Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hva om en gutt i puberteten fikk mer veksthoromoner og IGF-1 i kroppen, vokst i høyde?

Knife

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på noe, slik jeg har fortstått det så gjør veksthoromoner slik at du vokser. Slik jeg har fått med meg så vokser man mest i puberteten og det er ofte den tiden kroppen produserer mest av horomoner som veksthoromoner.

Men hva om, jeg som gutt hadde fått i meg mer veksthoromoner (sprøyter, piller osv) eller fått kroppen til å produserer mer veksthoromoner på en eller annen måte, ville jeg vokst mer i høyden hvis jeg hadde vært ferdigvokst?

Hva med penisen? Muskler?++

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Ninni

Hei. Jeg lurer på noe, slik jeg har fortstått det så gjør veksthoromoner slik at du vokser. Slik jeg har fått med meg så vokser man mest i puberteten og det er ofte den tiden kroppen produserer mest av horomoner som veksthoromoner.

Men hva om, jeg som gutt hadde fått i meg mer veksthoromoner (sprøyter, piller osv) eller fått kroppen til å produserer mer veksthoromoner på en eller annen måte, ville jeg vokst mer i høyden hvis jeg hadde vært ferdigvokst?

du hadde ikke vokst mer i høyden, for det bestemmes av vekstskivene i de store rørknoklene. Er de lukket, så er det ikke håp for mer lengdevekst. Men øvrig vekst vet jeg ikke så mye om, synes ikke du heller skal bry deg med det.Det mannlige veksthormon er testestoron og anabole steroider er etterligninger av dette, noe jeg hører man kan få større muskler av. Men dersom du googler på a.s. så ser du at de også gir bivirkniger som diabetes,impotens, hjertesykdom, aggresjon og lignende. Det er ikke bra! Hilsen Ninni

Lenke til kommentar

Veksthormoner "gjør slik at du vokser", men som nevnt tidligere avgjøres om du vil vokse i høyden av om epifyseskivene er lukket eller ikke. Dette skjer som regel mot slutten av puberten, eller rundt der omkring. Er du ferdigvokst i høyden vil ikke insulinlignende vekstfaktor (IGF-1) la deg vokse videre.

Veksthormoner kan ikke tilføres i annet enn sprøyter (foreløpig i det minste), det ødelegges nemlig i magesyren. Når du skriver i tittelen "veksthormoner og IGF-1" er det viktig også å poengtere at veksthormon (HGH) stimulerer leveren til å produsere IGF-1, men gjør alene fint lite.

Når det gjelder muskler har IGF-1 en anabol effekt. IGF-1 gir både større musklerceller (hypertrofi) og flere muskelceller (hyperplasi). Effekten er systemisk så dette vil innebære at det som kan vokse vil vokse, i teorien også penisen din. Å bruke IGF-1 til dette formålet er derimot lite tilrådelig og mest sannsynlig uhensiktsmessig da den systemiske veksteeffekten også innebefatter organer, brusk, hud etc. Tro heller ikke at du vil oppnå enorm muskelvekst ved å sette IGF-1 injeksjoner alene. Når dette brukes innen kroppsbygging eller lignende brukes det som regel side om side med anabole steroider og/eller insulin etc. IGF-1 er også svært kostbart.

Lenke til kommentar

Veksthormoner er vel også svært kostbart. Ei "jente" med Turners-syndrom jeg så på sykehuset blir snart underlagt en veksthormon therapi. Tror det ble snakket om kostnader mellom 100 000 til 200 000 pr år (mulig jeg husker feil, men dyrt var det iallefall)

Helt klart. Det er ikke bare IGF-1 som er dyrt. Slår man opp Norditropin - "dvs. somatropin/kunstig HGH" i felleskatalogen finner man følgende nette små summer:

Pakninger og priser:

5 mg/1,5 ml: 3 × 1,5 ml (sylinderamp.) kr 4809,40.

10 mg/1,5 ml: 3 × 1,5 ml (sylinderamp.) kr 9578,60.

15 mg/1,5 ml: 3 × 1,5 ml (sylinderamp.) kr 14358,20.

Hvor mye man ender opp med for et år, kommer jo selvsagt an på dosering, men billig er det ikke.

Lenke til kommentar

Vanvittige priser! Vet du hvordan produksjonen forgår? Vi må jo snakke om håndlaget vare her :-)

Er nok ikke langt unna. Tidligere ekstraherte man det fra hypofysen på lik, noe som både var dyrt og risikabelt i forhold til smittefare. I dag er det syntetisk fremstilt ved hjelp av DNA-teknologi. Det finnes, så vidt meg er bekjent, flere fremgangsmåter. Jeg lurer på om den vanligste fremstillingsprosessen går ut på å manipulere E. coli bakterier til å produsere HGH.

Lenke til kommentar

Høres logisk ut det med E.coli ja. Fant mange artikler via Google, feks denne. Men likevel virker det veldig dyrt. Jeg har ikke sjekket Felleskatalogen, men Insulin, som vel lages på samme måte, er vel på langt nært så dyrt?

Uansett; jeg ble litt overrasked over at veksthormoner ikke nødvendigvis gir så stor effekt på kroppshøyde. Tror denne pasienten jeg nevnte lengere oppe muligens kunne regne med en økning på 7-8 cm utifra forventet høyde på 144 cm.

Lenke til kommentar

Hva slags bakgrunn har du ElderScrollsinisten?

Jeg vil bare legge til her at HGH på svartebørs garantert er laget underground, og er dermed svært risikabelt. Dette er hormoner man ikke kødder med, og de proffe (bodybuilderene feks) som bruker det har egne leger dedikert til formålet.

Videre, når det gjelder høydevekst så brukes testosteron i dag for å hindre vekst, mens det samtidig fører til at penis vokser. Det er "umulig" å forutsi hvor mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...