Gå til innhold

Gjør dåpen eller troen deg kristen?

Anbefalte innlegg

God kveld.

Jeg beklager dårlig emnetittel. Kom ikke på noe bedre i farten.

Jeg og en kompis har en heftig diskusjon på gang.

Det jeg har lært, er at fra det tidspunktet man blir døpt, er man kristen. Folk som har blitt døpt, men som sier at de ikke er kristne, ér kristne.

Vi kan ikke si, og skryte over å være en ateist, når vi er blitt døpt.

Vi er kristne helt til vi melder oss ut av statskrirken. Etter det er vi ateister, eller vi kan "melde oss inn i" en ny religion.

Vennen min sier at vi er kristne så lenge vi tror på Gud.

Hvis man ikke tror på Gud, er man en ateist, i følge han.

Jeg tror ikke så veldig mye på at Adam og Eva var de første personene på jorda, etc, men jeg er fortsatt medlem av statskirken, så jeg vil teknisk sett være kristen.

Han sier at vi ikke trenger å være kristne, selv om vi er medlem av statskirken.

Jeg søkte på Google etter dette, og her på forumet, men jeg er visst ikke så god til å søke, eller så sto det ikke noe om det jeg lurte på.

Dette har jeg egentlig lurt på i noen år nå, men synes det passte godt å spørre om det nå.

Jeg takker og bukker for svar :)

Endret av stigah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Å være kristen handler ikke om hva som står på papiret, eller om man er med i statskirken eller ikke. Teknisk sett så er jo dåpen det som nedtegner deg som en "kristen", men det er nettopp derfor mange velger å døpe seg på nytt i voksen alder, nettopp for å ta et bevisst valg til sitt ståsted.

Å være en kristen handler om ditt personlige forhold til Gud, og ingenting annet. Om navnet ditt står på en eller annen liste er uvesentlig, selv om en ordbok kanskje ville fortalt deg noe annet.

Lenke til kommentar

God kveld.

Jeg beklager dårlig emnetittel. Kom ikke på noe bedre i farten.

Jeg og en kompis har en heftig diskusjon på gang.

Det jeg har lært, er at fra det tidspunktet man blir døpt, er man kristen. Folk som har blitt døpt, men som sier at de ikke er kristne, ér kristne.

Vi kan ikke si, og skryte over å være en ateist, når vi er blitt døpt.

Vi er kristne helt til vi melder oss ut av statskrirken. Etter det er vi ateister, eller vi kan "melde oss inn i" en ny religion.

Vennen min sier at vi er kristne så lenge vi tror på Gud.

Hvis man ikke tror på Gud, er man en ateist, i følge han.

Jeg tror ikke så veldig mye på at Adam og Eva var de første personene på jorda, etc, men jeg er fortsatt medlem av statskirken, så jeg vil teknisk sett være kristen.

Han sier at vi ikke trenger å være kristne, selv om vi er medlem av statskirken.

Jeg søkte på Google etter dette, og her på forumet, men jeg er visst ikke så god til å søke, eller så sto det ikke noe om det jeg lurte på.

Dette har jeg egentlig lurt på i noen år nå, men synes det passte godt å spørre om det nå.

Jeg takker og bukker for svar :)

Ateist = uten en tro på gud(er)

Du trenger da altså IKKe å melde deg ut av stats kirken for å være ateist, da det er mange kristne som ikke står i stats kirken.. Ateist er kun fravær av gude tro...

Så lenge man er døpt og er medlem i statskirken så er man vel teksisk sett kristen.

Men jeg oppfører meg som en ateist...

.. og hvordan oppfører en ateist seg? Mener du da som alt for mange kristne innbiller seg, at vi voldtar, drikker, horer, dreper og plyndrer og lever etter den sterkestes rett eller mener du at du lever som en ateist på grunn av at du ikke tror på gud? Det er kun den siste som har noe som helst å gjøre med ateisme skjønner du... :)
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke vært så bevisst på det her, men det er vel slik at Norge i praksis er et av de mest ateistiske landene i verden siden så få vil svare de trur på Gud, 90% vil svare de trur på eller aksepterer evolusjonen som sann. Noe jeg personlig mener vi nyter godt av.

Likevel er vel rundt 80% +/- døpt og medlem av kirken, noe som igjen blir et problem fordi kristne dermed får uforholdmessig stor politisk inflytelse, i og med at statestikken indikerer vi er mer kristne/religiøse enn vi er. Jeg vil jo tru at fra en guds ståsted, at det viktigste er at man trur på ham.

Nå skal det sies jeg også fortsatt er medlem av statskirken, uten at jeg har vokst opp i et kristent hjem av den grunn. Kanskje noe jeg burde gjøre noe med...

Lenke til kommentar

Nå er det vel også sånn at den gjennomsnittelige nordmann er tre ganger i kirken og to av gangene blir han båret inn....

Her i min hjemby ble det i fjor samlet inn en kollekt som tilsvarer litt under 10 øre pr innbygger :) Så her er vi VELDIG kristne alle sammen, så kristne faktisk at dørstokken på kirken kommer til å dø av kjedsomhet for den får slitt av lakken..... :D

Jeg har en litt artig historie om kollekt, som skjedde for en del år siden da jeg kjørte min mor til en av hennes naboers bryllup. Jeg hadde tatt i mot kollektbøssa og sendte den videre til henne med følgende kommentar; "Det var så lite der at jeg tok bare hundre kroner....!", hvorpå min mor svarte høyt og tydelig, så hele kirken hørte det, "Du skulle ikke ta noen av pengene der, du skulle gi....!", før hun skjønte at jeg bare kødda... Joda, hun snakker om den gangen enda, den gangen da to hundre og femti mennesker satt bak frem og stirret på oss i kirken og faktisk trodde at sønnen hennes hadde bøffet all den vekslemynten som lå i bunnen av den kollektbøssen... he he :D Den var jeg heldig med gitt... :blush::love:

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Gjør dåpen eller troen deg kristen?

Begge deler.

Hensikten med dåpen er å forene deg med Kristus.

Hensikten med troen er også å forene deg med Kristus.

Så det å være kristen vil si å være forent med Jesus Kristus. Jo mere forent, jo mere kristen.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jeg vil si troen.

Jeg er selv sterkt imot barne-dåp av noe slag.

Fra mitt synspunkt så finnes det ingen kristne barn, det finnes ingen muslimske barn eller hinduistiske barn. Det som dog finnes er kristne foreldre, muslimske foreldre og hinduistiske foreldre.

Ett barn har ikke kunneskapen eller kapasitet til å bestemme seg for hva det egentlig tror. Dette ser vi i at barn tror på tannfeen osv.

Ett barn tror alt det blir fortalt, det er først når det blir eldre at illusjonene forsvinner og det begynner å tenke selv.

Endret av Arakhaldun
Lenke til kommentar
.. og hvordan oppfører en ateist seg? Mener du da som alt for mange kristne innbiller seg, at vi voldtar, drikker, horer, dreper og plyndrer og lever etter den sterkestes rett eller mener du at du lever som en ateist på grunn av at du ikke tror på gud? Det er kun den siste som har noe som helst å gjøre med ateisme skjønner du... :)

Søren'å... akuratt da jeg tenkte bli ateist, men nå ble pluttselig det kjedelig også :p

Dåpen er vel ett løfte om at barnet skal bli oppdradd på kristent vis, og det er vi nesten alle sammen i Norge enten vi vil det eller ei, fordi hele samfunnet vårt (og resten av den vestlige verden) er gjennomsyret av kristendom...takk og pris.

Konfirmasjonen gjør deg observang fordi i en alder av 15 så er man gammel nok (eller det trodde folk før i tiden) til å se verden rundt deg og hvor relgion(aka kristendom) hører hjemme i samfunnet og livet(fordi puberteten er, eller var, ganske vanskelig for mange. Nesten som en krise i livet). Har man vært gjennom konfirmasjon så vil man muligvis være mer mottaklig for "frelse".... se på det som en veldig godt plassert reklame snutt fra Gud. Om livet ditt = 100 minutter, så får du altså denne reklamen rett etter de mest spennede 15 minuttene, og når du bare har 15 minutter igjen av filmen så finner du trøst i den reklamen du så for 70 minutter siden :)

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Kristendom er en religion og et livssyn, og de som tror på denne religionen er kristne.

Ateisme er mangelen på gudstro, og de som ikke tror på noen guder er ateister.

For eksempel, så er buddhister ofte ateister -- da buddhisme er et livssyn, og ateisme er mangelen på gudstro, så er dette mulig.

Medlemmer av statskirken er ikke nødvendigvis kristne, de er medlemmer av statskirken.

Lenke til kommentar

Jeg er verken medlem av statskirken, døpt eller konfirmert, men jeg er da kristen fordet!

Å være døpt som liten er jo absolutt ikke et valg man tar selv, men det er heller ikke det som avgjør om du er kristen eller ei. Å være medlem av statskirken er noe nesten alle nordmenn er, helt til de melder seg ut. For å være kristen må man tro og forkynne, etter min mening.

Lenke til kommentar

Man har vel like mange definisjoner på hva det er å være kristen som man har på "hva er en nordmann?".

En person er kristen når han ser på seg selv som kristen. På samme måte som man er nordmann når man ser på seg selv som en nordmann. Vanskelig å argumentere imot dette og få gjennomslag.

Om man da tror på Gud eller ikke blir med andre ord irrelevant. Altså det er helt greit å være ikke troende samtidig som man stempler seg selv som kristen.

En ting som ihvertfall er at denne tråden ikke kan vise til noen konsensus anngående en klar definisjon på hva det vil si å være kristen.

Lenke til kommentar

Vel, kunnskapsforlaget og institutt for lingvistiske studier ved universitetet i olso har i alle fall en objektiv definisjon skrevet av kyndige i norsk språk. Jeg velger å stole på dem, de følger gjerne norsk konsensus.

Slå gjerne opp nordmann også :)

Lenke til kommentar

For ordens skyld slo jeg også opp ordet neger. Et ord jeg fra barndommen har brukt slik som ordboka har definert det.

Ved "korrekt" bruk av dette ordet har jeg av en eller annen grunn blitt kalt rasist(sjekk opp ordboka). Jeg hater altså andre raser. Men i mine egne øyner så er dette så langt fra sannheten som det er mulig å komme.

Men siden jeg blir kalt rasist, og siden ordboka sier jeg er rasehater. Ja da må vel det være sant?

Ordboka kan komme med alle de definisjoner de måtte ønske. Men så lenge de man kommuniserer med ikke opererer med samme definisjon som ordboka, så kan heller ikke du bruke den definisjonen om du ønsker god kommunikasjon.

Lenke til kommentar

For å snu ordet neger litt...

Slå opp ordet potet. Hva står det om potet? Står det noe der om at dette er et nedsettende slang uttrykk om hvite etniske nordmenn der? Nei, tror jeg ikke......

Blir for dumt å si at folk som sier neger er rasister.... for da er ikke etniske nordmenn rasister når de sier potet om etniske nordmenn også og det burde også stått i ordboken....

:)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...