Gå til innhold

Rullestoltoalett i alle nye boliger

222 stemmer

1. 1. Er dette et godt forslag?

• Ja
      12
    • Nei
      204
    • Vet ikke
      6

Anbefalte innlegg

Ja du kommer stadig tilbake til det samme Glimti, men fortsatt så er det altså fler krav enn kun badet for rullestolbrukere i disse forskriftene...

Ved mindre hele boligen er tilrettelagt er det ingen vits.

Sukk. Det er forskrifter for snusirkel på soverom, i stue, gang, kjøkken. Det er krav om bredde på svalganger og ganger, det er krav om bredde på dører, det er krav om bredde på trapp, høyde på trappetrinn, jeg tror til og med det er krav om hva slags rom man må ha i inngangsetasjen.

Det er uansett ikke snakk om at alle boliger må ha handicaptoalett med bøyler, og spesialvask. Det er målene som er viktig, slik at det blir raskt og enkelt å etterinstallere nødvendig utstyr.

LES forskriften.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du kommer stadig tilbake til det samme Glimti, men fortsatt så er det altså fler krav enn kun badet for rullestolbrukere i disse forskriftene...

Sukk. Det er forskrifter for snusirkel på soverom, i stue, gang, kjøkken. Det er krav om bredde på svalganger og ganger, det er krav om bredde på dører, det er krav om bredde på trapp, høyde på trappetrinn, jeg tror til og med det er krav om hva slags rom man må ha i inngangsetasjen.

Det er uansett ikke snakk om at alle boliger må ha handicaptoalett med bøyler, og spesialvask. Det er målene som er viktig, slik at det blir raskt og enkelt å etterinstallere nødvendig utstyr.

LES forskriften.

Så det er med andre ord verre..? Jeg kan ikke bygge et hus med smal gang eller med en veldig rar og krøkkete trapp? Skal O'store Stat som ser alt og vet alt, bestemme det? Inne i et hus? Jeg forstår når det gjelder ytre dimensjoner, men dette her?.....nei og nei.

Lenke til kommentar

Og da skal man vel også kunne innstalere heiser og/eller ramper ved alle trapper da? Ellers blir det ikke fullstendig. Og om det er slik så synes jeg at tittlen på denne tråden er temmlig dårlig og burde endres på.

Forvrig er det tåpelig at dette skal gjelde for alle boliger. Selv bor jeg høyt oppe i en blokk og selvom det er heis mellom etasjene her ville det ikke vært det beste stedet for rullestolbrukere. Skal dette forslaget begynne å ligne på noe bør også boligene legges til slik at hele området rundt og nærområdet er tilpasset for rullestolbrukere. Kan ikke si at det er det her hvor jeg bor.

Lenke til kommentar

Og da skal man vel også kunne innstalere heiser og/eller ramper ved alle trapper da? Ellers blir det ikke fullstendig. Og om det er slik så synes jeg at tittlen på denne tråden er temmlig dårlig og burde endres på.

Jeg har ikke nilest forskriften, men jeg forstår det sånn at trapper skal være dimensjonert slik at det blir plass til trappeheis. Aller helst så skal boligen være slik at det ikke vil være nødvendig å bevege seg mellom etasjene ved at oppholdsrom, soverom, kjøkken og bad er i samme etasje, men vet ikke hvor strengt det kravet er.

Forvrig er det tåpelig at dette skal gjelde for alle boliger. Selv bor jeg høyt oppe i en blokk og selvom det er heis mellom etasjene her ville det ikke vært det beste stedet for rullestolbrukere. Skal dette forslaget begynne å ligne på noe bør også boligene legges til slik at hele området rundt og nærområdet er tilpasset for rullestolbrukere. Kan ikke si at det er det her hvor jeg bor.

Det gjelder for alle nye boliger (det finnes sikkert unntak, jeg har som sagt ikke nilest forskriften). Skjønner ikke hva som er så tåplig med det. Det finnes forsåvidt massevis av krav til det offentlige rom også. Så som ramper på fortau, plassering av knapper i lyskryss, døråpnere i servicebygg, markeringer for blinde og svaksynte i trapper og gulv i offentlige bygg også videre.

Lenke til kommentar

Så det er med andre ord verre..? Jeg kan ikke bygge et hus med smal gang eller med en veldig rar og krøkkete trapp? Skal O'store Stat som ser alt og vet alt, bestemme det? Inne i et hus? Jeg forstår når det gjelder ytre dimensjoner, men dette her?.....nei og nei.

Ja, O store stat skal bestemme det. Om jeg har forstått det riktig så kan du bygge både smal gang og krøkkete trapper, men ikke til vitale rom med mindre det finnes andre rom i bygget. Om du bygger en krøkkete trapp så kan ikke byggets eneste soverom være i andre enden av trappa. Så vidt jeg forstår altså.

Lenke til kommentar

Det gjelder for alle nye boliger (det finnes sikkert unntak, jeg har som sagt ikke nilest forskriften). Skjønner ikke hva som er så tåplig med det. Det finnes forsåvidt massevis av krav til det offentlige rom også. Så som ramper på fortau, plassering av knapper i lyskryss, døråpnere i servicebygg, markeringer for blinde og svaksynte i trapper og gulv i offentlige bygg også videre.

Men dette er ikke det offentlige rom; dette er ditt eget private hjem. Ser du ikke det tåpelige i at du må bygge ditt eget hus på en spesiell måte, i tilfelle en rullestolbruker skulle være en potsensiell kjøper hvis du en gang selger hjemmet?

Det er selvsagt greit med byggestandarder som har til hensikt å sikre liv og helse (som krav til el-anlegg og lignende), men dette er langt over streken. Dette er et overtramp og en skjult omfordeling av penger som bare rammer en bestemt gruppe i samfunnet, nemlig de som kjøper eller bygger nytt hus, for hensikten med påbudet er selvfølgelig å spare staten for penger i fremtiden når en handikappet person trenger midler til ombygging av en bolig som ikke er tilrettelagt.

Dette er arbeiderklasse-kapitalistenes måte å organisere samfunnet på: I stedet for at fellesskapet bidrar; at handikappede får midler fra en felles pot, er det en bestemt gruppe i samfunnet som får regningen - "de som kan betale for seg". For de som kjøper ny bolig er jo "de rike" - det kan jo ikke dreie seg om en student som har fått hjelp av forelderene til å komme seg inn på boligmarkedet - det må være "de rike"). Klassisk Arbeiderparti-rettferdighet.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Nei, jeg ser ikke det tåpelige i det. Det er relativt beskjedne krav og de fleste boliger bortsett fra de minste bøttekottene oppfyller allerede langt på vei kravene. Boliger er en del av samfunnet, og i de fleste tilfeller så blir de ikke bygd av de som skal bo der, men av boligbyggerlag og entreprenører som vil tjene penger. De har lite å tjene på å gjøre disse små forandringene frivillig, antakeligvis så har det ikke slått de at det kan være en god idé engang. Funksjonshindrede er en gruppe som ikke gjør mye utav seg og de er et lite marked som utbyggere tjener lite på å henvende seg til. Disse kravene er med på å gjøre samfunnet mer tilgjengelig for funksjonshindrede, ikke bare er det flere boliger de kan kjøpe, det blir også enklere for de å komme på besøk til venner og familie.

At dette liksom skal bli dråpen som får prisbegeret til å renne over har jeg ingen tro på.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke nilest forskriften, men jeg forstår det sånn at trapper skal være dimensjonert slik at det blir plass til trappeheis. Aller helst så skal boligen være slik at det ikke vil være nødvendig å bevege seg mellom etasjene ved at oppholdsrom, soverom, kjøkken og bad er i samme etasje, men vet ikke hvor strengt det kravet er.

Det var faktisk en bedre ide enn å skule bestemme arealet på alle mulige ting. Men man jo ikke glemme å ha lik flate på alle rom sånn at man unngår høye terskler. Ellers trengs det ramper på tersklene og. ;)

Som jeg prøvde å forklare så er det ikke alle steder som i utgangspunktet passer for rullestolbrukere som feks. blokker. Derfor er det tåpelig å tilpasse alle leiligheter slik at det går ann å bo der med rullestol når stedet i utgangspunktet ikke er tilpasset for rullestolbrukere i det hele tatt.

Og det offentlige er offentlig mens private hus og leiligheter er en annen ting.

Lenke til kommentar

LES forskriften.

Jeg har lest forskriften, ALLE nye boliger ha handikaptoalett, nå ikke med bøyler osv. men de være tilrettelagt handikappede. Ja, alle i forumet her vet at det allerede er forskrifter om bygging av hus, og at flere av dem er direkte idiotisk, når ble "det finnes allerede x forskrifter, så la oss lage en til" et argument? Problemet i saken er at dette er unødvendig. Du kan sammenlikne dette med et forbud mot å røyke i huset, siden du da diskriminerer i markedet, ettersom at røykere ikke kan kjøpe huset ditt etter deg.

Tidligere i tråden har du bedt oss lese forskriften grundig for å se at det ikke er snakk om rullestoltoalett-bøyler i alle hus, men så har det seg slik at du ikke selv har lest den? Burde ikke da ditt tidligere argument muligens annulleres? Her skriver du at trappen skal være dimensjonal slik at man kan installere en rullestolheis, hvorfor skal alle hus være etter en slik standard da? Jeg tenker meg at vi faktisk hadde hatt en mye mer normal markedspris på hus om det hadde seg slik at vi slapp å tilpasse husene våre mot folk som ikke klarer å ferdes i våre hus.

Så du forstår ikke hva som er tåpelig med at ALLE nordmenn som bygger nye hus etter denne sommeren MÅ finne seg i at det er toalett for funksjonshemmede i alle nye hus? Det er jo åpenbart at tanken bak det hele er god, men måten det ble utført på var nærmest idiotisk, nå, når du går videre og du forklarer at det er tilpasset det offentlige, du må da skjønne at de aller fleste vil ha det offentlige tilpasset funksjonshemmede, men når man kommer inn i våre private hjem, og at vi må BETALE direkte for at VÅRE hus skal tilpasses funksjonshemmede? -Da har en strek blitt krysset som ikke overhodet skulle ha vært krysset!

Nei, jeg ser ikke det tåpelige i det. Det er relativt beskjedne krav og de fleste boliger bortsett fra de minste bøttekottene oppfyller allerede langt på vei kravene. Boliger er en del av samfunnet, og i de fleste tilfeller så blir de ikke bygd av de som skal bo der, men av boligbyggerlag og entreprenører som vil tjene penger.

Akkurat, nå, hvorfor skal dette forandres? Når de fleste hus blir bygget på ene slik måte at de er billige, og mange folk er interessert. Å tvinge dem til å lage handikaptoalett i alle boliger i fremtiden er jo å innføre noe høyst unaturlig i markedet. Hvorfor pokker skal jeg bli påtvunget et toalett tilpasset for funksjonshemmede? Hvorfor kan ikke de heller få ombygget toalettet på et annet hus, hvor badet er stort nok. Jeg regner med at de allerede får penger til dette, om de ikke gjør det, hadde det vært mer økonomisk for samfunnet at vi betalte for det, istedenfor å betale med at våre hus skal få toalett tilpasset funksjonshemmede, dette er jo en direkte straff mot oss ikke-funksjonshemmede.

De har lite å tjene på å gjøre disse små forandringene frivillig, antakeligvis så har det ikke slått de at det kan være en god idé engang. Funksjonshindrede er en gruppe som ikke gjør mye utav seg og de er et lite marked som utbyggere tjener lite på å henvende seg til. Disse kravene er med på å gjøre samfunnet mer tilgjengelig for funksjonshindrede, ikke bare er det flere boliger de kan kjøpe, det blir også enklere for de å komme på besøk til venner og familie.

At dette liksom skal bli dråpen som får prisbegeret til å renne over har jeg ingen tro på.

Selvfølgelig vil de ikke gjøre det frivillig. Og selvfølgelig ville de sett på det som en dum ide, jeg regner med at de eneste som ser på dette som en god ide, er ledelsen for handikapforbundet og enkelte som ønsker dem godt, men ikke merker at dette er å straffe befolkningen på veie av funksjonshemmede. Nå jeg er meget sympatisk, jeg selv har mange handikappede i min familie, og jeg ønsker dem det beste, men at jeg skal betale 100,000 kroner ekstra på mitt nye hus bare fordi funksjonshemmede skal føle seg tryggere på toalettet? Dette er latterlig.

Lenke til kommentar

Som jeg prøvde å forklare så er det ikke alle steder som i utgangspunktet passer for rullestolbrukere som feks. blokker. Derfor er det tåpelig å tilpasse alle leiligheter slik at det går ann å bo der med rullestol når stedet i utgangspunktet ikke er tilpasset for rullestolbrukere i det hele tatt.

