til kommentar

alt det dere har sagt høres jo ganske logisk ut og blir litt mer rolig av det. men fortsatt så har jeg hørt at folk har gått med et '' hjerteinfarkt '' i over en dag før det har slått ut, i og med at smertene er presis der hjerte ligger er litt ekkelt bare, er ikke på høre side eller nedover ribbena, men akkuratt der hjertet ligger og kan kjenne de litt oppover i halsen. Men kjenner smertene kun når jeg trekker pusten dypt inn, presser over hjertet eller tar en sit-up :s

Du må slutte å google og lese om brystsmerter. Fakta: Om du tror du har et symptom, begynner kroppen å utvikkle det. Hjernen og kroppen vil lurer deg.

Det at du er så engstelig gjør også at blodtrykket ditt vil øke, og kan også lede til den smerten i hjerte området. Så det er veldig viktig du forsøker å roe deg ned.

En annen ting: Om det virkelig hadde vært hjerteinfarkt ville venstre armen din blitt "bedøvet", som om når foten din sover, ville kjent masse små nåle stikk. Samtidig ville du blitt litt svimmel.

Lenke til kommentar

Hei. Du er bare 16 år så sjangsen for et infarkt vil være meget liten.

Du sier du får vondt visst du trykker der hvor hjertet ligger, da kan jeg avkrefte infarkt med en gang, mulig du har forstrukket et ribbein eller en muskel.

Altså ingenting som tyder på hjerte problemer.

Kan være noe så enkelt som angst, man er som regel mere anspent i kroppen da.

Mvh Kim

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Marlene

Hei jeg er en jente og har veldig vondt ved hjerte et sted veldig ømt og ejg føler meg nesten hele tidebn sliten :(

har hatt det nå i ca 2 dager... det er som om jeg skal spy på en måte..

det er så ekkelt.. og nonen ganger kan ejg få et sånn tung pust greie men går fort over igjen...

jeg gråt kjempe mye idag pgr det... og har ofte luft i magen

Lenke til kommentar

Jeg ville krevd EKG med belastning. Fattern var inne til EKG flere ganger og alt var normalt, etter en EKG med belastning, ble han sendt rett til operasjonsstua til utblokking. Han var på randen til infarkt. Ikke for å skremme deg, men det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite, spesielt når det potensielt er svært skadelig å la være.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

sounds nice ^^ fin side det her. føler meg bedre allerede, noen andre som har det også uten at det er et infarkt på en måte. p

16 åringer får aldri infarkt, er bare eldre menn som får det, og ligger som regel noe genetisk til dette også.

Ungdommer sitter for mye foran dataen, strekk ut litt som andre sier. Selv har jeg også vondt i brystet, mellom ribbena. Legen sier det er musklene. Sitter vel for mye feil i sofaen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...