Gå til innhold

[Løst] Hvor mange reprasjoner før jeg har krav på ny pc?


Anbefalte innlegg

Virker som jeg har fått god nytte av min hjemme på døren service fra Dell. 

 

Den 26.02.09: kjøpte jeg meg en Dell Studio XPS pc, men tok ikke lang tid før problemene kom på rekke og rad.

Den 18.06.09: skjermen sluttet å virke, byttet skjerm

Den 12.07.09: Rar lyd fra pc'en. Vifte bytet ut, var "merke lappen" på vifta som hadde løsnet og kommet ned i viften

Fikk ny vifte model for bedre kjøling med pc'en blir enda veldig varm.

25.02.10: sliter med svart skjerm, og blå skjerm samt varm pc. Dell bedde meg om å formatere, men det var ikke et alternativ da, sluttet å bruke pc'en til det jeg brukte den til og kun til surfe internett og se film.

08.03.10: CD/DVD rom virker ikke lengre, får ikke cd/dvd inn i cd/dcd drev. virker som det er for smalt. skal snart bli byttet ut.

 

 

Har også andre små problemer som er plagsom men ikke "kan fikses" følge Dell (sikkert for dyrt, iforhold til problemet) se bilde for mer info. samt mye mail frem og tilbake ang GPU drivers og dårlig ytelse.

 

Den ene er løs, den andre har løsnet.

 

Så hvor mange reprasjoner skal en pc gjennomgå før jeg har "krav" på ny?

post-32072-1269028537,8569_thumb.jpg

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når en pc går i stykker innen fem år etter kjøpet, har du krav på: Ny pc eller gratis reparasjon. Du velger selv hva du vil ha med noen begrensninger fra butikken (se forbrukerkjøpsloven).

 

Dette er i beste fall en sannhet med STORE modifikasjoner...

 

Forbrukerkjøpsloven gir deg valget mellom omlevering (nytt produkt) eller heving av kjøp ved tredje gangs samme feil(Merk at f.eks blåskjerm ikke trenger å være samme feil, da det er mange forskjellige årsaker til blåskjerm), eller fjerde gangs forskjellig feil.

 

I tillegg har man forskjellige garantier/DOA-ordninger som produsentene tilbyr utover det som er nedfelt i forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Dere tar begge feil.

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Man kan i utgangspunktet ved feil velge mellom ny vare eller reparasjon. Men dette gjelder ikke dersom reparasjon koster under halvparten av det å levere ny vare (dom i høyesterett på dette). Pcer blir derfor i all hovedsak reparert.

 

Merk: Reparasjon og levering av ny vare er sidestillt som avhjelp i forbrukerkjøpsloven.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Oppstår samme feil 3. ganger på rad, har de brukt opp sine avhjelpsforsøk.

 

§ 31. Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

Ved 3. gang samme feil (feilen må konstateres alle 3 gangene på verksted) har man krav på pengene tilbake. Ikke nytt produkt.

----------------------------------------------

 

MEN - her er det snakk om forskjellige feil hver eneste gang! Forbrukerkjøpsloven sier ingenting om hvor mange forskjellige feil det kan være, dessverre.

 

Så trådstarter - du har ikke nødvendigvis krav på noe her, men jeg ville snakket med dell og bedt om ny pc da du har hatt masse problemer med den du har, og at du vil gi de en sjanse til å yte god kundeservice.

Lenke til kommentar

Tråden er feilpostet og flyttes til forbrukerrett.

 

takker :thumbup:

 

Når en pc går i stykker innen fem år etter kjøpet, har du krav på: Ny pc eller gratis reparasjon. Du velger selv hva du vil ha med noen begrensninger fra butikken (se forbrukerkjøpsloven).

 

Dette er i beste fall en sannhet med STORE modifikasjoner...

 

Forbrukerkjøpsloven gir deg valget mellom omlevering (nytt produkt) eller heving av kjøp ved tredje gangs samme feil(Merk at f.eks blåskjerm ikke trenger å være samme feil, da det er mange forskjellige årsaker til blåskjerm), eller fjerde gangs forskjellig feil.

 

I tillegg har man forskjellige garantier/DOA-ordninger som produsentene tilbyr utover det som er nedfelt i forbrukerkjøpsloven.

 

Så det er kun ved tredje gangs samme feil at jeg kan ha krav på nytt produkt? Tror at mye av probleme skylles varm pc.

 

Edit: ser at Alastor har svart. Skal prøve å sende en mail til Dell ang ny pc. De venter mail fra meg med adresse for Reparasjon av CD/DVD rom. Dell har ikke skuffet så langt ang service, men føler vel at dette er litt mye å be om. men skader vel ikke å prøve :)

 

 

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

her er hva jeg skreiv til Dell: 

 

Hello again.

