DaddyYankee Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 (endret) Heisann. Blir 16 snart, og ettersom jeg har skjønt kan jeg begynne med lappen. For å ta førerkort B, hva slags prosess må man gå gjennom? Antall kjøretimer er obligatorisk? Jeg har fullført trafikalt grunnkurs + mørkevisning. Hva står det igjen? Antall kjøretimer? Osv..? Husker at noen nevnte at man måtte gjennom 4 trinn. Og jeg har fullført trinn 1. Stemmer det? So what is going on? Hva er neste steg? Endret 20. mars 2010 av Fight4Lov3 Lenke til kommentar
War Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 (endret) Vet ikke hva det menes med trinn ol , men her er tommelfingerregelen. Ikke begynn med kjøretimer så ung, det er penger ut av vinduet. Du må være 18 for å få lappen så begynn 3-4 mnd før. Før den tid kjører du masse og bare med L ( familie/venner) Øvelsekjøring. Når det kommer til timene så er det X timer som er obligatorisk dvs glattkjøring, langkjøring ol. Disse obligatoriske timene koster ca 10,000kr. Så må du plusse på 1 dobbeltime som du har første gangen, ingen lærer går rett på det obligatoriske. Da kan du klare deg med 2 timer + obligatorisk = 12000 + oppkjøring ca. Det som vil avvike fra summen er hvor mange timer du må ha før det /mellom / etter det obligatoriske. Mer du kjører utenom = mindre trenger du på kjøreskolen. Jeg hadde MC lappen så min B-lapp kostet meg det obligatoriske + 1 kjøretime + oppkjøring. Endret 20. mars 2010 av War Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Om jeg ikke husker helt feil: Obligatorisk: - Trafikalt grunnkurs (som du må ha før du kan starte kjøretimene) - 2 obligatoriske veiledningstimer (tror disse må være bestått før du kan starte glatt- og langkjøring) - Glattkjøring - To langkjøringer - Mørkekjøring - Teorieksamen - Oppkjøring Så har man valgfritt teorikurs. Fatter ikke at folk gidder å bruke penger på dette når man har bok. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Her har du de forskjellige trinnene. http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Foreropplaering/Personbil Hva som gjenstår kommer an på deg. Siden du ennå ikke har fylt 16, så bør du øvelseskjøre mest mulig før du fyller 18. På den måten vil du slippe å måtte betale for ekstra kjøretimer. Det er mange som trenger mange kjøretimer før de i det hele tatt er klare for det obligatoriske. Øvelseskjøring er lurt og kan spare deg for tid og penger når du endelig skal begynne på lappen. En på jobben har hatt 14 kjøretimer, og ingen av de har vært av det obligatoriske slaget, bortsett fra mørkekjøring. En annen kamerat hadde f.eks 10 kjøretimer på et sted med så å si null trafikk før kjøreskolen turte å la han kjøre i byen, eller steder med litt trafikk. Det de to har tilfelles er at de ikke har øvelseskjørt før de begynte på lappen. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 20. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2010 Aha, så jeg burde ikke begynne med lappen før jeg har i det minste øvelsekjørt en del? For å si det sånn, jeg er ikke 16 enda, men har fortsatt kjørt en del. Så det å kjøre bil kan jeg, og interresten har jeg også. Hvor mange kjøretimer består glattkjøring, de to langkjøringer og mørkekjøring hver? Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Du er vel ferdig med mørkekjøring iogmed at du allerede har tatt trafikalt grunnkurs? Ellers varer mørkekjøring demo rundt 2 timer. Bare fortsett å øvelseskjøre, slik at du lærer alt, eller det meste. Dessuten har du god tid. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 20. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2010 Du er vel ferdig med mørkekjøring iogmed at du allerede har tatt trafikalt grunnkurs? Ellers varer mørkekjøring demo rundt 2 timer. Bare fortsett å øvelseskjøre, slik at du lærer alt, eller det meste. Dessuten har du god tid. Haha, sorry! Når det gjelder mørkekjøring, mente jeg mørkevisning. Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Hvor mange timer du må ha kommer ann på hvor god du er. Du får ikke prøve å kjøre opp med mindre kjørelæreren mener du kan stå. Personlig tok jeg grunnkurset så fort som mulig og kjørte masse privat. Så var det bare å ta teori og den minste pakka hos kjøreskole og stå på første forsøk uten noe problem Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 20. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2010 (endret) Haha bra! Så jeg burde ikke begynne med lappen før jeg eventuelt er 17? Jeg kommer sikkert til å kjøre mye med pappa, men vil være sikker på å ha lappen på 18årsdagen Endret 20. mars 2010 av Fight4Lov3 Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Haha bra! Så jeg burde ikke begynne med lappen før jeg eventuelt er 17? Jeg kommer sikkert til å kjøre mye med pappa, men vil være sikker på å ha lappen på 18årsdagen Det går bra sånn ja Pappa har mange tvilsomme timer med meg og det er langt billigere og mer behagelig enn med en kjørelærer^^ Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 8 kjøretimer er obligatorisk Både ja og nei. Ikke 8 vanlige. Men 8 timers kjøretrening med lærer er obligatorisk - landeveiskjøring er det. Og det er det bare en av. Lenke til kommentar
War Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Aha, så jeg burde ikke begynne med lappen før jeg har i det minste øvelsekjørt en del? Begynner du på timene lenge før du er 18 så blir det mer timer totalt. Du kan ikke ta alt, vente 1 år så ta oppkjøring. Da vil læreren ha oppfriskningstime ol. Begynn på kjøreskolen 4-6 mnd før avhengig av hvor stor pågang det er, da kan du slippe unna med det du må ha bare siden du er så god pga du har kjørt i 2 år. Lenke til kommentar
War Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 (endret) Se her- bla til Klasse B Edit: ops dobbelpost. Endret 20. mars 2010 av War Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå