Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høyre bakhjul låser seg!

Anbefalte innlegg

Har en Rover 214i og har opplevd at om vinteren på vinterføre at høyrebakhjul kan enkelte ganger låse seg slik at den bare sklir på snøen mens de andre hjulene ruller normalt. Man ser d på sporet i snøen og jeg har blitt fortalt d også. Har opplevd livsfarlige situasjoner på grunn av dette. Havna nesten ut i grøfta en gang i 60km/t.

Hvorfor skjer dette? er d bremseskivene som låser seg? :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har Rover 214 skivebremser bak? Neppe...

Det er bremseskiver på alle fire hjula på min iallefall :p

Bør få sjekka det fort, hvis ikke kan det bare utvikle seg verre og verre. Er nok slitasje et sted, har du bakhjulsdrift? Drivakselen som er i ferd med å ta kvelden eller et ødelagt hjullager kan det være..

Nei d er forhjulsdrift.. men d kan fortsatt være at jullager som er ødelagt ikke sant?

Lenke til kommentar

Ja, det kan være hjullager. Men da hører du en ulyd når du kjører. Skru av varmeanlegg og musikk/radio og hør. Du skal høre det ganske godt da.

Sjekk etter om felgen er varm etter du har kjørt en stund, om den er det, jekk opp bilen, ta tak i hjulet og sjekk om det er slakk.

Lenke til kommentar

Da tipper jeg det har noe med bremsene å gjøre. Er calipperene gamle? Eller så kan det være så enkelt som at håndbrekkwieren har hengt seg.

Oi når du faktisk nevner det! Jeg har faktisk merket at hånbrekket "hopper" litt opp når jeg kjører på ujevne veier, så mye at jeg får signal på dashbordet at hånbrekket står i.

Men det problemet gikk vekk av seg selv av en eller annen rar grunn. Det problemet hadde jeg før jeg fikk problemet med hjulet da (dvs 1-2 måneder før). Kanskje jeg burde prøve å stramme vaieren kanskje?

Det med calipperne tør jeg ikke å svare enda...skal spørre far om det først ;)

Ps: nå som snøen er borte så merker jeg ikke de bremseproblemene lengre... Får kanskje ikke vite om problemet er løst eller ikke. :s

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...