Og det offentlige er offentlig mens private hus og leiligheter er en annen ting.

Ser ikke hvilke problemer en rullestolbruker skulle ha med å bo i en blokk så lenge der er heis og døråpner.

snip

Jeg ser at du er liberterianer eller noe slikt, så at du er mot dette og det meste annet som kommer fra staten er greit, men det gjør det umulig å diskutere noe annet enn politisk filosofi med deg.

Bare et par-tre faktaopplysninger; Jeg har ikke bedt noen lese forskriften grundig, jeg har bedt folk om å lese den så man unngår åpenbare misforståelser som at det bare er badet som skal være tilgjengelig. Når jeg sier at de fleste nye boliger lant på vei oppfyller de nye kravene så mener jeg langt på vei, ikke helt. Altså slik at det i de fleste tilfeller bare skal noen små justeringer til. Og når det gjelder prislappen du sprer om deg med så er den alt for høy. Vi snakker nok mer i retning 10-20 000 med smitt og smule. Energisparingskravene er derimot i en annen prisklasse.

Lenke til kommentar

Denne ordningen vil forhåpentligvis bli sett tilbake på som bunnpunktet i norsk fordyrings- og forvanskingspolitikk. Nå kan det nesten bare gå oppover. Tror politikerne at vi kommer til å ha så god råd som vi har nå, til evig tid?

At det tilrettelegges for handikappede er i og for seg fint, men det skal ikke gå på bekostning av funksjonsfriskes frihet på denne måten - det henger ikke på greip. På Fantoft er det nå bygget en del studentboliger som i stor grad består av toalett for å etterkomme kravene til universell utforming. De som har kjøpt/bygget bolig før dette kravet ble innført kan prise seg lykkelige, og for en stor del av førstegangsetablerere er det nå blitt uaktuelt å ordne seg noe selv, siden de trenger 5-10 kvm ekstra bare til dassen. De siste tiårene har åpen kjøkkenløsning blitt en populær planløsning. Kanskje vi nå vil få åpen toalettløsning?

Dette er ikke liv laga og kan umulig vare særlig lenge. Her er min dystre dommedagsprofeti: I mellomtiden vil det bli bygget et overskudd av handikaptilpassede boliger, og det er ikke til å unngå at disse blir konsentrert i områder der det bygges mye nytt. Når ordningen så oppheves, vil handikappede altså stå foran en de facto tvang til å bosette seg i allerede tilrettelagte strøk, altså vil vi få rullestolgettoer. Man kan spørre seg hvor inkluderende noe slikt vil være.

• Liker 1
Lenke til kommentar

På Fantoft er det nå bygget en del studentboliger som i stor grad består av toalett for å etterkomme kravene til universell utforming. De som har kjøpt/bygget bolig før dette kravet ble innført kan prise seg lykkelige, og for en stor del av førstegangsetablerere er det nå blitt uaktuelt å ordne seg noe selv, siden de trenger 5-10 kvm ekstra bare til dassen. De siste tiårene har åpen kjøkkenløsning blitt en populær planløsning. Kanskje vi nå vil få åpen toalettløsning?

Sovealkove, knøttliten "stue" og en enorm do. Studentfestene blir ikke det samme som før.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Er det så mange her som ikke ser hvordan dette kan være det enkleste i det lange løp?

Selv om du ikke planlegger med å bruke rullestol kan det skje deg og dine noe uforutsett, og da er boligen så godt som klar allerede! Det samme ved salg av bolig, det er en måte å være mer inkluderende ovenfor rullestolbrukere og multihandikappede.

Faktisk er det vel besparende for staten at innbyggerene tenker lenger(med ett dytt i ryggen av forskriftene) en sin egen nese?

Lenke til kommentar

Er det så mange her som ikke ser hvordan dette kan være det enkleste i det lange løp?

Selv om du ikke planlegger med å bruke rullestol kan det skje deg og dine noe uforutsett, og da er boligen så godt som klar allerede! Det samme ved salg av bolig, det er en måte å være mer inkluderende ovenfor rullestolbrukere og multihandikappede.

