Gå til innhold

Rullestoltoalett i alle nye boliger

222 stemmer

1. 1. Er dette et godt forslag?

• Ja
      12
    • Nei
      204
    • Vet ikke
      6

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
<br />Kan nok garantere at jeg og mange andre sitter i rullestol overskuelig fremtid gitt. Men man kan jo håpe On-topic så er det utrolig om disse boligkravene blir praktisert uten mye dispensasjoner...
Hvis du sitter i rullestol burde du jo støtte et fritt og uregulert marked sånn at du kanskje får mulighet til å slippe rullestolen på sikt. Det finnes ikke noen offentlige reguleringer som kan avskaffe rullestolen. Det er det bare et fritt marked som kan. Og det er såpass mange rullestolbrukere at det bør være gode penger å tjene på det.
Lenke til kommentar

Les mine foregående innlegg Glimti. Nei, jeg syns nok det er å gå for langt at alle hus og boliger skal være tilrettelagt, men det er jo forsåvidt bedre at man noen få ganger faktisk "overdriver" tilretteleggingen.

Vi hadde mest sannsynlig aldri brydd oss om denne reguleringen om ikke det var utbyggere som ønsker å bygge minst mulig og få plass til flest mulig leiligheter. Det er jo de som klager på dette. Et "normalt" hus idag har jo disse kravene oppfyllt vil jeg tro i 99% av tilfellene.

@warz: at "markedet" har så stor interresse for å få et lite antall mennesker opp av rullestolen har jeg min tvil om. Store mengder mennesker som lider av samme sykdom er klart at man er interresert i. Ja, mange har "kjente" sykdommer som kan være penger i å helbrede, men det er lite penger i å forske på sykdommer som rammer noen hundre eller kanskje noen tusen mennesker. Det er ingen "sykdomsgen" som er sånn at "bare vi finner gen x-y-z og fikser det, så har vi reddet alle". Ikke etter hva jeg vet hvertfall :) Noen har en sykdom, andre er friske, og sånn er det. Det må man leve med. Noen sykdommer kan gjøres noe med, og andre kan man ikke gjøre noe med. "That's life" :thumbup:

Endret av bertie
Lenke til kommentar

Javel, bertie er i hvertfall fornøyd med å sitte i rullestol. Jeg tror ikke et sekund på det du sier og er overbevist om at det vil bli mulig å fikse beina til dem som sitter i rullestol etterhvert. Fjerne lammelser osv. Det er bare snakk om å få frie tøyler til å bedrive kloning, genemodifisering og annen tukling med naturen. Men så lenge sånne som deg og andre sosialister sier NEI får dere bare ha det så godt. En ting er i hvertfall sikkert, det står tusenvis av kapitalister med åpne armer og bare venter på å få drive fritt slik at de kan utvikle en kur for å bli kvitt problemene deres. At dere da velger å spytte dem i trynet sier vel kanskje mer om dere enn kapitalistene som ønsker en liten betaling for jobben.

Lenke til kommentar

Her er forøvrig et innlegg jeg skrev tideligere og som det aldri kom noe svar på:

Tenk over hva du sier nå. Bare på toalett og soverom? Jeg har iallefall sett kjøkkener i nye hus der avstanden mellom kjøkkenbenken og spisebordet ikke er ieel for rullestolbrukere for å si det slik. Og da mene rjeg selvfølgelig bord som står fast til gulvet og ikke kan flyttes. Jeg har også sett hauevis av avsattser der det ikke er lagt til rette for å montere hverken rampe eller heis slik rullestolbrukere trenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fornøyd og fornøyd... Det har vel mer med å være realist... Jeg nekter ingen å forske på sykdommer jeg, det er jo flott om man gjør det. Når du snakker om rullestol, så er det så enkelt forklart. Det er ikke EN sykdom som heter rullestolsykdommen. Det kan være folk som er lamme, har en muskelsykdom, har MS, har balanseproblemer, folk som kan gå 50-80% av dagen men har problemer med ben, rygg, føtter og trenger rullestol til avlasting. Noen har ben og armer som fungerer fint, men er ikke sterke nok til å bruke dem. Det kan skrives endel sider med eksempler om dette. Om alt kan helbredes/kureres, flott, men det skal mer til enn vitenskap slik vi kjenner det idag...

edit: @glimti: At kjøkkenbenker osv ikke står ideelt for en rullestolbruker har ikke noe å si i denne sammenheng. Et kjøkken går an å bygge om eller endre. Avsatser og trapper osv. må eksistere i et land som Norge. 50% av alle nordmenn bor jo i en skråning ;)

Krav om trinnløs inngang i alle hus er ikke mulig å få til rett og slett.

Endret av bertie
Lenke til kommentar

edit: @glimti: At kjøkkenbenker osv ikke står ideelt for en rullestolbruker har ikke noe å si i denne sammenheng. Et kjøkken går an å bygge om eller endre. Avsatser og trapper osv. må eksistere i et land som Norge. 50% av alle nordmenn bor jo i en skråning ;)

Krav om trinnløs inngang i alle hus er ikke mulig å få til rett og slett.

Jo, det har absolutt noe å si. For om et hus ikke finnes tillrettelagt når det gjelder plass på kjøkken, plass i gangen, mulighet for å bygge ramper og/eller heiser så har det ingen verdi å ha tillrettelagt for rullestoler på bad og soverom dersom ikke resten av huset kan tilrettelegges og det er ikke nødvendigvis så enkelt å endre og bygge om som du sier her.

Lenke til kommentar

Og om det blir fulgt opp og blir noe av. Med nok protester og nok motstand kan hele greia bli forkastet. Det er og blir uansett et idiotisk forslag.

Og siden du sier nei til det forrige innlegget mitt, hvordan mener du en rullestolbruker skal holde til i et hus der ikke alle avstander mellom gangene er store nok, ramper og/eller heiser er montert ved trappene, det er stor nok avstand mellom kjøkkenbenk og bord osv? Hvordan skal de kunne holde til der hvis det kun er arealet på toalett og soverom som i utgangspunktet er tilpasset?

Lenke til kommentar

Ser ikkje noke problem med desse nye krava. I stor grad så koker det ned til at ein skal bygge nye boliger med ein ny standard. På den måten blir det mykje billegare å tilpasse ein bolig seinare sidan du då kan bruke standard utstyr som du kjøper inn i store partier i staden for å måtte lage spesialtilpassa løysninger.

Dei aller fleste nye boliger er uansett laga såpass rommslige at dette ikkje er eit problem.

Er f.eks nesten ingen som i dag bygger bolig med 70 dører for å spare plass når det er så mykje meir praktisk med dører som har litt bredde.

Det største problemet med dei nye krava er at det ikkje er alt som er like godt gjennomtenkt.

Som f.eks heiskravet dersom det er meir en tre etasjer frå inngang på terreng.

Dette gjer at et fire eller fem etasjers hus vil sleppe heis dersom du har inngang direkte inn i f.eks andre etasje sidan det då ikkje blir meir en tre etasjer opp eller ned frå grunnplanet.

Dette gjer då at du med hjelp av kreavtive løysninger kan bygge høge boliger samtidig som du unngår heiskravet.

Dersom du f.eks bygger rampe frå grunnplanet som går opp eit par etasjer, og deretter ned ei etasje og eventuellt opp eit par etasjer igjen så vil du i teorien kunne bygge deg så høgt opp som du vil utan å utløyse krav om heis.

Lenke til kommentar

Har du kilder eller et sted jeg kan lese mer om denne prisøkningen på 600 000 kroner? Jeg sier ikke at det er feil, jeg bare ønsker å få oversikt. Forslaget hører selvfølgelig bare hjemme i et fascistisk sammfunn, men nå er det faktisk slik at Norge ER et fascistisk samfunn i stadig større grad, så egentlig passer det kanskje ganske bra likevel...

Hadde du fulgt med på nyhetene de siste uker hadde du fått med deg dette.

Lenke til kommentar

Ser ikkje noke problem med desse nye krava. I stor grad så koker det ned til at ein skal bygge nye boliger med ein ny standard. På den måten blir det mykje billegare å tilpasse ein bolig seinare sidan du då kan bruke standard utstyr som du kjøper inn i store partier i staden for å måtte lage spesialtilpassa løysninger.

Dei aller fleste nye boliger er uansett laga såpass rommslige at dette ikkje er eit problem.

Er f.eks nesten ingen som i dag bygger bolig med 70 dører for å spare plass når det er så mykje meir praktisk med dører som har litt bredde.

Det største problemet med dei nye krava er at det ikkje er alt som er like godt gjennomtenkt.

Som f.eks heiskravet dersom det er meir en tre etasjer frå inngang på terreng.

