Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Start av gammel diesel bil


Anbefalte innlegg

Hei

 

Vi har kjøpt oss russebil. Men nå har den stått stille igjennom hele vinteren.

Vi satt med god tro, for så å vri om tenningen, der skjedde det ingenting.

Så nå har vi kjøpt to nye batterier(det trengtes) og start gas.

 

Skal bort idag for å test igjen. Er det noe mer jeg må tenke på, noe mer som kan hjelpe oss til å starte den. Selgeren trodde en av glødepluggene var gående, men det burde gå ann å starte det for det? Det er en For Econoline 6,7L Diesel, så er et stort beist!

 

Evt. andre tips til å starte den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Vi har kjøpt oss russebil. Men nå har den stått stille igjennom hele vinteren.

Vi satt med god tro, for så å vri om tenningen, der skjedde det ingenting.

Så nå har vi kjøpt to nye batterier(det trengtes) og start gas.

 

Skal bort idag for å test igjen. Er det noe mer jeg må tenke på, noe mer som kan hjelpe oss til å starte den. Selgeren trodde en av glødepluggene var gående, men det burde gå ann å starte det for det? Det er en For Econoline 6,7L Diesel, så er et stort beist!

 

Evt. andre tips til å starte den?

 

En så schvær diesel vil jeg tro kan være temmelig grinete å få start på uten at glødepluggene funker. Startgass ville jeg vært ekstremt forsiktig med på en diesel!

 

Et godt utgangspunkt: Gode/nye batterier, glødeplugger som virker (og glød gjerne flere ganger før dere prøver å starte), sjekk nivå på olje og diesel. Har den stått hele vinteren med nærmest tom dieseltank? Vann/fukt i diesel kan gjøre det temmelig utfordrende å få tingene til å snurre...

Pass nå på at dere ikke tømmer de nye batteriene! Fort gjort å tømme batteriene... Er batteriene oppladet? Nye batterier bør lades FØR de brukes, for å få maks effekt/levetid.

 

Lykke til :new_woot:

Lenke til kommentar

IKKE BRUK STARTGASS!!!

 

 

Som "fikse" skriver så trenger du fungerende glødeplugger. Glødetiden er så vidt jeg husker ca 10 sekunder. Du skal høre glødereleet slå inn og ut. Turtallet på starteren skal være så raskt at du knapt kan telle kompresjonene.

 

Ikke kjør mer enn ti sekunder på starteren før en pause på tretti sekunder.

 

Begynn med det elektriske. Test glødepluggene. Vær sikker på at startmotoren drar hurtig rundt.

Deretter feilsøking på dieselsystemet.

 

Luftlekkasjer i returslangene er en vanlig utfordring på disse bilene.

Skifting av glødeplugger krever kunnskap.

 

IKKE BRUK STARTGASS!!!

 

 

Kos dere!

Ole

Lenke til kommentar

Hva er problemet med en liten dusj startgass?

Mange som nærmest hevder at dette er livsfarlig men jeg har pr dags dato aldri sett en logisk forklaring på hvorfor.

På gamle diesel-motorer var det jo til og med startgassanlegg som kaldstarthjelp montert fra fabrikk.

Lenke til kommentar

Hva er problemet med en liten dusj startgass?

Mange som nærmest hevder at dette er livsfarlig men jeg har pr dags dato aldri sett en logisk forklaring på hvorfor.

På gamle diesel-motorer var det jo til og med startgassanlegg som kaldstarthjelp montert fra fabrikk.

 

Jeg har noen bilder hjemme som dokumenterer godt at dette kan bli betydelig dyrt ...

 

Jeg antar at problemet er en kombinasjon av høy kompresjon og at brenntiden på den lettantennelige startgassen er ekstremt kort i forhold til brenntiden på dieselen.

 

En hypotese kan være at startgassen antenner under kompresjonsfasen slik at motoren komprimerer et vesentlig større gassvolum enn den er laget for.

 

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

Startgass på diesel er galskap. Om man sprøyter det inn i luftinntaktet vil gassen nesten garantert tenne før stempelet er på topp pga kompresjon. Da får du få et heftig tilbakeslag, som i værste fall kan ødelegge hele motoren.

Lenke til kommentar

Nåja, så var det mengden startgass vi snakker om da.....

Når jeg bruker det så dreier det seg om ca ett sekunders dusj før luftfilteret, ikke dra motoren i gang på startgass som man kan gjøre på en bensinmotor.

I dette tilfellet er det snakk om å dra motoren i gang med startgass, så... nei... :-) Tviler ikke på at det går bra med en ytterst liten skvett med startgass, men så er det det da... Å dosere... Jeg ville iallfall ikke tatt sjansen på å bruke startgass, når følgene kan bli fatale. Litt dumt om stemplene prøver å gå hver sin vei, eller turtallet blir kraftig for høyt :!:

Har selv brukt rensespray for innsuget (som egentlig fungerer utmerket som startgass), beregnet for bensinbil, brukt i dieselbil. Jeg visste om problematikken, og var nøye med å lufte ut/tørke opp all fukt jeg kunne finne. Likevel, etter 1 time med lufting, da jeg startet opp, fikk motoren ganske bra turtall. Ikke noe dramatikk, men tipper det hadde blitt "morro" hadde jeg startet umiddelbart. Kjøpte rensesprayen fra merkeforhandler (Opel), som veldig tydelig advarte meg mot å starte opp med stoffet i innsuget.

Lenke til kommentar

Hvis motoren ikke går og har feil så er det jo tull med startgass, på den jeg vanligvis bruker startgass på så er det når det er kaldt, motoren har ingen kaldstartmekanisme utover og dra den i gang på starteren.

Den lille dusjen med startgass gjør underverker og sparer både starter og batteri, har drevet slik i 20år så skulle motoren ikke tåle det så burde den hvert død nå ;)

Lenke til kommentar

Hvis motoren ikke går og har feil så er det jo tull med startgass, på den jeg vanligvis bruker startgass på så er det når det er kaldt, motoren har ingen kaldstartmekanisme utover og dra den i gang på starteren.

Den lille dusjen med startgass gjør underverker og sparer både starter og batteri, har drevet slik i 20år så skulle motoren ikke tåle det så burde den hvert død nå ;)

Mange motorer har ei ekstra dyse som spruter inn mer under en viss temperatur, i dag så virker det på den måten at dysene spruter lengere. Det kan være farlig å bruke startgass på dieselbil fordi det blir for stor belastning på veiva.

Lenke til kommentar

Joda, men i og med du uthevet det jeg har skrevet så får jeg utdype min påstand om denne motoren og kaldstartsystemet.

Det er en meget enkel dieselmotor på ca 4L med en meget enkel og oljesmurt dieselpumpe som antagelig er lisensiert Bosch fra 50 tallet, den er laget for mellomeuropa så den har ingen gløding, ingen kaldstartknapp på pumpa for og øke dieselmengden som de som er solgt her har.

Den lille dusjen skader nok ingenting, hvis folk er dumme nok til og tømme boksen i innsuget så har de åpenbart ikke noen ide om hva de gjør og får de de problemene de bestiller.

Med min beskrivelse av dieselpumpa skulle det ikke forundre meg om noen gjetter hva den sitter på ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...