EyeLid Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 (endret) Ok, så er det på ny dags for å skaffe seg en laptop, og jeg har - i likhet med mange andre - valgets kval, spesielt mellom de to 13,3" maskinene nevnt i topic. For ca 6-7 år siden, da jeg for første gang var på jakt etter en "skikkelig" laptop, havnet valget på en TravelMate 382TMi. Dyrt dengang, men spesielt keyboard layout gjorde at Acer ble valget fremfor annet (skrot). Utvalget i ultraportable var ikke spesielt bra dengang. For noen år siden ble det oppgradert til en TravelMate 6293, uten at jeg helt følte Acer hadde klart å gjøre en fullverdig oppfølger til 382, ettersom denne kom med optisk drev osv. Det har stort sett blitt til at jeg enda bruker 382 maskinen, men den begynner nå å bli slitt igjennom lakken og inn i plasten, 45min batteritid og generelt sliten. Det falt meg derfor naturlig å nok en gang kikke på Acer, ettersom jeg har vært veldig fornøyd hittil, og ser at spesielt 3810T og 8371 er verdige kandidater. 4810T er kanskje PCen som "har alt" om man skal være på den sikre siden, men jeg har en forkjærlighet for 12-13", dog liker jeg best 5:4 skjermer... MEN, det virker jo som nesten identiske maskiner, og jeg blir usikker på hva jeg skal velge. Endel har skrevet litt om 8371 i den meget bra anmeldelsestråden for 3810T, men jeg tar heller sammenligningene her. Så hvilken god input kan dere gi ift en "versus" tankegang? Bruk gjerne tråden for sammenlikning av modellene/anbefaling, i tillegg til mitt case. Arbeidsoppgaver: typisk Office Project Outlook Firefox FTP noe bilderedigering med Paint Shop Pro for hjemmeside/logo osv småting kunne se noe film og spille musikk (typisk VLC bruk) Refleksjoner: ULV + 12-13" er en sikker vinner, og dette er jo en typisk konfigurasjon for business/TravelMate slik jeg er vant fra tidligere. Men 3810T er jo "hakk i hel", og jeg har på følelsen av at gjeldende konfigurasjon på den vil fungere helt utmerket (tross alt, jeg bruker Pentium M725 1.6GHz og 1Gb RAM med XP nå, og det går greit nok) ettersom jeg ikke skal gjøre noe halsbrekkende opplegg. Spørsmål: Er det slik at Acer fortsatt har dårlig løsning på gummiknapper under maskinen? De falt relativt kjapt av 382en og har irritert endel med en laptop som sklir rundt på skrivebordet. HDMI utgangen på 3810Ten, forstår jeg det rett som at denne kun kjører 720 HD oppløsning på flatskjerm? Hva har dette å si av praktisk betydning på flatskjerm, bare mer kornete som på ekstern dataskjerm etc? Er det egentlig noe poeng å bedømme laptop ut ifra tilkoblingsmuligheter til flatskjerm (VGA 15pin vs HDMI)? Er det slik at det er selve grafikkortet som gjør at det skorter på HD oppløsningen, og ikke selve tilkoblingstype? Som dere skjønner er jeg ganske uerfaren innen dette området, poenget er at jeg vil se film på flatskjerm. Hvor stort tap er det å gå fra TravelMate til Aspire? Da tenker jeg på blank vs matt skjerm og tastatur etc. Er det absolutt mer for pengene på 3810 ettersom det er mer HDD og RAM? Med mye Office bruk, hvor relevant er caset med musetastene på 3810? Er det bare snakk om en ren tilvenningssak? (Begge mine nåværende TM har splittede musetaster.) 3810T Konfigurasjon: LX.PE602.065 CPU: Intel SU4100 1.3GHz 2mb cache RAM: 4Gb HDD: 500Gb Gfx: Intel 4500MHD (UMA) OpS: Win7 Home Premium Pro: HDMI Con: "kun" HD 720, ikke fullHD 1080 ? 8371 Konfigurasjon: LX.TTD03.187 CPU: Intel SU7300 1.3GHz 3mb cache RAM: 3Gb HDD: 320Gb Gfx: Intel 4500MHD (GMA) OpS: Win7 Professional Pro: garantert "problemfri" musetaster & egnethet for kontorbruk Con: mangler HDMI, får mer for pengene i 3810(?) Endret 20. mars 2010 av EyeLid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå