elementsav Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Jeg har en samsung led tv 7070. 1. Tven er 100hz, men når jeg trykker på info knappen så står det at det er på 50hz. Hvordan får jeg den til 100hz? 2. Av og til så henger bildet seg litt igjen når det er bevegelser, hva kan det komme av? Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Jeg har en samsung led tv 7070. 1. Tven er 100hz, men når jeg trykker på info knappen så står det at det er på 50hz. Hvordan får jeg den til 100hz? 2. Av og til så henger bildet seg litt igjen når det er bevegelser, hva kan det komme av? Tv-en er 50hz... 100hz er en digital funksjon som gjør at bevegelser føles mykere. Dette kan virke missvisende noen ganger. Gå inn på menyen så finner du frem til 100hz. Den har flere funksjoner. Du kan til og med justere selv hvor myke bevegelser du vil ha. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 2. Av og til så henger bildet seg litt igjen når det er bevegelser, hva kan det komme av? Etterslepet er dessverre et kjent problem med akkurat denne modellen (Samsung 7-serie LED-LCD). Du får nok ikke gjort noe med det. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Her er en liten youtubesnutt som viser trailingen ganske bra. Forøvrig miner det litt om et lignende problem jeg hadde på min Loewe Aventos crt. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Sikker på at tven er 50hz? I så fall vil jeg kalle det mer enn bare litt misvisende. Uansett er tv-sendinger kun 25 bilder per sekund, så å øke oppdateringsfrekvens på tven vil ikke ha noen merkbar effekt. Men til PC-bruk er det en ganske stor forskjell. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 TVen er nok 100 Hz, men det er bare en interpoleringsfrekvens. Den takler ikke 100 Hz som inputfrekvens. Teknologien dobbler antallet bilder for å gi mykere bevegelser. Dette gjøres ved å lage nye mellombilder (interpolering). Teknologien fungerer svært godt i noen sammenhenger, mens den innfører noe feil om bildene blir for komplekse. På Samsungen kan en justere virkningen i flere nivåer. For ordensskyld: Når du trykker på info-knappen viser TVen hvilket signal den mottar, ikke hva som vises på skjermen. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 100hz er misvisende i forhold til at det ikke har noe med tv-ens input frekvens å gjøre. I tillegg fungerer det på forskjellige måter. Panasonic plasmaskjermer har 100hz, men dette fungerer på samme måte som de gamle 100hz crt modellene. Altså samme bilde vises flere ganger slik at 50hz flimringen ble borte. Allikevel er tv-ene i utgangspunktet 50 – 60hz. 100hz på LCD er interpolering. Altså en økning av antall bilder i sekunder. Dette har ikke noe med frekvensen å gjøre i det hele tatt, men det gjør at bevegelsene blir veldig myke. På CRT ble det også brukt interpolering. Philips hadde eksempelvis 100hz apparater med DNM(digital natural motion). Med andre ord kan det være lurt å lese litt om tv-ene før man kjøper. Det er fryktelig populært blant tv produsenter og slenge på klistremerker med allverdens påstander om digital forbedring. Slikt kan man bli sosete av… Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Panasonic har også interpolering på plasmamodellene, de kaller det Intelligent Frame Creation. Det er derimot riktig at skjermene fortsatt dobbler bildene (uten å lage nye) når funksjonen deaktiveres for å forhindre flimmer. Hvordan mener du at en økning i antallet bilder per sekund ikke har noe med frekvensen å gjøre? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 LG har, på min TV, også 100hz, men denne støtter altså 100hz input, og da får man 100hz ut også (stor forskjell fra 60). For at interpolring skal fungere, må nødvendigvis skjermen støtte å vise flere bilder per sekund enn input, så om de mener at skjermen kan interpolere slik at den viser fire ganger så mange bilder som film, så må den nødvendigvis også ha en refresh-rate på 100hz (eller 95.noe om du skal være veldig pirkete). Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 At en TV støtter 100 Hz som input er avviket snarere enn regelen. Svært få TVer gjør det (før 3D TVene kommer). Når TVene har 100 Hz interpolering, har de altså en høyere visningsfrekvens enn inputfrekvens. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Bare at tv-en fremdeles er 50hz:). Panasonic har IFC, men enkelte av dem har også "24P smooth film" som skaper den litt underlige video effekten vi ser på en del 100hz lcd tv-er. IFC bevarer den originale filmfølelsen. Altså flimmer blir borte ved å øke oppdateringsfrekvensen, men dette skjer som en opperasjon i selve tv-en og har ikke noe med inngangsfrekvensen å gjøre. Er vi i mål nå? Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 (endret) Ikke helt.. TV-signalet er 50 Hz, mens output på skjermen vil være 100 Hz som følge av operasjoner i TVen (ergo er TVen 100 Hz). IFC er Panasonics interpolering, og navnet røper det ganske godt, hvor C'en står for creation. Det lages altså nye bilder. HDTVtest.co.uk: I suppose the real question is: what, if anything, does [intelligent Frame Creation] add to the equation? Here are its effects at a glance (according to my own observations, not some promotional material from Panasonic): * makes film-based content look like video * introduces interpolation artefacts especially with fast-action sports * increases input lag by up to 55 miliseconds (55ms) * smoothens jagged edges marginally in standard-definition * adds pulsatile micro-feathering to vertical lines, leading to a decrease in both static and motion high-definition resolution 24p smooth film er en tilsvarende interpoleringsfunksjon for film (24 Hz materiale). Uansett blir disse tingene off topic. Trådstarters spørsmål var angående Samsung LED, og ikke Panasonic plasma. Endret 31. mars 2010 av chrlod Lenke til kommentar
elementsav Skrevet 1. april 2010 Forfatter Del Skrevet 1. april 2010 (endret) Men alt i alt så er jeg veldig fornøyd med skjermen. + at jeg fikk den for 5000kr med frakt Endret 1. april 2010 av aleks5412 Lenke til kommentar
balder Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Men alt i alt så er jeg veldig fornøyd med skjermen. + at jeg fikk den for 5000kr med frakt Er det ein 32" LED tv du har? Eg vurderer ein 46" og da vil kanskje bli større etterslep? Lenke til kommentar
magb Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Jeg har en samsung led tv 7070. 1. Tven er 100hz, men når jeg trykker på info knappen så står det at det er på 50hz. Hvordan får jeg den til 100hz? 2. Av og til så henger bildet seg litt igjen når det er bevegelser, hva kan det komme av? Infoknappen forteller ikke hva den viser, men hva den får inn av signaler. Lenke til kommentar
elementsav Skrevet 4. april 2010 Forfatter Del Skrevet 4. april 2010 Men alt i alt så er jeg veldig fornøyd med skjermen. + at jeg fikk den for 5000kr med frakt Er det ein 32" LED tv du har? Eg vurderer ein 46" og da vil kanskje bli større etterslep? Det er 32" jeg har ja. Tror ikke etterslep vil bli så mye værre på de større skjemene, noen andre som kansje vet det? Jeg har en samsung led tv 7070. 1. Tven er 100hz, men når jeg trykker på info knappen så står det at det er på 50hz. Hvordan får jeg den til 100hz? 2. Av og til så henger bildet seg litt igjen når det er bevegelser, hva kan det komme av? Infoknappen forteller ikke hva den viser, men hva den får inn av signaler. Men hvordan få inn "bedre" signaler da? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Etterslep og størrelse har ingen sammenheng. For å få bedre signaler trenger du en bedre kilde. Lenke til kommentar
magb Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 (endret) Nå er det vel ingen ting som er filmet eller sendes i "100hz" Filmer lages fortsatt med 24 bilder pr sekund. Det er ikke så mye annet å få gjort enn å sette blu-ray spilleren og dekoderen din til høyest mulig oppløsning. Edit: Kan du forresten beskrive hvordan bildet "henger igjen"? Er det kun snakk om etterslep som vist i den filmen posted lenger opp i tråden her eller hakker bildet? Endret 4. april 2010 av magb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå