Gå til innhold

Gjør dåpen eller troen deg kristen?

Anbefalte innlegg

For ordens skyld slo jeg også opp ordet neger. Et ord jeg fra barndommen har brukt slik som ordboka har definert det.

Ved "korrekt" bruk av dette ordet har jeg av en eller annen grunn blitt kalt rasist(sjekk opp ordboka). Jeg hater altså andre raser. Men i mine egne øyner så er dette så langt fra sannheten som det er mulig å komme.

Men siden jeg blir kalt rasist, og siden ordboka sier jeg er rasehater. Ja da må vel det være sant?

Ordboka kan komme med alle de definisjoner de måtte ønske. Men så lenge de man kommuniserer med ikke opererer med samme definisjon som ordboka, så kan heller ikke du bruke den definisjonen om du ønsker god kommunikasjon.

Hehe, for å klargjøre diskusjonen skal jeg lime inn hva som står:

neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds)

Det står altså at det kan oppfattes som nedsettende. Og det er korrekt. Det står ingenting om at du er rasist, og det står helt klart at det egentlig ikke er rasistisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du født i Norge er du kristen.

Hvordan vet jeg dette? Jo. Jeg ble ikke døpt, ikke konfirmert kirkelig, men allikevel står jeg oppført i kirkeregistrene.

Dette er forøvrig helt idiotisk. Jeg ønsker ikke at noen slags religion skal få betalt pga. meg. Skal de ha betalt får de levere en tjeneste som alle andre.

Lenke til kommentar

Men du klarer alikevel å poste et innlegg hvor du later som du kommer med et svar som tilsier at du har en forståelse av det som ble skrevet.

Interessant...

Poenget mitt er at jeg gir ordboka stor autoritet i språkspørsmål. Du prøvde å komme med et eksempel på en feil i ordboka. Jeg knuste anklagen for å vise at ordboka som regel er rett.

Lenke til kommentar

Er du født i Norge er du kristen.

Hvordan vet jeg dette? Jo. Jeg ble ikke døpt, ikke konfirmert kirkelig, men allikevel står jeg oppført i kirkeregistrene.

Dette er forøvrig helt idiotisk. Jeg ønsker ikke at noen slags religion skal få betalt pga. meg. Skal de ha betalt får de levere en tjeneste som alle andre.

Faktisk?

Høres jo ut som en god gammeldags medlemssvindel.... (uten at jeg har sjekket hvordan DNK får tildelt midler)

Lenke til kommentar

Jeg ser på meg selv som kristen, men jeg mangler tro.

Tross alt. Jeg har vokst opp med kristne verdier, delvis kristen oppdragelse og jeg vil tro at jeg har mer kunnskap om kristendommen enn folk flest. Jeg kommer også til å gifte meg i kirka, døpe mine barn og ha min begravelse der. Jeg ser også på høytider som religiøse.

Skal jeg identifisere meg med hva jeg selv mener er korrekt eller hva andre mener er korrekt?

Argumentet man må ha "tro" sier jo ingenting. Tro er jo ingen konstant så derfor blir

tro = kristen meningsløst.

Om kravet om tro absolutt må oppfylles så kan jeg si at jeg har "tro" på grunnideen som ligger bak kristendommen.

La meg quote ordboka

"1 som bekjenner seg til kristendommen, som lever etter Kristi lære"

Lever jeg etter kristi lære? På mange måter ja, på mange måter ikke.

Må jeg tro på en allmektig mann med skjegg for å bekjenne meg til kristendommen og leve etter kristi lære?

Melder jeg meg inn i frikirka eller lignende og begynner å gå i gudstjeneste hver søndag. Vil ikke folk da se på meg som kristen?

Er det nå mulig å konkludere med at man kan være kristen uten å tro?

Endret av toeblast
Lenke til kommentar

@toeblast

Min personlige mening er at du selvsagt kan kalle deg for kristen hvis det er hva du ønsker, men utfra det du skriver her så er du etter min oppfatning en ikketroende i et kristent miljø. Den største ulempen ved å kalle seg for kristen når du ikke har en tro vil være at du vil bli misforstått mtp. hva du selv mener med «kristen», som Einstein ble misforstått (og systematisk misbrukt) når han brukte ordet «Gud».

Lenke til kommentar

Ja det er fort gjort at genier blir misforstått :D

Dessuten vil jeg bare bli misforstått om jeg tillater det. Jeg føler at det er viktig å være bevisst på at andre ikke nødvendigvis deler min egen definisjon av ulike begrep. Å klargjøre definisjoner kan derfor i mange tilfeller være en stor fordel.

Men du har lest tråden har du ikke? Hvor mange andre ulike definisjoner av kristen er det ikke her? Du finner også den samme diskusjonen i tråden "Falske kristne" hvor man også finner mange ulike definisjoner.

Noen ser til ordboka, noen mener man bare trenger å være født i Norge, noen sier man bare trenger å være døpt og andre sier at man trenger noe som kalles "tro". Har jeg "tro"? Spørs hvem du spør og hva slags informasjon denne personen besitter.

Spør en troende mor om hun karakteriserer sitt nydøpte barn som kristen. Hvilket svar vil du få? (Mest trolig ja)

Spør en ikke troende mor som velger å døpe barnet sitt pga tradisjon. Hvilket svar vil du få? (Mest trolig nei)

Greit nok at du kanskje er uenig i svaret du får fra den første moren, men det forandrer ikke på det faktum at dette barnet og det andre barnet er kristne i hennes øyne.

Er en ikke troende prest kristen? (Ja disse eksisterer)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...