Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mors pikenavn som siste etternavn?

Fryth

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg lurte på om det går ann å ta mors pikenavn som mitt siste etternavn?

Eksempel så jeg ikke spør om feil:

-Mor Pikenavn

-Hun gifter seg og bytter til

-Mor Etternavn

-Meg Etternavn

-Kan jeg legge til pikenavnet som siste etternavn så jeg heter

-Meg Etternavn Pikenavn?

Håper dere forstår! Gjerne inspill på om det er en god/dårlig ide (: (Så det var en annen tråd her også om noe liknende ;) )

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det klilleng skriver over stemmer.

Det er begrensninger for etternavn som under 200 personer har (ref paragraf 3), da må man enten ha tilknytting til navnet eller tillatelse fra alle som alt har etternavnet for å ta navnet. Du har den nødvendige tilknyttingen siden det er din mors pikenavn, og trenger dermed ikke tillatelse selv om navnet er sjeldent (ref paragraf 4).

Se navneloven som er en ganske lettlest lov: http://www.lovdata.no/all/hl-20020607-019.html

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Heisann, jeg lurte på om det går ann å ta mors pikenavn som mitt siste etternavn?

Eksempel så jeg ikke spør om feil:

-Mor Pikenavn

-Hun gifter seg og bytter til

-Mor Etternavn

-Meg Etternavn

-Kan jeg legge til pikenavnet som siste etternavn så jeg heter

-Meg Etternavn Pikenavn?

Håper dere forstår! Gjerne inspill på om det er en god/dårlig ide (: (Så det var en annen tråd her også om noe liknende ;) )

Takk på forhånd!

Det eneste problemet med denne løsningen er at det ikke er tillatt i Norge og ha to frittstående etternavn. Setter du det opp som du har skissert her; Meg Etternavn Pikenavn, så vil ditt nåværende etternavn regnes som et mellomnavn. Ønsker du å ha begge som etternavn, et såkalt dobbelt etternavn, må de sammenføyes med bindestrek. Da blir det: Meg Etternavn-Pikenavn.

Lenke til kommentar

Du kan berre ha eit fornamn og eit etternamn alle andre namn i mellom blir automatisk mellomnamn. Men du kan i teorien ha så mange mellomnamn som du berre vil så lenge du ikkje tar namn som er verna av ein eller anna grunn (etternamn som er skjeldne, varemerker, osv).

Systemet er lagt opp på denne måten slik at det aldri skal være problematisk å skille etternamn fra mellomnamn.

Lenke til kommentar

Du kan berre ha eit fornamn og eit etternamn alle andre namn i mellom blir automatisk mellomnamn.

Det er ikke korrekt. Du kan ha opptil to fornavn, noe som er svært vanlig. Andre navn vil være mellomnavn.

Kor finner du henvisning til at du kan ha opptil to fornamn? Kan ikkje finne noke i namnelova om dette.

Har du to fornamn så blir det andre namnet automatisk eit mellomnamn.

Unntaket er om du har to fornamn som står med bindestrek, da er desse to namna å rekne som eit langt fornamn.

Lenke til kommentar

Haha, jeg liker navne-forslaget :p Jaja, takk for svarene i hvert fall! Det er egentlig ikke så nøye om mitt nåværende etternavn blir regnet som mellomnavn, for jeg heter det samme enten om man kaller det mellom- eller etternavn :p

Anyways, takk! (:

Lenke til kommentar

Jøss. Skal tro om jeg skal bytte navn til "Kåre Gundersen Theodor Hansen-Bjarne", så kan jeg ha mye moro med å diskutere hva som er fornavn, mellomnavn og etternavn.

Det blir nok noe tvilsomt om går gjennom. Se navneloven § 3 tredje ledd punkt 3; navn som er registrert som fornavn kan ikke tas som etternavn. § 8 legger den samme restriksjonen på å bruke navn som er registrert som etter- eller mellomnavn som fornavn.

Det er ingen formell begrensning på hvor mange for- og mellomnavn du kan ha. Den eneste begrensningen er at du bare kan ha ett etternavn; enkelt eller dobbelt med bindestrek.

Lenke til kommentar

Du kan berre ha eit fornamn og eit etternamn alle andre namn i mellom blir automatisk mellomnamn.

Det er ikke korrekt. Du kan ha opptil to fornavn, noe som er svært vanlig. Andre navn vil være mellomnavn.

Kor finner du henvisning til at du kan ha opptil to fornamn? Kan ikkje finne noke i namnelova om dette.

Har du to fornamn så blir det andre namnet automatisk eit mellomnamn.

Unntaket er om du har to fornamn som står med bindestrek, da er desse to namna å rekne som eit langt fornamn.

Selv har jeg to fornavn, ingen mellomnavn og bare ett etternavn, så jeg veit first hand at det absolutt er mulig. Bare å gi seg. I mitt pass står det ikke noe om mellomnavn. Min lillebror, derimot, har ett fornavn, ett mellomnavn, og ett etternavn. I hans pass står det tydelig merket mellomnavn.

Fornavn skal også ikke forkortes, egentlig, slik mellomnavn kan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...