Gå til innhold

Proteinpulver?

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en gutt som e snart 16 år veier 84 kilo, 1,84 høy og trener 4-6 dager styrke i uka. Men jeg har nå trent i 1 år uten resultater jeg er fornøyd av :mad: så burde jeg gå over til proteinpulver? eller evuntuelt andre mulighter for å få øke muskelbyggingen.. er åpen for alle råd :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper du har trent splitt med fokus på triceps og biceps. Eller i alle fall ikke fulgt et ordentlig styrkeprogram, som Stronglifts 5x5 eller Release your potential.

Du kan komme langt uten proteinpulver. Man må bare spise mye kjøtt, fisk og melk og kutte ut mat som hovedsaklig er fett og karbohydrat.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt greia med proteinpulver, kreatin osv... grenser nesten opp mot dop synes nå jeg. Spesielt da kreatin.

Det er bra å trene, men jeg ser ikke poenget med å fokusere utelukkende på styrketrening.

Det må da være mye bedre å trene litt styrke, og litt utholdenhet, uten noe fokus på å "bli stor" eller noe sånn...

Husk at du må bære på vekta di resten av livet.

Og jo mer muskler, jo dårligere immunforsvar.

Lenke til kommentar

Kreatin er et helt naturlig stoff, og det er enklere å ta det i pulverform framfor å spise mengder med svinekjøtt eller lammeskank hver dag. Litt som å ta C-vitamin direkter framfor å spise kilovis med appelsiner. Proteinpulver er nesten det samme som tørrmelk.

Hvor i alle dager har du det fra at man får dårligere immunforsvar av å ha store muskler?

Husk at jo mer muskler du har jo lettere blir det å bære vekta di!

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt greia med proteinpulver, kreatin osv... grenser nesten opp mot dop synes nå jeg. Spesielt da kreatin.

Det er bra å trene, men jeg ser ikke poenget med å fokusere utelukkende på styrketrening.

Det må da være mye bedre å trene litt styrke, og litt utholdenhet, uten noe fokus på å "bli stor" eller noe sånn...

Kan du forklare med likheten mellom dop og proteinpulver/kreatin, og hvorfor det grenser nesten opp mot dop? Trenger et grunnlag for den uttalelsen der. Begge deler finnes naturlig i f.eks. kjøtt, så vil anbefale deg å slutte å spise pepper-dop eller dop og poteter til middag. Og ikke minst dop-pålegg og marinerte dop-vinger.

Noen liker å være sterke, noen ikke, og andre kunne godt tenke seg å være sterke men gidder ikke. Noen trener for å blir store, noen for å stramme opp kroppen, noen for å miste fett og noen for å få bedre kondis og noen for å oppnå visse mål. Noe sier meg at du kanskje ikke ønsker å se så stor ut? Og det er ditt valg og din mening. Andre folk har sin egen individuelle mening som kan være helt motsatt av din. Det er mange som ikke er spesielt interessert i å løpe rundt og puste og pese hele tiden. Snakker generelt, ikke om meg selv.

Vekta di trenger man ikke å bære hele livet. Man er ikke like stor og sterk 3 år etter du slutta og trene. Desverre så forsvinner muskler mye fortere enn de kommer. Så det er like mye mulig å gå fra svær boler til en normal mann som det er for en liten pingle og blir stor og sterk.

Og mulig den siste påstanden din er sann, men du kommer uansett ingen vei uten noen kilder å vise til ;)

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

:!:

Vektløfting er en sport, utholdenhet er en annen sport. 2 forskjellige sporter. Du må heller ikke bære på vekta di resten av livet, lett å kvitte seg med det når du ikke trenger det. Muskler er kanskje kalorioppslukende, dumt hvis det kommer hungersnød. Trening gjør immunforsvaret sterkere (tungt styrketrening) om muskler svekker immunforsvaret er en debatt sak.

Edit: Sir-Andy forklarte det ganske bra egentlig :p

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at man ikke skal trene.

Jeg både jogger, tar situps/pushups og trener kampsport, men bare med mål om å holde meg sunn og frisk, og ok med muskler, ikke "bli svær".

Og må si det funker ganske bra... har ikke vært syk på godt over 5 år, ikke så mye som en forkjølelse.

Slutter man å trene, forsvinner jo muskler etterhvert ja...men da blir det fett.

Det jeg sier er at når man er 16år og veier 84kg, synes jeg man er litt vel ung til å PRØVE å bli enda større ved å ta kosttilskudd etc.

Lenke til kommentar

Du hadde aldri blitt spesielt svær av pushups og situps selv om du hadde brukt aldri så mye proteinpulver og kreatin. Og muskler omdannes ikke til fett. Og heller ikke motsatt vei, for å drepe den myten for deg.

Men du har enda ikke svart på hvorfor du mener proteinpulver og spesielt kreatin grenser opp mot dop? Og hva er det som er så likt mellom dette og dop?

Lenke til kommentar
Slutter man å trene, forsvinner jo muskler etterhvert ja...men da blir det fett.

Det jeg sier er at når man er 16år og veier 84kg, synes jeg man er litt vel ung til å PRØVE å bli enda større ved å ta kosttilskudd etc.

Synes at 16 års alderen er en grei alder for å prøve ut styrketrening. Utrolig hva det gjør mot deg, en gutt som har lavselvtilit kan plutselig få høyselvtilit etter 6 månders trening. Det er nok derfor mange ungdommer begynner å trene, men det er ikke mange fortsetter på grunn av de ikke får de resultatene de er ute etter.

Man blir ikke enda større av kostilskudd, husk at det er kosttilskudd. Mat og tung treninger er det hva som trengs.

Om det er natrulig kommer an på synspunktet til folk, kreatin finnes natrulig i kroppen, men det blir jo akkurat som å se på at veksthoromoner finnes natrulig i kroppen men fortsatt mange som doser med det.

Proteinpulver en grei ting å ha til dager du ikke får i deg proteinrikmat, barn i afrika drikker proteinpulver og spiser ris, skal du ned til dem og si "VENT! dette er ikke natrulig, spis heller bacon og egg!". Men det valget har dem ikke.

Vekten i forhold til høyden er perfekt, han er 184cm og veier 84kg. Det er mye bedre å veie 84kg enn 80kg foreksempel.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Han mener nok at det ikke er "naturlig".

han har jo helt Rett i det da .prottispulver er Bare for sånne store bolere liksomm!!1

:innocent:

Lenke til kommentar

Hei jeg er en gutt som e snart 16 år veier 84 kilo, 1,84 høy og trener 4-6 dager styrke i uka. Men jeg har nå trent i 1 år uten resultater jeg er fornøyd av :mad: så burde jeg gå over til proteinpulver? eller evuntuelt andre mulighter for å få øke muskelbyggingen.. er åpen for alle råd :D

Dersom du skal øke i styrke og volum er det nok ikke kvantitet på trening som teller, men kvalitet! Gå ned til styrketrening 3 dager, få deg ett skikkelig 5x5 styrkeprogram og sørg for å spis riktig! Om du skal opp i vekt MÅ du spise mer kalorier enn det du forbrenner. Så enkelt er det. Du som er så ung har en naturlig høy forbrenning så da blir det desto viktigere å spise nok. Husk på at du ikke kan spise hvasomhelst for å få opp kalorioverskudd, gå for sunne matvarer.

Blir det vansklig kan du supplere med gainer. Kreatin er og ett nyttig verktøy for alle som skal opp i styrke og volum.

Lenke til kommentar

Kreatin er også et nyttig verktøy for de som vil ned i vekt, da det hjelper til med å holde på massen på et kcal-underskudd.

Det = Kreatin kan mn bruke 24/7/52/100RIP.

Det er kreatin i fisk, kjøtt og bær så et par gram får man i seg uansett.

Det er det billigste og best dokumentarte tilskuddet man har.

En overdosering hver dag i 5 år viste heller ingen tegn til skade/overbelastning på nyrere eller noen annet.

Det har kun fordeler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...