Gå til innhold

Scythe Kaze Master, mye dyrere i svart?

Anbefalte innlegg

main.jpg

Prisguiden

Må jeg virkelig ut med 180kr ekstra hvis jeg vil ha den i svart? Liker designet godt selv om den godt kunne støttet flere vifter. (Den koster 298 kr hos komplett så det er jo bare å kjøpe 2 :) )

Sølvfargen som selges hos komplett og mpx ville kræsjet med fargene rundt 5.25" stacken på mitt Cosmos S, men for å få riktig farge må jeg altså ut med 469kr hos NetShop?

Endret av Zatek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en slik selv og er gdot fornøyd med den. Anbefales. Var også dum nok til å montere molexkontakten feil vei, men fikk en ny kontroller helt gratis av Scythe selv om jeg innrømte at det var min feil. Du kan kjøre flere enn fire vifter på den da et er mulig å koble flere vifter på hver kanal. Men for å klare det må du enten få tak i y-koblinger (3-pins viftekontakt) eller lodde litt. Du får også bare turtall fra en vifte per kanal og må kjøre samme spenning på alle viftene på en kanal.

Det ser ut som du må ut med 469 for en svart en i Norge. Men fra sidewindercomputers som jeg har handlet fra flere ganger, og kan anbefale varmt, får du en svart for 37 dollar. Problemet er at de skal ha 30 dollar til i frakt, så du må handle mer derfra for at det skal være verdt det.

Lenke til kommentar

Fint å vite at jeg kan ha fler vifter, som å for eksempel kjøre alle 120mm case fans på samme hastighet, det har jeg ingenting imot. Har loddet en god del og har også krympestrømper, men jeg har aldri moddet et kabinett/pc komponenter før.

Tenkte å prøve å få tak i denne strømforsyningen, som skal være veldig stille så da kan jeg ha følgende oppsett:

Knob 1: CPU vifte/temperatur

Knob 2: GPU vifte/temperatur

Knob 3: 200mm viften i cosmos S/RAM temperatur, kanskje?

Knob 4: 120mm case fans/uvisst hvor jeg skal ha den siste varmesensoren...

Right? Da slipper jeg ihvertfall å kjøpe 2.

Jeg trodde forresten at formen på en molex gjør det svært vanskelig å plugge den i feil vei?

Endret av Zatek
Lenke til kommentar

Den kan bare vise temperaturer fra sensorene som følger med, ikke fra sensorer som allerede er i hardware. For dette må du bruke programmer. Mulig du var klar over det, men virket ikke slik på innlegget ditt. Selv bruker jeg ikke disse, men du kan for eksempel feste dem på kjøleribbene til chipset eller noe.

Ellers bør det gå bra sånn som du beskriver. Fant forresten et eksempel på 3-pins splitterkabel hos Netshop hvis du er interessert.

Jeg trodde forresten at formen på en molex gjør det svært vanskelig å plugge den i feil vei?

Helt riktig, det er veldig vanskelig med standard molexkontakter, blant annet fordi ledningene er fargekodet. Men på min Corsair HX620W er alle ledningene svarte, det var sent utpå kvelden og jeg klarte ikke å få den til å passe riktig vei. Uansett, 12v og 5v ble byttet om og viftekontrolleren sa poff. Jeg sendte mail og sa jeg hadde ødelagt den og lurte på om det gikk an å reparere (overspenningsvern), og fikk i svar at de skulle sende meg en ny hvis jeg sendte den inn.

Edit: Bare husk at du må holde deg under 1 ampere på hver kanal. Siden du skal ha en stille PC bør ikke det være et problem, da typisk stille vifter ikke trenger mer enn 0.1-0.2 A.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Takk for link og info. Ja jeg er klar over at den ikke er kompatibel med innebygde thermometere (varmesensorer, om du vil). Dette gjør det fortsatt ikke umulig å ha sensoren I nærheten av hvor komponentet ligger. (Noe som gir unøyaktige målinger men skulle fortsatt gi deg nok veiledning om du burde skru opp hastigheten på viften) Det vil da alltid være mulighet å ha den festet i kjøleribber, noe som både ram og prosessor har. Litt usikker på hvordan jeg skal få målt GPU temp men jeg finner vel ut noe.

Endret av Zatek
Lenke til kommentar

Man mister ikke styringen, man styrer to vifter på en gang. Viftene parallellkoples, og spenningen vil være den samme på begge viftene.

Turtallinformasjonen (RPM) som man får opp på displayet derimot vil kun vises for en av dem. (Ifølge Dauemannen).

Endret av Subject Delta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...