ThaBear Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Hei. Har en filserver der eg tenkte å bruke som webhotel til div filer osv, til meg og en del familie og venner, dette gjere att eg vil ha muligheter til å opprette kontoer der folk kan legge inn ting, og gjere dette privat får kvar enkelt bruker. Det må også vere mulig å sette max størrelse på data som kvar enkelt kan lagre. Finnest det slike prog som er brukervenlige og er av typen free ware? Mvh. Oddbjørn Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Det er ikke ett enkelt program som kan gjøre dette, det er en kombinasjon.. For eksempel Apache og ProFTPd på en Linux-distro med quota på filsystemet. Det finnes mange guider for å sette opp en slik server, så det er bare å Google litt. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 20. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2010 Jau, brukte ubuntu server da eg først sette opp serveren, men etter att den klikket (sys feil, pga att eg koblet til en ekstra hdd, så valgte eg å gå over til win server siden det er nåke eg får på fagprøve ikt. så kva er det som støtter win. på denne måten? vet at linux er betre og meir stabil, men alt til sin tid Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Du kan bruke Apache på Windows også, men jeg kjenner ikke til noen FTP-servere for Windows. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 20. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2010 hmm, veit om en som driver med slik nettutleige, dette er da eit firma, men eg skal jo kun drive med dette får morro og får å ha backup for andre (familie og venner) raid 5 er jo eit must da Eksempel Håper dette gir en betre forklaring på kva eg er ute etter Takk for svar. Mvh.oddbjørn Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 "Prisen på NettDisk pr. 01.09.07 er kr. 300,- pr. mnd (For inntil 2 GB lagringsplass / 2GB trafikk pr. mnd)." virker ihvertfal som de prøver være morsomme på prisen. men hvor mye plass har du behov for? Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 Eg skal kun ha en server oppe å gå der eg gir bort plass (backuplagring ol) til venner og familie, det eg er ute etter er da og ha eit prog slik at en logger på med brukernamn og passord da en går inn på nettsiden serveren skal koblest opp mot, og da kommer en inn på sin egen private del av serveren. Må ha muligheter får logge på med brukernamn og pw. også muligheter får å sette opp max data som kan lagrest der, td. 30gb per person. Dette er ikkje noke som skal brukest får å leige ut, skal gis bort. men vil ha dette systemet så sikkert som mulig. så blir vel egentlig å bruke eit slikt prog som de som leiger ut nett plass. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Du kan prøve med HFS - Windows :-) Veldig eneklt og greit. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Hehe se på den Linken du postet. Vil bare nevne at det forige selskapet til han fyren gikk konk forige uke og at eieren har en inntekt på 170.000 i året. Same at selskapet ikke går meget bra. Hmm lurer på hvorfor Du kan ta en titt på Dropbox / Ubuntu one, blir vell ikke akuratt det du hadde tenkt deg men begge tjenestene er glimmrende :-) Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Hehe se på den Linken du postet. Vil bare nevne at det forige selskapet til han fyren gikk konk forige uke og at eieren har en inntekt på 170.000 i året. Same at selskapet ikke går meget bra. Hmm lurer på hvorfor Du kan ta en titt på Dropbox / Ubuntu one, blir vell ikke akuratt det du hadde tenkt deg men begge tjenestene er glimmrende :-) lol, det viste eg ikkje, han jobber i samme lokale som en kompis av meg, (ikkje samme bedrift) Var difår eg brukte han som et eksempel Hadde tenkt meg win. server siden eg tenkte å gå ikt til neste år, og kan trenge eraringer.. skulle eg finne ut at eg ikkje skal gå skule men holde på med det eg driver med setter eg opp en linux server med ubuntu server som eg tidligere hadde, denne krasjet pga att eg kobla til en hdd, som da ødela eit eller anna pga att dei skiftet namn eller noke.. Veit du kvifor? siden du virker som en linux fan Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Sporer vel lit av nå, men kan tenke meg at serveren tryna når du monterte en ny disk pga. at "navnene" på diskene forskyvde seg. Første hd på en pata blir normalt kalt hda, mens neste er hdb osv. På sata blir de sda, sdb, sdc osv. Fikk selv lit morro sist jeg monterte en ny disk da denne la seg inn som sdc på systemet mitt, og dyttet den "gamle" sdc til sdd. Da ble det lit rot i /etc/fstab som måtte fikses før systemet ville boote normalt. Til det orginale spørsmålet ditt tror jeg linux er beste løsning, men nå kjenner jeg dårlig til windows som server. Men apache, qoutes, raid 5 (soft) i linux er ingen dårlig løsning. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Sporer vel lit av nå, men kan tenke meg at serveren tryna når du monterte en ny disk pga. at "navnene" på diskene forskyvde seg. Første hd på en pata blir normalt kalt hda, mens neste er hdb osv. På sata blir de sda, sdb, sdc osv. Fikk selv lit morro sist jeg monterte en ny disk da denne la seg inn som sdc på systemet mitt, og dyttet den "gamle" sdc til sdd. Da ble det lit rot i /etc/fstab som måtte fikses før systemet ville boote normalt. Til det orginale spørsmålet ditt tror jeg linux er beste løsning, men nå kjenner jeg dårlig til windows som server. Men apache, qoutes, raid 5 (soft) i linux er ingen dårlig løsning. Var det eg tenkte som hadde skjedd, litt iriterende att linux skal vere såpass dårlig tilpasset at en må legge til disker i rekkefølge fra sata porter på hk.. *OT slutt* Vel, skal ivertfall teste ut litt meir på win server å sjå om eg får dette til, hadde vert konge Men skal seff sette opp en linux server senere da eg elsker å skrive i kommandoer Har eit lite prob med nettverket atm, men skal sjå over det programene som dere har snakket om, takker selfølgelig får svar Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 Gikk for filezilla og cesar ftp, fungerer greit, lett å sette opp, men og opne porter på ruteren var ikkje like lett. men dette må til uansett, så til folk som lurer så er filezilla og cesar ftp ganske enkelt, lett å bane ip'er som prøve å bryte seg inn.. og ein kan lage flere kontoer til folk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå