Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan lærer man å overklokke?

Anbefalte innlegg

har lyst til å lære meg å overklokke, men har ingen PC jeg har noe særlig lyst til å eksprimentere med. Har veldig lite med penger, men er ikke ute etter å oppnå store resultater, men å lære meg å overklokke.

er det noen som har et forslag til rigg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har lyst til å lære meg å overklokke, men har ingen PC jeg har noe særlig lyst til å eksprimentere med. Har veldig lite med penger, men er ikke ute etter å oppnå store resultater, men å lære meg å overklokke.

Vel, det finnest en del guider på =198"]Hardware som er nyttige til å begynne me.

Ting du bør vete før du skal begynne å overclocke uten skader på div er:

Temp, Kva tåler min hardware? Har eg kjøling til overklocking?

volt, kva er max anbefalt volt av produsent.

Resten er bare å lese seg til, de fleste stasjonære pc'er i dag kan overclockest (eskludert merke pc'er som dell ol.)

Vist du forsatt er interesert så lager eg en liste over prog som kan vere nyttige.

Temperatur: real temp

Stabilitets testing: occt, eller prime95

Sjekke ytelse økning;

Cpu: super pi (encore)

cpu og grafikk: 3dmark (vantage krever dx10+)

Overclocking mener eg burde gjerest i bios, men det finnest prog en kan bruke i win. men eg anbefaler det ikkje.

Lenke til kommentar

du kan starte å eksprementere med det du har uten at det skjer no dumt. om du underklokker og undervolter. identisk prosedyre omtrent, bare omvendt =).

edit: les manualen til hovedkortet først. så du vet hvor reset cmos jumer er...

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

du kan starte å eksprementere med det du har uten at det skjer no dumt. om du underklokker og undervolter. identisk prosedyre omtrent, bare omvendt =).

edit: les manualen til hovedkortet først. så du vet hvor reset cmos jumer er...

jauda, men er det kjekt å underclocke da? eg liker å se veksende tall, ikkje minkende :p underclocke er jo lett, dvs, systemet blir aldrig ustabilt pga lav v.core etc.

synest han brude finne ut kor masse vcore (cpu volt) cpuen sin tåler, og så da bare clocke på samme måte (Overclocke)

Vel manualen til hk er grei å ha, eg bruker alltid å ta ut batteriet :p er det noken stor forskjell på jumper og batteriet? kanskje litt betre får hk etc.

Lenke til kommentar

eneste forskjelden på å pelle ut batt fremfor å bruke jumper, er muligheten til å herpe hele hovedkortet ved at festene går til helvete. høy volt er aldrig en fordel. jobber mot cpu'en ved å skape mere varme og korter ned levetiden. (dvs at den klarer mindre å mindre hastighet ved en gitt volt)

fordelen med å underklokke og undervolte er helt klart at systemet blir mer kjølig og dermed muligheten til å bli mere stillegående. en annen fordel er at det er umulig å herpe utstyr ved å underklokke+undervolte.

edit. du har fremdeles muligheten til å få et korupt filsystem på hardisk uansett om du overklokker eller underklokker.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Du spør to spørsmål her, og je vil svare på spørsmålet i enmetittelen:

Hvis du vil lære å overklokke så bør du begynne med å lete opp en eller flere guider for overklokking av den typen system som du skal jobbe med. Les dem grundig og så forsøk å følge dem og noter deg resultatene. Resten er som all annen kunnskap basert på erfaring, men selv for dem som ikke er veldig interessert i å lære seg alle detaljene sp finnes det nå så mange gode guider på dette at man ofte kan følge dem som en oppskrift og nå "ok" resultater uten behov for mye eksperimentering. Å finnes slike guider er bare snakk om elementær googling - du vil finne flere enn du har behov for.

Jeg vil også nevne at overklokking normalt er relativt lite risikabelt, så det er ikke snakk om å risikere dyrt utstyr. Det eneste du vil "miste" er tiden du investerer i å forsøke å lære. Den eneste betydelige faktoren som kan forårsake permanent skade er spenningen som du tilfører delene. Så lenge du holder deg vel innenfor de sikre grensene som nevnes i diverse guider vil du derfor være rimelig trygg på å ikke gjøre noe som ikke kan resverseres. Uansett hvor ille du kludrer det til så er du bare en bios reset og evt. resintallasjon av OS unna å komme tilbake til normalt oppsett.

Anngående hva system som annbefales så vil jeg ikke komme med et spesifikt forslag, men jeg vil kommentere på at både AMD og Intel systemer nå har relativt mye overklokkingspotensiale, og at det ikke er noe stort konsensus om at det ene er mer egnet til overklokking enn det andre. Skal du ha mest for pengene derimot så er det en tommelfingerregel at du som regel får betydelig mer for pengene etter overklokking ved å bruke mid-end deler enn high-end. Dvs. du kan som regel prosentvis overklokke mer på de billigere mainstream delene, mens de dyrere delene som regel har mindre utappet potensiale. Det er nettop derfor overklokking er såpass populært pga. du kan slippe unna med å kjøpe rimeige deler og end opp med samme eller bedre ytelse enn et high-end system på standard frekvenser.

-Stigma

Lenke til kommentar

Du spør to spørsmål her, og je vil svare på spørsmålet i enmetittelen:

Hvis du vil lære å overklokke så bør du begynne med å lete opp en eller flere guider for overklokking av den typen system som du skal jobbe med. Les dem grundig og så forsøk å følge dem og noter deg resultatene. Resten er som all annen kunnskap basert på erfaring, men selv for dem som ikke er veldig interessert i å lære seg alle detaljene sp finnes det nå så mange gode guider på dette at man ofte kan følge dem som en oppskrift og nå "ok" resultater uten behov for mye eksperimentering. Å finnes slike guider er bare snakk om elementær googling - du vil finne flere enn du har behov for.

Jeg vil også nevne at overklokking normalt er relativt lite risikabelt, så det er ikke snakk om å risikere dyrt utstyr. Det eneste du vil "miste" er tiden du investerer i å forsøke å lære. Den eneste betydelige faktoren som kan forårsake permanent skade er spenningen som du tilfører delene. Så lenge du holder deg vel innenfor de sikre grensene som nevnes i diverse guider vil du derfor være rimelig trygg på å ikke gjøre noe som ikke kan resverseres. Uansett hvor ille du kludrer det til så er du bare en bios reset og evt. resintallasjon av OS unna å komme tilbake til normalt oppsett.

Anngående hva system som annbefales så vil jeg ikke komme med et spesifikt forslag, men jeg vil kommentere på at både AMD og Intel systemer nå har relativt mye overklokkingspotensiale, og at det ikke er noe stort konsensus om at det ene er mer egnet til overklokking enn det andre. Skal du ha mest for pengene derimot så er det en tommelfingerregel at du som regel får betydelig mer for pengene etter overklokking ved å bruke mid-end deler enn high-end. Dvs. du kan som regel prosentvis overklokke mer på de billigere mainstream delene, mens de dyrere delene som regel har mindre utappet potensiale. Det er nettop derfor overklokking er såpass populært pga. du kan slippe unna med å kjøpe rimeige deler og end opp med samme eller bedre ytelse enn et high-end system på standard frekvenser.

-Stigma

Ganske enig med deg Stigma, Uansett ville eg lest igjennom guidene på hw.no får å forstå kva overclocking dreier seg om, korleis ting fungerer, da alle guider om nåværende systemer er for de som allerede kan basic's som da igjen gjere ting meir komliserte, og kan forvirre nybegynnere, idag så har eg klokket div systemer opp gjennomtidene, p4, athlon64, amd's første dobbelkjærner og c2d, alle systemene er inviduelle, amd og intel har stor forskjell mellom seg, men grunprinsippet er det samme: fsb x cpu-multipiler = cpu mhz. osv, men nå har en jo også fått hastighet mellom minnet og cpu, (husker ikkje namnet) på nye i3-i7 system (inkludert xeon på samme sockets)

Så les eit par guider på hw.no når du begynner i det små ikkje sett opp fsb /blck (2 sider av samme sak) får mykje da du kan få opp til 3 prob på samme tid som gjere feilsøking omtrent ubrukelig, clock cpu og ram kvar for seg, kan også vere lurt å finne ut kva hovedkortets max fsb/blck er får du begynner så du veit omtrent kor masse fsb og nb volt en trenger.

Dette kan gjerest ved å sette ned cpu multi til minimum, og ram på minimum.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

lesing er vel og bra det altså... men for all del. Jeg lever av det motto... "Learning by doing!" hehe ;)

Les deg til det grunnleggende og prøv deg fram.

Jeg har aldri tatt livet av noen komponenter med min overklokking! Nå skal det sies at jeg ikke har bedrevet ekstrem overklokking heller da.

Lenke til kommentar

lesing er vel og bra det altså... men for all del. Jeg lever av det motto... "Learning by doing!" hehe ;)

Les deg til det grunnleggende og prøv deg fram.

Jeg har aldri tatt livet av noen komponenter med min overklokking! Nå skal det sies at jeg ikke har bedrevet ekstrem overklokking heller da.

Hos meg endte det med 3 ting, en død cpu, eit par døde ram'brikker og eit dødt hk xD så ta det rolig med volten, dette finner du ut på nettet, temperaturer betyr ikkje alt, det fikk eg erfare, shit happens, men ein lærer jo av det, men til kas pris?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...