Dette gjer at et fire eller fem etasjers hus vil sleppe heis dersom du har inngang direkte inn i f.eks andre etasje sidan det då ikkje blir meir en tre etasjer opp eller ned frå grunnplanet.

Dette gjer då at du med hjelp av kreavtive løysninger kan bygge høge boliger samtidig som du unngår heiskravet.

Dersom du f.eks bygger rampe frå grunnplanet som går opp eit par etasjer, og deretter ned ei etasje og eventuellt opp eit par etasjer igjen så vil du i teorien kunne bygge deg så høgt opp som du vil utan å utløyse krav om heis.

vel har du tenkt på student leiligheter? folk må nå ut med mer penger for og få sin første bolig..

Lenke til kommentar

Javel, bertie er i hvertfall fornøyd med å sitte i rullestol. Jeg tror ikke et sekund på det du sier og er overbevist om at det vil bli mulig å fikse beina til dem som sitter i rullestol etterhvert. Fjerne lammelser osv. Det er bare snakk om å få frie tøyler til å bedrive kloning, genemodifisering og annen tukling med naturen. Men så lenge sånne som deg og andre sosialister sier NEI får dere bare ha det så godt. En ting er i hvertfall sikkert, det står tusenvis av kapitalister med åpne armer og bare venter på å få drive fritt slik at de kan utvikle en kur for å bli kvitt problemene deres. At dere da velger å spytte dem i trynet sier vel kanskje mer om dere enn kapitalistene som ønsker en liten betaling for jobben.

Hvordan kan du mene at kloning og genmodifisering kan hjelpe nåværende handicapede?

Ved kloning får men ett nytt individ klin likt det som er klonet, med andre ord har også dette individ samme egenskaper som det dèt skulle erstatte.

Erstatte betyr å skifte noe ut.

Hvordan mener du nåværende handicapede skal erstattes, de opprinnelige som ble klonet må jo bort på ett vis.

Samme gjelder genmodifisering, dette gjelder bare nye individer, ikke nålevende.

Man forandrer egenskapene på en art, men dette har ikke reversibel effekt.

Tror ikke ett påslag på priser angående boliger i en sum av 250.000,- til 1.000.000,- vil hjelpe handicapede særlig mye, dette får ingen forståelse i befolkningen forøvrig generelt sett.

Måtte da vært bedre at de som er handicapede fikk sine boliger tilrettelagt etterhvert som de kjøpte hus, eventuelt ble skadet.

Men her blir kostnadene direkte overført til boligkjøpere og boligbyggere, og det gjelder alle.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

[...]

vel har du tenkt på student leiligheter? folk må nå ut med mer penger for og få sin første bolig..

Ja det blir nok litt meir, men må det verkeleg bli så mykje dyrare?

Dei fleste nybygde boliger har svært høg standard og er bygd med god plass. Det er uansett kortsiktig av folk å bygge nye boliger som ikkje kan tilpassast til anna bruk seinare.

Sjølv om dei fleste som kjøper bolig kanskje ikkje tenker så mykje på alderdommen og eventuelle rullatorer og rullestoler så er det vel ikkje akkurat uaktuellt for dei fleste å f.eks ha ei brei nok inngangsdør til at ein kan få inn ei barnevogn?

Det er vel ikkje så mange studenter som kjøper heilt nye boliger heller, så det vil ta ei stund før ei slik prisstigning vil råke det store fleirtallet av studentane.

Lenke til kommentar

[...]

Ja det blir nok litt meir, men må det verkeleg bli så mykje dyrare?

Dei fleste nybygde boliger har svært høg standard og er bygd med god plass. Det er uansett kortsiktig av folk å bygge nye boliger som ikkje kan tilpassast til anna bruk seinare.

Sjølv om dei fleste som kjøper bolig kanskje ikkje tenker så mykje på alderdommen og eventuelle rullatorer og rullestoler så er det vel ikkje akkurat uaktuellt for dei fleste å f.eks ha ei brei nok inngangsdør til at ein kan få inn ei barnevogn?

Det er vel ikkje så mange studenter som kjøper heilt nye boliger heller, så det vil ta ei stund før ei slik prisstigning vil råke det store fleirtallet av studentane.

det bygges masse student leiligheter og de må bygge enda flere, det er også sånn at mange folk kjøper noe smått i begynnelsen for og kunne spare penger mens de jobber/studerer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...