Gå til innhold

Opprette sparekonto, hvor?

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Har for tiden en BSU og lønnskonto i Sparebanken 1 Nord-Norge. Har vært litt seint ute med å opprette sparekonto, men nå reiser jeg kjerringa.

Det mest praktiske for ville jo vært om jeg hadde sparekontoen i den samme banken som jeg har BSU og lønnskonto, siden jeg har nettbank. Men samtidig har jeg surfet litt omkring på nett, og ser at sparebanken 1 har elending rente, mens en bank som heter yA Bank har 3,20%.

Burde man igrunn bare gå for den banken med høyest rente? Er grinn ganske ny på slike sparingsspørsmål så tar imot all hjelp med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er meget fornøyd med Bank Norwegian, der har du samme gode rente på alle kontoer, og gebyrfritt. Enkelt og greit, i motsetning til banker der man må flytte penger mellom kontoer konstant for å få beste rente.

Avventer også erfaringer/kommentarer om yabank, er betingelsene de samme der så høres det bra ut. Men jeg ser at de begynner å kutte i renten allerede hvis du har over 100k på konto: https://ya.no/portal/content.ap?thisId=53

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Sjekk ut Finansportalens kalkulator

Jeg har mine banker fordelt slik:

Lønnskonto - YaBank 3.2% rente opptil 100'kr

Sparekonto - NordaxFinans 4.5% rente (maks 400 000NOK)

Havner snart over NordaxFinans sin maks-grense og kommer til å plassere resten hos sparesmart.

Edit: YaBank er en kjempegod og seriøs bank, men anbefaler den kun som lønnskonto pga. dårligere rente over 100'kr. YaBank har gang på gang vunnet hos Dinepenger.no

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

yABank har som andre har vært inne på en merkelig, "omvendt" trapperente, motsatt av banker flest som gir bedre rente for større innskudd.

Dette kan du jo omgå ved å opprette flere konti hos dem. Men det blir litt tungvint for meg, så jeg velger heller banker der jeg kan ha én konto med gode betingelser. (Sparesmart eller Ekstrakonto når kvoten hos Nordax er brukt opp)

For meg er det ikke noe poeng å ha alle typer konti i samme bank. Jeg bruker uansett den samme kodebrikken i de aktuelle nettbankene.

Ingen grunn til å velge de gamle gebyrbankene! Kom deg ut av Sparebank1 så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Jeg har sparekonto hos yA Bank. Deres omvendte trapperente passer meg utmerket, for jeg har sjelden mer enn 100.000 i banken.

TS: Det er ingen grunn til å være trofast mot banken din. Det koster ingen ting å opprette konto hos f.eks yA Bank. Kjøp banktjenester der det er billigst.

Lenke til kommentar

Hvordan er nettbank-løsningen til yA Bank?

Har vært "trofast" mot skandiabanken i lang tid, mye pga at jeg liker nettbanken dems. Utrolig kjekt å slippe å være tvunget til BankID også, da jeg ikke alltid drasser rundt på "kodekalkulatoren" min. Med skandiabanken kan man jo velge å få engangspassord på SMS istedenfor BankID hvis man vil.

Men renta på lønnskonto er dårlig sammenliknet med yABank, dog bedre enn de store filialbankene (Nordea, DnB osv.)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke nettbanken til YaBank er særlig imponerende. Du bruke BankID der. Jeg bruker den kun som sparekonto, så til mitt bruk duger den. Men det er kanskje bare jeg siden jeg ikke bruker nettbanken deres så mye.

Jeg bruker Skandiabanken mest, og har vært kunde der fra den uken de startet opp. Bruker dem også til aksjehandel siden de er relativt rimelige på det også.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil bruke kodebrikke er vel stort sett Skandiabanken det eneste alternativet..

Selv bruker jeg bankID med kodebrikke til alle mine konti (inkl Skandiabanken) Så har jeg Skandiabankens kodekort liggende i lommeboka, i tilfelle jeg skulle trenge tilgang til en av mine konti når jeg ikke er hjemme. (Kodekortet fra Skandia fungerer jo som bankID og gir tilgang også til konti i andre banker)

Skulle jeg valgt lønnskonto i dag hadde jeg nok gått for yA. Men jeg har hatt Skandia i 10 år og bruker deres oversiktsmodul Min Økonomi aktivt. Så jeg kommer nok aldri til å bytte. Jeg tømmer uansett brukskontoen hver måned, så renten er ikke så viktig. På sparekonto passer jeg derimot på å ha en som ligger i toppen av rentebarometeret...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis det er noen som skulle lure på det, bruker Ya Bank og Sparesmart portalbanksystemet som nettbank, dvs systemet til Terra-gruppen.

Så i teorien vil omtrent halvparten av de som har kundeforhold i sparebankene idag, ende opp med samme nettbank, men med litt annen grafikk. (De sparebankene som tilhører terra, naturligvis)

Veldig fornøyd med Ya Bank, eneste er at fargene de bruker ser veldig useriøse ut (nesten samme båt som pixmania), og enkelte spesielle tjenester, feks nødkort har ganske store gebyrer (som ikke har noen betydning hvis man skal ha sparekonto).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...