 

In my mail box i have almost 30 mails from Dell, and my computer have had 7 problems that have been repaired whit new parts, and a few other problems that havent been repaired yet. This computer is just over 1 year old and im not to happy whit it due to all its problem, so im whondering if its posible to deliver this computer back and get a new one? That whould show good service and you whold make a customer realy happy.

 

 

Og her er svaret jeg fikk:

 

Thank you for contacting Dell hardware support.

 

I'm sorry in this case I'm able to repair your system and fix your problem by technician.

 

As I mentioned in my previous email I will gladly replace your optical drive by technician.

 

Please send us your contact address where a Service check has to be realized. Also please send us two phone numbers where technician can reach you.

NOTE:Please be aware booking technician is able to book just 3 working days advance, I would recommend inform me about exact date of your availability for technician's visit

 

 

:thumbdown: 

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forbrukerkjøpsloven gir deg valget mellom omlevering (nytt produkt) eller heving av kjøp ved tredje gangs samme feil(Merk at f.eks blåskjerm ikke trenger å være samme feil, da det er mange forskjellige årsaker til blåskjerm), eller fjerde gangs forskjellig feil.

Forbrukerkjøpsloven sier ingenting sier ingenting om forskjellige feil. Det eneste som gjelder er tre ganger samme feil. Ved forskjellige feil er det ingen begrensninger.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven gir deg valget mellom omlevering (nytt produkt) eller heving av kjøp ved tredje gangs samme feil(Merk at f.eks blåskjerm ikke trenger å være samme feil, da det er mange forskjellige årsaker til blåskjerm), eller fjerde gangs forskjellig feil.

Forbrukerkjøpsloven sier ingenting sier ingenting om forskjellige feil. Det eneste som gjelder er tre ganger samme feil. Ved forskjellige feil er det ingen begrensninger.

 

Tja - det er jo litt bastant påstand. En forbruker vil neppe måtte sitte med et produkt som er inn og ut av service over kortere eller lengre perioder. Spørsmålet blir da mer om avhjelp skjer innen rimelig tid og uten ulempe for brukeren. (Ikke direkte sitat nei).

Slik jeg forstår det du skriver, så mener du at de som skrev loven overså faktum at varen kan få flere forskjellige feil og således heftes ved mangler på flere forskjellige grunnlag, uten at kunden kan rette innsigelser ovenfor dette. Minnes jeg korrekt ville vel 4-5 ganger kunne gi adgang til heving, men du får neppe gjennomslag uten å gå via FTU, ettersom jeg så vidt minnes at dette var standarden deres når den gamle kjl. gjaldt på mangler før heving.

Det vil uansett synes merkelig om heving er utelukket med produkter med masse forskjellige feil, så lenge de ikke kan henføres til noe likt hverandre.

Lenke til kommentar

Jeg bare opplyste om at det er ingenting i forbrukerkjøpsloven som sier at ved fjerde gang forskjellig feil, så har man samme rettigheter som ved tredje gang samme feil, slik som pirium påstår. Ved flere forskjellige feil, vil det måtte vurderes om grunn til heving er tilstede. Man vil ikke kunne komme med loven i hånd og kreve heving straks man har fire forskjellige feil, slik man kan ved tredje samme feil. Seks forskjellig feil trenger ikke å ha vært til vesentlig ulempe for kunden dersom de gjennomføres raskt og låneprodukt har vært tilgjengelig fra første dag.

Lenke til kommentar

Jeg bare opplyste om at det er ingenting i forbrukerkjøpsloven som sier at ved fjerde gang forskjellig feil, så har man samme rettigheter som ved tredje gang samme feil, slik som pirium påstår. Ved flere forskjellige feil, vil det måtte vurderes om grunn til heving er tilstede. Man vil ikke kunne komme med loven i hånd og kreve heving straks man har fire forskjellige feil, slik man kan ved tredje samme feil. Seks forskjellig feil trenger ikke å ha vært til vesentlig ulempe for kunden dersom de gjennomføres raskt og låneprodukt har vært tilgjengelig fra første dag.

 

Unskyld - men du var mer bastant enn opplyste, og du uttaler deg rimelig sterkt og nå, hvis vi først skal diskutere semnatikk.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven sier ingenting sier ingenting om forskjellige feil. Det eneste som gjelder er tre ganger samme feil. Ved forskjellige feil er det ingen begrensninger.

 

Forbrukerkjøpsloven nevner forresten ingenting om feil, uansett hvor like og ulike de fremstår.

 

Edit: Det er heller normalt anledning til å la forhandler utbedre manglen gang på gang selv om den er ulik. Det finnes rikholdig praksis fra FTU etter den gamle kjøpsloven på hvor lenge forhandler kan holde på. Dette var en av grunnene til at vi fikk den passusen om hvor mange ganger forhandler kan avhjelpe for samme mangel.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Jeg bare opplyste om at det er ingenting i forbrukerkjøpsloven som sier at ved fjerde gang forskjellig feil, så har man samme rettigheter som ved tredje gang samme feil, slik som pirium påstår. Ved flere forskjellige feil, vil det måtte vurderes om grunn til heving er tilstede. Man vil ikke kunne komme med loven i hånd og kreve heving straks man har fire forskjellige feil, slik man kan ved tredje samme feil. Seks forskjellig feil trenger ikke å ha vært til vesentlig ulempe for kunden dersom de gjennomføres raskt og låneprodukt har vært tilgjengelig fra første dag.

 

Unskyld - men du var mer bastant enn opplyste, og du uttaler deg rimelig sterkt og nå, hvis vi først skal diskutere semnatikk.

 

Så det du egentlig sier er at jeg tar feil. Forbrukerkjøpsloven sier at ved fjerde gang forskjellig mangel ;) så kan man kreve heving? For hvis ikke så skjønner jeg ikke hva som er problemet ditt.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Da er vï igang igjen. har en sak gående no med Dell. Det er HD igjen som må byttes. Så dette er 2. gang det er feil på HD.

 

Så det du egentlig sier er at jeg tar feil. Forbrukerkjøpsloven sier at ved fjerde gang forskjellig mangel wink.gif så kan man kreve heving? For hvis ikke så skjønner jeg ikke hva som er problemet ditt.

 

Vist dette stemmer, hvor står dette? Er rimelig lei av alle probleme jeg har hatt no. Hadde vært fint å hatt en paragraf å slått i bordet med vist dette stemmer.

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. Det er ingen automatikk i at fire forskjellige feil gir heving. Endel mobilprodusenter gjør dette, men det er rein service for kundene.

 

Men det betyr ikke at fire forskjellige feil ikke kan føre til heving. Men det må gjøres en vurdering i det aktuelle tilfellet.

Lenke til kommentar

Tenkt å ringe dell på mandag å prøve meg på å heve kjøpet da jeg enda har problemer med pc'en. Har hatt 6-7 reprasjoner inkludert den som kommer snart.

 

Føler at jeg har hatt unormalt mye problemer med pc'en og har ikke lengre tro på at utbytting av hw vil hjelpe. Har ikke hevet kjøp før og regner vel med at den personen jeg snakker med på mandag har brei erfaring i å avslå heving av kjøp.

 

Så noen råd om hvordan jeg skal gå frem? Trenger en slag plan her, er virkelig lei av den pc'en og alle problemene.

Lenke til kommentar

Kanskje litt OT: Har du datamaskinen oppå ett teppe/tykk duk på bildet?, ikke rart den blir varm/du kan få problemer med datamaskinen da, men uansett så skal jo sikkerhetsfunksjoner hindre at datamaskinen blir for varm og ikke tar skade av det.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk telefon fra Dell for et par dager siden at jeg skulle få tilsendt en ny pc av samme modell. Siden de fleste av mine feil er pga varme sendte jeg de dette svaret:

 

Hello all. After talking whit a few Dell people on the phone I think that we are expecting some different things. When I asked for a new computer I don't want the same model back. I rely don't care to much about hardware since the hardware I have now is good enough for me (expect the GPU).

 

The main problem on my computer have always been the heat. Like you see in the Attachment " HDD no air flow.jpg" the HDD (hard drive) has no air flow at all since its behind a closed part and next to the GPU/CPU that makes a lot of heat. So when I use the computer for anything else then surfing the web both HDD and GPU/CPU get very hot.

 

If you look at the "hot air blowout screen closed.jpg" and "hot air blowout screen open.jpg" attachment you can see that the main fan blowout is pointed at an angel down, and when I open the screen 90 degree I loose most of the airflow out from the computer due to the screen is placed over the fan blowout.

 

This blowout of hot air is the only way for hot air to leave the computer, its for both GPU and CPU and as you can see in the "hot area 1.jpg" attachment. you see one of the places that gets heated up due to poor air flow.

 

I have been looking at other Dell computers and found out that Dell-XPS 15 (see the "Dell-XPS-15.jpg" attachment) has its main hot air flow blowout on the side of the computer. That's a lot better solution since the hot air is not blowed directly down at the table or into the screen.

 

So I don't want a the same computer I had since I think it will only get the same problems after a while

Edit: laster ikke opp bildene jeg sendte ved mailen så lenge noen ikke noen ber om å få se de.

 

 

 

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...