Gå til innhold

[Løst] Splitte en nettkabel i to, ved å feste de 3 fargene

Anbefalte innlegg

kabelcut.png Okay, tingen eg vil er å lage en splittet nettverkskabel.

Det vil si at eg har en kabel, og vil klippe den opp, og feste 2 ender på den.

Har klippet og laget noen kabler før, og vet ka det går i

Men Vil det funke å feste alle de 3 fargede kablene sammen, og få nett til å virke i hver kabel ?

Har laget et bilde:

Endret av Sondredb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men Vil det funke å feste alle de 3 fargede kablene sammen, og få nett til å virke i hver kabel ?

Nei.

Og det produktet dere har linket til vil fungere like dårlig som opprinnelig plan. Årsaken til dette er at alle lederene i begge "uttakene" er koblet til alle lederene i "inntaket". I praksis vil man sitte med samme løsning som i opprinnelig plan, men med et ferdig produkt i stede for hjemmelaget.

Kjøp heller følgende produkt fra Clas Ohlson. Husk at for å kunne koble til to enheter til samme nettverkskabel så vil du også trenge to uttak i fra routeren/switchen. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nøyaktig ikke en slik, det der er ikke en "splitter", men en Y-kobling (forgrener) for telefon, og vil med andre ord ikke funke på nettverk. Produktet nomore linker til vil funke, alternativt kan man lage en egen kabel, hvor man splitter to og to par (av totalt 4 par, hvor trådstarter får 3 fra vet bare han). Når du da splitter kabelen får du to plugger i hver ende, den ene pluggen skal ha hvitorange/orange på pin 1 og 2, og hvitgrønn/grønn på pin 3 og 6. Den andre pluggen skal være identisk, men der bruker du det blå og brune paret (på samme pinner som det orange og grønne).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Ja, PoE vil løse strømproblematikken på den ene siden, men den er fortsatt større og genererer fortsatt varme. I tillegg vil PoE-injektoren på "den andre siden" kreve strøm. Summa sumarum har du fortsatt en enhet ekstra som trenger strøm. Eg ser virkelig ikke poenget ditt med at det er mer "ryddigere" :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Ja, PoE vil løse strømproblematikken på den ene siden, men den er fortsatt større og genererer fortsatt varme. I tillegg vil PoE-injektoren på "den andre siden" kreve strøm. Summa sumarum har du fortsatt en enhet ekstra som trenger strøm. Eg ser virkelig ikke poenget ditt med at det er mer "ryddigere" :)

Alt er bedre enn å prøve å splitte en kabel som nevnt øverst. Selv om det skulle generere noen ekstra watt med varme og strøm.

poenget er at jeg støtter utsagnet ditt om "alt i ett", jeg bare skrev det på en "toskete" måte :p

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Ja, alt er bedre enn å gjøre som trådstarter først tenkte å gjøre. I tillegg ville det heller ikke fungert. Løsningen eg linket til hos Clas Ohlson er veldig enkel, billig, driftssikker, diskre og passiv(ingen ekstra strøm trengs). Ikke minst billigere. Eg vil anbefale denne til det trådstarter planlegger.

Ulempen med større boks og behov for strøm må overses i det øyeblikket man trenger å koble til flere enn to stk eller skal bruke gigabit nettverk.

Forslaget dit med PoE er derimot en gadgetfreak og nerd verdig :)

Kjører PoE på en del utstyr selv her i huset, men dessverre er det ikke allemannskost enda.

Lenke til kommentar

38-2882_illustration__svartvit_2008-10-15_132236_827.jpg

Den ser serriøs ut ja.

Men hvis oppsett av trådløst er billigere, blir det vel det eg går for.

Har en trådløst ruter hjemme, vet ikke helt modell og navn, men det er Netgear greier.

Den har ivhertfall Antenne, DSL port (tror eg, det er slik grå, for kabelen du får via linjen?), og 4x vanlige utganger. Den har Icon for WLAN og alt.

Finnes det noe lett måte for meg å sette den opp ?

Tror vi har Modem -> Ruter -> nå

( kan vises til denne artikkelen også: https://www.diskusjon.no/?showtopic=1214002

Endret av Sondredb
Lenke til kommentar

Jeg bruker en sånn dings fra Claes Ohlson. Dette fordi det er lagt opp én kabling i vegg fra gangen (hvor modemet står) til stuen. Der har jeg behov for å koble til både TV-tuner (Altibox) og PC. Fungerte fint med denne. Den ene ledingen fra splitteren i gangen kobles da til en router (for internett og datatrafikk), mens den andre til TV utgangen på Altibox-modemet.

M.png

Men er det altså ikke mulighet for å kløre gigabit nettverk over denne?

Hvis jeg skal koble til flere dingser (PS3, laptop) er løsningen da en switch i det ene uttaket av Claes Ohlson-dingsen (den som PC-en er koblet til nå)?

Endret av R-B
Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å kjøre gigabit over CAT5 kabel når man splitter kabelen i to nei.

Skal du ha flere enheter koblet til samme kabel må du til med switch. Siden du må ha en separat kabel til tuneren så trenger du både løsningen du har i dag, og en switch koblet til på uttaket hvor du har PC'en i dag.

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å kjøre gigabit over CAT5 kabel når man splitter kabelen i to nei.

Skal du ha flere enheter koblet til samme kabel må du til med switch. Siden du må ha en separat kabel til tuneren så trenger du både løsningen du har i dag, og en switch koblet til på uttaket hvor du har PC'en i dag.

Takker!

Er det kanskje bedre å bytte ut routeren og claes ohlson splitteren med to switcher og kjøre tv og nett på forskjellige vlan?

M.png

Hvordan skulle jeg i så fall sette routeren for tråløs tilkobling?

Altiboxmodemet har wlan funksjon, men det står for krøkkete plassert til at det er hensiktsmessig å bruke den til dette.

Lenke til kommentar

Om du har utstyr og kunnskap til å styre på med VLAN så vil du da kunne få 1Gb på den linken ja :)

Eg kjører selv TV på eget VLAN her men mellom hovedswitch og TV benken. Men utstyret eg har har ikke flere gigabit porter så eg slår i stede i sammen to 100Mb porter i full duplex. Da ender eg opp med 200Mb pr vei :)

Lenke til kommentar

Om du har utstyr og kunnskap til å styre på med VLAN så vil du da kunne få 1Gb på den linken ja :)

Tusen takk for svar :)

Utstyret kan vel kjøpes? Bør vel ikke overstige et par tusen å få til dette vel?

Kunnskap om vlan har jeg overhodet ikke men det går vel an å lese seg til litt? Eller er det mer komlisert enn som så?

Må Altiboxmodemet settes i bridge for at dette skal fungere?

Kan jeg forresten plugge en linksys router rett i den ene switchen for å få opp wlan?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...