Gå til innhold

Når må man betale formueskatt?

direkte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Formueskatten er snart et særnorsk fenomen. For meg virker det som en slags straff man får om man ikke har brukt opp pengene på fjas. Jeg er en av dem som har spart meg opp endel penger i løpet av årene og bidrar til fellesskapet ved å betale formueskatt. Om jeg hadde bodd i finere bolig og kjøpt meg fine biler med store avgifter og byttet dem ofte hadde staten tjent mye mer på meg, og det skal jeg selvsagt straffes for. Det er bare sånn når man velger sosialisme.

Formueskatt er først og fremst en straff for de av oss som ikke bruker opp alle pengene så fort vi har litt av dem. Og sånn blir det så lenge dere stemmer på de partiene som mener at man skal ta mest mulig fra dem som ikke har sløst bort lønna si.

Og jeg er ingen riking, men tjener omtrent som gjennomsnittet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Den rammer også bedriftseiere, som kanskje har all kapitalen bundet opp i driftsmidler og ikke likvider. De kan komme i den situasjonen at de må ta ut utbytte, fra en bedrift uten særlig likvider, for å betale formuesskatt. Ikke helt gunstig. Hagen (som sikkert har nok likvider) var jo ute og argumenterte for disse, selv om mange trodde han bare tenkte på seg selv.

Forøvrig har land som frankrike, sveits, liechtenstein, hellas og india formuesskatt (net worth tax).

Ellers er det jo som Mythos sier, at formuesskatten treffer de som sparer grunkene sine kontra de som bruker de opp eller kjøper ting som har ligningsverdi godt under omsetningsverdi (bil, hus, hytte).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...