Gå til innhold

Gutt på snart 16 år skal søke jobb på en Meny-butikk. Tror jeg har god sjanse til å få den, men trenger hjelp til jobbsøknaden

Anbefalte innlegg

Hallo :)

Jeg er da en gutt på snart 16 år som har tenkt til å søke om jobb på en Meny-butikk. Jeg føler meg ganske sikker på at jeg kan klare å få denne jobben. Har en søster som jobber der, så hun har nevnt meg for sjefen. Hun har spurt sjefen om de trenger folk og han sa at det bare var til å komme med en jobbsøknad, men den måtte leveres inn før april, det var visst pga. noe med å sette opp stillinger og noe ferielister eller noe slikt.

Jeg har prøvd å begynne på jobbsøknaden et par ganger, men føler at den alltid blir sèende så amatør ut. Læreren min brukte en hel skoletime i 9. klasse en gang på å skrive ned hva som er viktig å ha med i en jobbsøknad og hvordan det bør stå. Men notatene jeg tok av det har jeg selvfølgelig klart å miste.

Jeg har klart for meg en del ting jeg skal ta med i søknaden, men vet ikke hvordan jeg skal skrive det for at det skal se skikkelig og seriøst ut. Og ja, jeg har søkt på google etter jobbsøknad mal, men uten å ha funnet en skikkelig forklaring på hvilke rekkefølge jeg skal skrive tingene i og slikt.

Jeg tenker at jeg iallefall må ha med at jeg jobbet i butikk (elkjøp) i en arbeidsuke i 9. klasse også legge med at ark som sjefen gav meg etter uken hvor det står at jeg er effektiv og alt mulig slikt snacks. Også skal jeg ha med at jeg jobbet i en Meny-butikk et annet sted i en arbeidsuke i 10. klasse, slik at sjefen vet at jeg kan ting som at man må rullere varene og slikt.

Også skal jeg legge ved karakterarket mitt og skrive at jeg kan jobbe stort sett når som helst, men hva annet? Og hvordan skal jeg skrive søknaden?

Jeg husker at læreren min hadde noen bestemte steder hvor ting skulle stå, for eksempel så skulle navnet og adressen min stå oppe til venste, også var det veldig viktig med ''luft'' slik at søknaden er oversiktlig.

Noen som har peiling på hva jeg bør begynne med, andre ting jeg bør ha med o.l? Alle innspill mottas med stor takk :)

Endret av Naiits
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hentet fra DinSide:

CV

CV (Curriculum Vitae) med utfyllende historisk og systematisk oversikt over hva du har gjort så langt i livet. Dersom du søker via e-mail, husk å legge CV'en med som et vedlegg.

Dette bør CV'en inneholde:

Overskrift, du kan velge mellom flere; «Curriculum Vitae», «CV», «Oversikt over utdanning og praksis», «Resymé», eller «Levnetsbeskrivelse»

Personalia: Navn, adresse, telefonnummer, fødselsdato, sivil status, eventuelle barn

Utdanning: Skoler du har gått på (f.o.m. videregående skole) og eksamener du har tatt, evt. verneplikt

Kurser: Ta med relevante kurs som dokumenterer faglig oppdatering

Praksis: Jobber du har hatt (heltid og deltid)

Språkkunnskaper

Tillitsverv: Medlemsskap i klubber og foreninger

Hobbyer: Fritidsinteresser

Referanser: List referansepersoner med navn, stillingstittel og telefonnummer

Foto: Det er blitt mer vanlig å sende med et passfoto av seg selv. Mest vanlig er det å "scanne" inn et digitalt bilde på CV'en.

Jobbsøknaden

Hvor lang tid vil du bruke på en jobbsøknad som kan komme til å forandre livet ditt? Søknadsbrevet har egentlig bare en funksjon: - Å få mottakeren til å ta ut deg til intervju!

Det er ikke alltid de med de best formelle kvalifikasjonene som klarer seg gjennom denne første runden. Like ofte kan det være en godt skrevet søknad, som bærer preg av motivasjon og som gir et klart og tydelig inntrykk av deg som person, som blir plukket ut.

Første krav til en god søknad er at den er relevant i forhold til utlysningsteksten:

Hvorfor er du med din utdanning og erfaring særlig godt skikket til å få jobben du søker? På hvilken måte kan du – bedre enn andre – tilfredsstille kravene som stilles, og kanskje tilby enda litt ekstra?

Du må ikke bare forklare at du har den riktige bakgrunnen, men hvorfor den er riktig, på hvilken måte den er det, og hvilken gevinst dette gir for arbeidsgiveren. Prøv gi et konkret bilde av hva du faktisk har fått til av resultater fra skole- og arbeid.

Lenke til kommentar

Hei, Har du mulighet å levere cv'en personlig til sjefen? det kan være veldig postivt at du virker mer engasjert enn de andre som bare slapp et brev i postkassa til butikken. Måten man gjerne får seg en jobb er at man kjenner noen som kjenner arbeidsgiveren eller lignende. Veit det høres veldig usaklig ut men veldig ofte så er det sånn det fungerer. Med tanke på at din søster allerede hadde prata med sjefen om deg så vil jeg tru at du har veldig stor kjans for en jobb hvis du leverer søknaden selv.

Lenke til kommentar

Takker!

Jeg trenger vel ikke å ta med så mye som sivil status og om jeg har barn med tanke på at det bare er snakk om noen timer etter skolen og gjerne i helgene(eller?). Er første gang jeg skriver en jobbsøknad, så har ikke veldig mye peiling på hvor detaljert den skal være.

Men mye jeg kan ta med her, og nå har jeg iallefall noe litt fastere å forholde meg til enn:''Hei. Jeg er en gutt på 15 år som ønsker å jobbe hos dere'' :p

Lenke til kommentar

Hei, Har du mulighet å levere cv'en personlig til sjefen? det kan være veldig postivt at du virker mer engasjert enn de andre som bare slapp et brev i postkassa til butikken. Måten man gjerne får seg en jobb er at man kjenner noen som kjenner arbeidsgiveren eller lignende. Veit det høres veldig usaklig ut men veldig ofte så er det sånn det fungerer. Med tanke på at din søster allerede hadde prata med sjefen om deg så vil jeg tru at du har veldig stor kjans for en jobb hvis du leverer søknaden selv.

Ja, jeg tenker å levere den personlig til sjefen. Og jeg har også hørt at sjansen er litt større for å få jobben hvis du har familie/bekjente som kjenner sjefen, hvertfall når det er snakk om ''å jobbe på gulvet'' i noen timer etter skolen og i helgene slik som jeg skal. :)

Lenke til kommentar

Her et forslag til en bra CV. jeg er 17 år og jeg har xet ut arbeidsgivere og annet avslørende info, men denne malen er bra. Parantes står det litt mer om hva jeg mener

CURRICULUM VITAE

PERSONALIA:

Navn: xxx

Adresse: xxx

Telefon: xxxx

Mailadresse: xxxxx

Født: xxxxx

NØKKELKVALIFIKASJONER: (dine beste egenskaper i en jobb)

Serviceorientert, kundeorientert, salgsorientert (eksempel)

PRAKSIS: (jobber du har hatt)

2009 XXX as

• Salg og mersalg av software produkter (utfyllende info om jobben)

• Har salgsrekord innen software segmentet

• Ungt og livlig arbeidsmiljø

• Varepåfylling og vareplassering

• Prising av varer og få solgt unna kuppvarer

• Blant de beste software selgerne i Norge

• Bruk av internsystem

• Noe kassebruk

• Rydding og renhold

Sommer 2009 XXX as

• Salg av bilder og suvenirer til XXX gjester

• Kassebruk og kassaoppgjøret

• Kundeservice

• Ungt og godt arbeidsmiljø

• Varepåfylling

• Sesong arbeid

2009 XX as

• Årets maskot i XXX

• Salg av abonnenter til privatperson

• februar – juni

2008 - 2009 XXX as

• Meningsmålinger med privatpersoner via telefon

• Beste intervjuer

2007-2008 XXX

 Første kveldsselger i avdelingen

 Rekruttering

 Salg der kunden er i fokus

 Salg av xxx og xxx abonnementer

 Beste xxx selger på deltid

 En av de beste xxx selgerne.

2006 - 2007 XXX

 Levere avisen til kunder

 Nesoddens beste avisbud

 Punktlighet og service

 Attest fra en kunde

Jobb i skole XXX as

 Kundebehandler

 Dra på serviceoppdrag

 Rydding og vasking

 Service og punktlighet til kundene

2005 XXX

 Direkte salg av avisen XXX

 Innenfor et fast grafisk område

SKOLE: (skole du har gått på)

2009 – 2010 xxx vidreregående skole

2008 - 2009 xxx videregående skole

2005 - 2008 xxxx ungdoms skole

1998 - 2005 xxx barneskole

KURS: Regi av XXX (hvis du har deltatt på noen)

Om selskapet, om produkter, Salgskurs, Arbeidsmetode, karriereveier

VERV: (hvis du har noen)

Er med i xxx råd på xxxx

HOBBY OG INTERESSER (dine)

Jeg er veldig stor interesse med å jobbe med salg og service.

Jeg har stor interesse for mobiler

Dra på kino å være med venner

Jeg er glad i å shoppe

REFERANSE: (Hvis du har)

Oppgis på forespørsel

Lenke til kommentar

Takker :)

Ser oppbygningen ligner litt på den læreren viste oss en gang.

Den malen har jeg laget sjæl og pleier og hjelpe folk med Cv. Har hjulpet endel med søknad og cv. Den Cv'en er profesjonell laget. Faren min som er Banksjef bruker den også .

Så med den kommer du langt

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...