Gå til innhold

MIDI til pc? Trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har et MIDI instrument (som er et elektrisk trommesett). Jeg vil ha den til pcen min, for jeg har sett at de plugger MIDI inn i pcen. Men det er ikke noe MIDI hull i pcen min...

Hva kan jeg gjøre? Legg gjerne til lenker med sider som forteller det, eller sider som selger noe form for måte å overføre det på.

Mvh.

Bjørnar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, du vil kople ditt el-sett til pc via midi. Du har muligheten til å trigge samples du har på pc'en, eller ta opp midi-sekvenser, er dette grunnen? Jeg regner med du har en medfølgende modul som hører til settet som du bruker for å trigge samples fra før.

Hvis du skal trigge lyder på pc'en vil det bli en del latency hvis du ikke har et egnet lydkort. Trenger da å vite hva slags utstyr du har. Et egnet lydkort vil som oftest også ha en midi-inngang man da kan bruke.

Er nok mulig å få tak i en midi-til-usb overgang, men det spørs helt om det er noe vits avhengig av lydkort og programvare du har tenkt til å bruke.

Lenke til kommentar

Altså, du vil kople ditt el-sett til pc via midi. Du har muligheten til å trigge samples du har på pc'en, eller ta opp midi-sekvenser, er dette grunnen? Jeg regner med du har en medfølgende modul som hører til settet som du bruker for å trigge samples fra før.

Hvis du skal trigge lyder på pc'en vil det bli en del latency hvis du ikke har et egnet lydkort. Trenger da å vite hva slags utstyr du har. Et egnet lydkort vil som oftest også ha en midi-inngang man da kan bruke.

Er nok mulig å få tak i en midi-til-usb overgang, men det spørs helt om det er noe vits avhengig av lydkort og programvare du har tenkt til å bruke.

Det jeg kunne gjort var selvsagt å koble ION elektriske trommesettet mitt med line/instrument kabler, men lyden på trommesettet er ikke så bra som jeg skulle hatt det, så jeg vil ha det gjennom med MIDI så jeg kan bruke EZ Drummer f.eks til å ha andre trommelyder enn det som er innpå den, for den er ikke god med lyd. Jeg har Guitar Rig Session I/O sånn så du vet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ah, da forstår jeg det litt bedre. EZDrummer har en god samplebank. Kjører selv Superior Drummer 2.0.

Litt dumt at det ikke er midi-inngang på session-lydkortet, men hvordan koplinger er det på settet? Er det noen form for usb-utgang?(Da er det bare å bruke en vanlig usb-kabel) Hvis ikke kan kanskje dette være løsningen: Midi til USB overgang.

Nei, det er en mikrofon inngang, og 2 instrument/line innganger på den. Det er ingen form for MIDI på den.. Tror du jeg enten må kjøpe et MIDI keyboard eller et lydkort med MIDI på?

Lenke til kommentar

Som sagt, hvis det er midi-ut på el-settet kan du kjøpe overgangen jeg linka til, så du kopler midi til usb, som du garantert har på pc'en. Jeg er da litt usikker på hvordan det blir med latency, men du kan prøve.

Eventuelt kan du investere i et lydkort med midi I/O. Hvordan et midi-keyboard kan hjelpe deg skjønner jeg ikke helt.

Lenke til kommentar

Som sagt, hvis det er midi-ut på el-settet kan du kjøpe overgangen jeg linka til, så du kopler midi til usb, som du garantert har på pc'en. Jeg er da litt usikker på hvordan det blir med latency, men du kan prøve.

Eventuelt kan du investere i et lydkort med midi I/O. Hvordan et midi-keyboard kan hjelpe deg skjønner jeg ikke helt.

Jeg tror den linken du sendte kan fungere bra, men som du sa så er det litt spennende om latencyen blir høy.

Det jeg tenkte med MIDI keyboard, var at MIDI keyboardet har 2 MIDI porter (en ut og en inn), og da tenkte jeg det kanskje gikk ann å koble el-settet til Keyboardet, og det videre til datamaskinen med USB. Kan det virke?

Egentlig bør ikke det bli mye latency når man kobler med USB, hvis man tenker på at lydkortet mitt kobles med USB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...