Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med ideologier - konservatismen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter og jobber med en fremføring og stusser nå over et lite dilemma. Konservatismen har ingen fasit for morgendagens samfunn og heller ikke hvordan det skal være. Ideologien sier heller ikke noe om hva slags samfunn som er "det rette", men gir imidlertidig et pekepinn på hvilke konservative prinsipper som skal ligge til grunn for et samfunn.

Spørsmålet mitt er da, hvilke "midler" anbefaler konservatismen for å nå dette målet? Jeg synes at det er litt rart da konservatismen ikke har en "fasit" for et samfunn. Det som blir betraktet som "riktig" i et samfunn, behøver da ikke å være "riktig" i et annet samfunn?

Er det et spørsmål som jeg skal reflektere meg rundt eller finnes det fullkomne svar? Hvis denne ideologien har et mål for hvordan et samfunn skal være, hadde det ikke skadet med at dere ga meg et like pekepinn.

Hvordan har konservatismen fungert i praksis? Konservatismen er jo først og fremst en holdning, men skal jeg da gi historiske og evt. aktuelle eksempler på dette? Hva med partiet Høyre som har en konservativ (f.eks Willoch) og en liberalkonservativ fløy, det er da ingen hemmelighet at det har vært uenigheter mellom disse partene innad i partiet. Hvilke andre historiske eksempler kan jeg komme på med? Føler at det blir litt vanskelig å gi spesifikke eksempler på konservatisme i praksis.

EDIT: De midlene for å nå det samfunnet konservatismen mener at et samfunn skal være, er de basert på konservatitets grunnleggende prinsipper?

Takker for alle svar.

Endret av hematology
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...