BasicBoy Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Hei, jeg er på utkikk etter et bra speilreflekskamera, det skal i utgangspunktet brukes til naturfotografering. Det innebærer da fotografering på både lange og korte avstander, dyr og landskap. Spørsmålet er hva skal jeg se etter i butikken? >Hvilke kvalifikasjoner egner seg? >Evt. ekstrautstyr? Lenke til kommentar
Flava Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Hei, jeg er på utkikk etter et bra speilreflekskamera, det skal i utgangspunktet brukes til naturfotografering. Det innebærer da fotografering på både lange og korte avstander, dyr og landskap. Spørsmålet er hva skal jeg se etter i butikken? >Hvilke kvalifikasjoner egner seg? >Evt. ekstrautstyr? Det er bare å google for tester på speilreflekskameraer det! Ligger mange tester, f eks på DinSide og LydogBilde. Valget kommer an på hvilken pris du er villig til å gi, holdt opp mot kva du ønsker å bruke kameraet til. De fleste testene konkluderer med at de billige speilreflekskameraene som ligger mellom 3-5000kr er helt ok for hobbyfotografering, men at de kommer litt til kort dersom man virkelig blir fotointeressert. Canon kommer godt ut av de fleste tester ( EOS1000/ EOS400/ EOS 500). For naturfotografering vil man vel både makrofotografere ( nærbilder, vet ikke hvor mye du kan om dette), og selvsagt vidvinkel-bilder. Da må man regne med å kjøpe linse/ objektiv i tillegg som prismessig ligger på 4-6000. Så det koster.. Og så må du ta stilling til om du vil ha videomulighet, og mulighet til felere bilder pr sek. Vi har Canon EOS 500, og er veldig fornøyde: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=574798 TV2hjelper deg hadde en test av de enklere kameraene i går, der jeg ble overrasket over vinneren: Pentax! Så ut som et kamera man kan ha mye moro med! : http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/testbasen/overraskende-vinner-i-kameratesten-3163771.html Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Les hele "TV2s" test hos Dinside: TEST: De billigste speilreflekskameraene Jeg er ikke overrasket over at Pentax K-x stikker av med seieren i prisklassen opp til 5000 kr inkludert kit-objektiv. Hadde de økt prisgrensen til 7000 ville blant annet Canon 550D og Nikon D90 vært sterke konkurrenter til Pentax K-x. Hadde de økt prisgrensen ennå mer så ville ennå flere modeller kommet i betraktning. BasicBoy: For veldig vide bilder (panorama/utsikt) til veldig smale (fugl i toppen av et tre) og alt i mellom trenger du flere objektiver. Det går an å få antallet ned i 2 ved å kjøpe f.eks vidvinkelen Sigma 10-20mm og superzoomen Tamron 18-270mm. Da har du hele området fra 10mm (vidt) til kraftig tele (270mm). Kvalitetsmessig og prismessig kan det lønne seg å dele opp sistnevne i to objektiver: En normalzoom f.eks kit-objektivet 18-55mm og en telezoom fra 70 til 300mm. Det blir selvsagt litt bytting, men det er jo litt av poenget med speilrefleks. Muligheten til å bytte objektiv ettersom hva man trenger. Det du bør se etter er: 1. Et hvilket som helst speilrefleks (eller annet systemkamera). 2. 2-3 objektiver som passer til kameraet og har alt fra vidvinkel til tele. Det kan lønne seg å kjøpe kamera + kit-objektiv en plass og lære deg å bruke det skikkelig før du kjøper vidvinkel eller tele eller begge deler. 3. Minnekort 4. En kamerabag er alltids kjekk å ha 5. Et stativ hvis du skal fotografere i andre situasjoner enn dagslys. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 (endret) Du skriver ikke noe om hvor mye du vil bruke på det,et annet spørsmål som dukke opp er om du kan eller er villig til å lære deg bruken av et speilreflekskamera.Hvis du ikke lærer deg det grunnleggende vil du ikke få noe utbytte av et speilreflekskamera. Over til dine spørsmål Hei, jeg er på utkikk etter et bra speilreflekskamera, det skal i utgangspunktet brukes til naturfotografering. Det innebærer da fotografering på både lange og korte avstander, dyr og landskap. Det innebærer vel at du skal tusle rundt og ta bilder,ikke ligge i timevis på en tilrettelagt stand. Hvilke kvalifikasjoner egner seg? Det du trenger da er et kamera som har forholdsvis rask skuddtakt og et bra dynamisk omfang,minimum tre objektiver en vidvinkel til landskapfotografering,en kraftig telezoom til dyrene og en kort macro til blomster og sånt. Evt. ekstrautstyr Ryggsekk,batterier,minnekort,polariseringsfilter*,grå-filter*,solblendere,et godt stativ,fjernutløser,rense/vaskeprodukter,regntrekk,etc dette er det du i hovedtrekk trenger. * filter må være av god kvalitet og disse kjøper du på eBay for under halve prisen av det de koster i Norge. Den mest populære løsningen for tiden til dyre-fotografering er Canon 7D,Sigma 150-500 OC.Canon 10-20 og Canon 60 macro er også kjekke objektiver og ha. Er økonomien en faktor burde du legge penger i objektiver og et rimeligere kamera,objektiver kan du ta med deg til et nytt kamerahus og det er objektivene som gir proffkvaliteten på bilder. Endret 20. mars 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå