Gå til innhold

Hva skal jeg kjøpe av et radeon 8500 og et radeon 9100?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg skal investere i et nytt skjermkort til min pc. Hva bør jeg velge av et ati radeon 8500 og et ati radeon 9100?

Radeon 8500 yter vel noe bedre mens Radeon 9100 bruker mye mindre effekt og er derfor så kjølig at du slipper å ha vifte på det. Og så er vel Radeon 8500 200-400 kr dyrere og noe vanskeligere å få tak i nå.

Mao. Smak og behag..

Lenke til kommentar
Hva bør jeg velge av et ati radeon 8500 og et ati radeon 9100?

Radeon 9100 er Radeon 8500LE (250 MHz kjerne) under et nytt navn. Begge er basert på R200-kjernen. Et Radeon 8500 (ikke LE) vil derfor være noe raskere, pga høyere frekvens (275 MHz kjerne).

Se f.eks. denne testen.

Hvis prisforskjellen ikke er vesentlig ville jeg valgt Radeon 8500.

Lenke til kommentar
Det radeon kortet jeg vurderer å kjøpe er 8500LE. Dette er ikke 9100 kortet. Er LE et stort svakhetstegn eller er det bra et tegn for "billig versjon?"

LE er 250MHz-versjonen. Altså det som yter nesten identisk med 9100 i testen som var linket litt lengre opp her. Radeon 9100 er et par hundrelapper billigere så gå for det!

(Radeon 9100 er også mindre strøm-krevende for PSU'en og krever dermed mindre kjøling og gir dermed mindre støy)

Lenke til kommentar
R9100 og R8500 er NØYAKTIG samme chip. Noen burde kanskje sjekke fakta før de uttaler seg... Det er veldig mye synsing og vill gjetting på dette forumet.

Ja, men firmwaren er forskjellig har jeg lest. Det finnes giverse guider for hvordan man oppdaterer et 8500 kort til et 9100.

Uttalelsen din vil jo bare skape forvirring, folk vil jo tro at kortene er identiske, noe de ikke er. Videre kan du bare trekke tilbake denne tåpelige uttalelsen om synsing, for hvis man må ha advokatbistand for å bevise hva man sier er 100% rett, så blir det lite igjen av forumet.

Det er ikke bare "guder" som har lov til å poste her. Hva er det som gjør deg til en "gud"?

Lenke til kommentar
Ja, men firmwaren er forskjellig har jeg lest. Det finnes giverse guider for hvordan man oppdaterer et 8500 kort til et 9100.

Uttalelsen din vil jo bare skape forvirring, folk vil jo tro at kortene er identiske, noe de ikke er. Videre kan du bare trekke tilbake denne tåpelige uttalelsen om synsing, for hvis man må ha advokatbistand for å bevise hva man sier er 100% rett, så blir det lite igjen av forumet.

Det er ikke bare "guder" som har lov til å poste her. Hva er det som gjør deg til en "gud"?

Kortene yter likt på samme klokkefrekvens og har samme chip. Det er 'identisk' nok for meg. Hvis du ikke selv ser at mye av det som ble uttalt over er åpenbart feil, så er det fordi du ikke har lyst til å se det. Og ja, jeg står på at det er fornuftig å holde kjeft når man ikke har peiling på temaet overhodet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...