Faktisk er det vel besparende for staten at innbyggerene tenker lenger(med ett dytt i ryggen av forskriftene) en sin egen nese?

Det aller enkleste hadde jo vært om samfunnet ble detaljstyrt av en diktator.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Ja, da er det ihvertfall mange nok kandidater her inne....

Lenke til kommentar

Det du snakker om ville vært mer fornuftig hvis alle boliger var av en viss minimumsstørrelse og lå lettvint til, men så lenge byggemassen er normalt variert vil landet være fullt av boliger, egnede tomter og ubebodd rom som ikke vil egne seg for handikappede, men som folk flest kan bruke. Det er greit at vi vil være inkluderende, men denne tvangen er over grensen for hva jeg mener man skal måtte finne seg i.

Lenke til kommentar

Før i tida hadde handicappete det temmelig ille. Det var ikke uvanlig å sette handicappete ut i skogen for å dø fordi de utgjorde en for stor byrde for familien.

I dag kan de handicappete i Vesten nyte godt av fredelig og frivillig handel i betydelig grad. Som følge av kapitalismen er det i dag utviklet til dels utrolige proteser som har gjort at mange som før var bevegelseshemmet i dag kan spille squash eller sprinte raskere enn de fleste mennesker i verden. De burde være takknemlige hver eneste dag for at de slipper å lide samme skjebne som handicappete i ufrie land.

Derfor provoserer det meg noe så hinsides at mange handicappete i dag ikke klarer å gjøre annet enn å syte og klage over hvor lite frihet de har. Jeg personlig synes det er ekkelt, og når de attpåtil omsetter klagingen og sytingen sin i sosialistisk politikk for å tvinge alle sammen til å bygge handicap-bad i boligene sine, da blir jeg kvalm og sjokkert.

Det aller mest graverende er at sosialistene som arbeider for denne type utjevning omtaler det liberalistiske samfunnet som har gitt de bevegelseshemmede så mange nye muligheter til et nytt og bedre liv for antihumanistisk. De vil undergrave nettopp den liberale freden som stadig forbedrer livene til alle mennesker, inkludert de handicappete.

Og hvorfor vil sosialistene gjøre dette? Fordi de tror de er guder som har rett til å herske over andre mennesker. De tror de eier alt og alle. Og de tror de vet hva som er best for alt og alle. Når de får en fiks idé som de mener kan gjøre livet til noen bedre turer de på og gjennomfører den hensynsløst med andres penger uten å spørre om lov og uten å være ydmyk nok til å se om det finnes bedre løsninger.

Jeg unner ikke en sosialistisk handicappet muligheten til å benytte seg av fremtidens robotteknologi for å frigjøre seg fra rullestolen fordi de aktivt har gått inn for å motarbeide det frivillige samfunnet som gjør slik teknologi mulig. Slike mennesker fortjener å være lenket til rullestolen resten av livet og få fullt ut bære konsekvensene av sin egen ideologi.

Endret av minoriteten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg sier at de fleste nye boliger lant på vei oppfyller de nye kravene så mener jeg langt på vei, ikke helt. Altså slik at det i de fleste tilfeller bare skal noen små justeringer til. Og når det gjelder prislappen du sprer om deg med så er den alt for høy. Vi snakker nok mer i retning 10-20 000 med smitt og smule. Energisparingskravene er derimot i en annen prisklasse.

Dersom de er så langt på vei, så burde denne lille utgiften gå over på kjøper, og ikke selger av huset. Og det har noe med valgfrihet, hva om jeg ønsker å ha et lite bad, hva om jeg ønsker å ha soverom i tredje etasje, og kjøkken i første?

Et samfunn hvor en ikke hadde lov til å være handikappet hadde vært tingen. Staten setter foten ned og forbyr handikapisme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Det du snakker om ville vært mer fornuftig hvis alle boliger var av en viss minimumsstørrelse og lå lettvint til, men så lenge byggemassen er normalt variert vil landet være fullt av boliger, egnede tomter og ubebodd rom som ikke vil egne seg for handikappede, men som folk flest kan bruke. Det er greit at vi vil være inkluderende, men denne tvangen er over grensen for hva jeg mener man skal måtte finne seg i.

Har denne loven tilbakevirkende kraft? Jeg mener å ha lest at den ikke har det, i så fall kan du jo slappe av med tanke på den eksisterende bygningsmassen??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...