Gå til innhold

Rullestoltoalett i alle nye boliger

222 stemmer

1. 1. Er dette et godt forslag?

• Ja
      12
    • Nei
      204
    • Vet ikke
      6

Anbefalte innlegg

Fordi det er langt enklere og billigere å installere teleslynge og hjelpemidler for blinde og svaksynte enn det er å utvide dører, flytte vegger og dasser og installere heiser også videre. Og såvidt jeg kan se så er noen av punktene også tiltenkt svaksynte, som f.eks. punktet om kontraster på gulv/vegger på badet (jeg har ikke sjekket opp nå, så mulig dette bare gjelder bad i offentlige bygninger). Det er vel også diverse eksisterende forskrifter som krever ting som følgekanter og lignende for blinde på f.eks. svalganger, men det er jeg ikke helt sikker på.

Uansett om det ene er enklere enn det andre kan det fint kalles diskriminering/forskjellesbehandling når det bare er en type handicap det i utgangspunktet skal legges til rette for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi det er langt enklere og billigere å installere teleslynge og hjelpemidler for blinde og svaksynte enn det er å utvide dører, flytte vegger og dasser og installere heiser også videre. Og såvidt jeg kan se så er noen av punktene også tiltenkt svaksynte, som f.eks. punktet om kontraster på gulv/vegger på badet (jeg har ikke sjekket opp nå, så mulig dette bare gjelder bad i offentlige bygninger). Det er vel også diverse eksisterende forskrifter som krever ting som følgekanter og lignende for blinde på f.eks. svalganger, men det er jeg ikke helt sikker på.

Uansett om det ene er enklere enn det andre kan det fint kalles diskriminering/forskjellesbehandling når det bare er en type handicap det i utgangspunktet skal legges til rette for.

Nå er du bare vanskelig. Dessuten er det ikke, som jeg har nevnt, bare en type funksjonshemming det "legges til rette for" (Strengt tatt så legges det ikke til rette på alle nivå, det gjør det bare enklere å på et senere tidspunkt legge til rette for bevegelseshemmede). Forøvrig så vil jeg anbefale alle kritikerne om å faktisk lese forskriften, for det virker som om enkelte ikke har helt begrep om hva som faktisk kreves.

@ATWindsor: Interessant, men hvor viktig er dette for tunghørte i forhold til hvor viktig plass er for bevegelseshemmede?

Lenke til kommentar

Nå er du bare vanskelig. Dessuten er det ikke, som jeg har nevnt, bare en type funksjonshemming det "legges til rette for" (Strengt tatt så legges det ikke til rette på alle nivå, det gjør det bare enklere å på et senere tidspunkt legge til rette for bevegelseshemmede). Forøvrig så vil jeg anbefale alle kritikerne om å faktisk lese forskriften, for det virker som om enkelte ikke har helt begrep om hva som faktisk kreves.

@ATWindsor: Interessant, men hvor viktig er dette for tunghørte i forhold til hvor viktig plass er for bevegelseshemmede?

Vanskelig å kvantifisere, kanskje spesielt siden det er vanskelig for meg å si akkurat hvor viktig plass på do er for rullestolbrukere, men det er viktig for tunghørte, inntil nylig var feks kravene til lydabsobering i skolen strengere når folk med hørselsskade skulle undervises (nylig har dette strenge kravet blitt universelt for alle undervisningsrom).

Et hjem er en indivduell ting, det er mange hensyn å ta når man bygger noe, feks er terskelfri dører dårlig for lydisolajson, høyere takhøyde går utover energieffektivitet osv. Det er fullt av slike motsetninger, derfor bør man være forsiktig med slike universal-utforming i et vanlig hjem. I tillegg er den typen hjem som blir hardest rammet den som førstegangsetablrere kjøper, og som har aller minst sannsynlighet for å bli en livsløpsbolig fra før.

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med tanke på at flere overlever ulykker og sykdom og befolkningen blir eldre så er dette et godt tiltak som vil spare samfunnet og staten for både tid og penger i årene som kommer.

(Og nei, alle nye boliger skal ikke ha rullestoldass, men ett bad i hver boenhet skal ha stort nok gulvareal og stor nok avstand fra dass til vegg til at det blir plass til bøyler på hver side og en rullestol på den ene siden)

Nettopp!

Dette var poenget, nemlig å spare staten for penger som i dag gies som støtte / tilskudd, og rentefrie lån for utbedringer / rehabilitering av hus kjøpt av handicapede.

I stedet får ALLE byggere av nye hus servert denne regning.

Har alltid ment at staten burde ha en sosial boligbygging.

Men i mine øyne har husbanken ( og mange andre statlige institusjoner ) utspilt sin rolle.

Husbanken har ikke denne misjon lengre, ingen etterspør deres tjenester, bare rimelige boliger for unge og vanskeligstilte.

Kan nå vel ikke være meningen at en viss andel av befolkningen skal ende på gata?

PS!

Hva med husbranner etc?

Vil tro dette er viktigere, en utforming på toalettrom?

Kan man forvente seg krav om overrislingsanlegg i nye boliger?

Er vel neppe lett for rullestolbrukere å komme seg ut av etthvert hus når ulykken først er ute?

Kanskje dyre varslingsanlegg for brann koblet opp til kommunens brannvesen er tingen?

Gir jo dyrere boliger og mere kroner i kassen for kommunen som skal ansette folk for å betjene dette.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Først; Jeg har stor respekt for de som sitter i rullestol!

Men, av og til overgår staten seg selv. Det neste blir vel at staten pålegger at absolutt alle jobber i Norge skal kunne utføres av mennesker i rullestol; piloter, flyvertinner, stuere, flymotormekanikere, de som jobber på borerigger, snekkere, høyspentmastmontører osv skal kunne sitte i rullestol ...

Endret av FrilanserBob
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Siste nytt er vel at en OBOS leilighet på 35m2 får en prisøkning på 600.000,- kr

Fra 1.500.000,- kr og opp til 2.100.000,- kr

Disse nye regler gjør at leiligheter må bygges større.

Hipp, hipp, hurra for den sosiale boligbygginga til de Rødgrønne.....

De regjerende gutter og jenter vet sannelig hvor skoen trykker...

Blir vel flere enn Jesus som opplever å bli født i en krybbe etterhvert hvis dette forsetter....

Endret av Vårbris
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du kilder eller et sted jeg kan lese mer om denne prisøkningen på 600 000 kroner? Jeg sier ikke at det er feil, jeg bare ønsker å få oversikt. Forslaget hører selvfølgelig bare hjemme i et fascistisk sammfunn, men nå er det faktisk slik at Norge ER et fascistisk samfunn i stadig større grad, så egentlig passer det kanskje ganske bra likevel...

Lenke til kommentar

Leste denne 600 000 kroners økningen jeg også. Sto på VGnett eller Aftenposten.no tror jeg, men syns det virket noe søkt. Ideen med at alle boliger bør kunne besøkes og ha adkomst for alle mennesker er jo positivt, men helt ærlig så er det lite hensiktsmessig å "dytte" en rullestolbruker inn på 30 kvadrat. Greit at da har man muligheten, men de fleste rullestolbrukere trenger faktisk litt mer enn bare den berømte "sirkelen" som man finner på tegningene. Man har kanskje andre hjelpemidler i tillegg til de 4 hjulene sine...

Vil si det er viktigere at alle kan komme inn på offentlige steder, også på pub'er, utesteder, serveringssteder osv. Det er en mye verre diskriminering enn at man ikke kan bo i en "bod" på 20-30 kvadrat.

Poenget her er jo også at om man bygger et hus, så koster dette nær sagt ingenting sammenlignet med å ikke gjøre det. At man har en pekepinn på hvor stor plass som kan trenges til en rullestol vil jeg tro er rimelig greit for de fleste om de måler selv. Det er ikke akkurat mange meter det er snakk om.

Enkelt sagt, har man ikke plass til å snu en rullestol i gangen i et nytt hus, så er det ikke så enkelt å snu seg om man tar på seg ryggsekken om morgenen heller :p

Endret av bertie
Lenke til kommentar

* Vi befinner oss i byråkratistan og klokken har akkurat passert ettermiddag. Plutselig ringer det på døren *

Sosialisten: Jeg skal inn.

Kapitalisten:Ehm.. Hei! Hva kan jeg hjelpe deg med?

Sosialisten: Du kan begynne med å slippe meg inn, jeg skal inspeksere huset ditt.

Kapitalisten: Hæ? Inspeksere huset mitt? Hvorfor det? Det er jo mitt hus?

Sosialisten: Sånn er reglene her i landet, slipp meg inn.

Kapitalisten: Ikke på tale om jeg slipper deg inn her, jeg og familien min skulle akkurat kose oss med en god film.

* Sosialisten tar opp et ark *

Sosialisten:Ser du dette her? Dette er avstemmningen siste valg. Det er 99.9% sosialister i dette landet og vi vant valget. Du er en motbydelig liten slave og dersom du nekter å slippe meg inn skal jeg hente en politikonstabel.

* Kapitalisten ønsker ikke å risikere fengsel så han velger å slippe inn sosialisten *

Sosialisten: Ja, skal vi se da. Denne hyllen står i veien. Det er bare 1,45 diameter meter mellom denne hyllen og vasken.

Kapitalisten: 1,45 diameter!? Det er jo god plass, hva er det du snakker om??

Sosialisten: Ser hyllen hører til veggen, da setter jeg opp et rivningsbyrå til deg i morgen klokken 08:00. Det skal være mulig for en rollestolbruker å snu også vet du, nytter ikke å bare tenke på seg selv.

Kapitalisten:Men, jeg kjenner ingen rullesto...*avbrytes*

Sosialisten: Ikke noe "men"!!!

Sosialisten: Se her ja, det er jammen bare 800 millimeter fri sideplass fra vannklosettet, kravet er 900 millimeter. Huff, dette kan bli dyrt du.

Sosialisten:Vannklosettet er også alt for nærme veggen. Den dusjarmaturen må du bytte ut ser jeg, den skal være ettgreps, ha termostat og skal plasseres mellom 800 millimeter og 900 millilmeter over gulvnivå. Dessutten er høydereguleringen på dusjhodet ditt feil. Maken til ufyslig kapitalistkrek du er, har du virkelig ikke omtanke for andre mennesker??

Kapitalisten: Men.. *avbrytes*

Sosialisten: Ikke no "Men"!! Du er grisk, intent annet.

Sosialisten: Skal vi se... dusjnisjen har har trinn så dette må fikses, veggen har helller ikke skrufaste plater, men det er vel ikke så overraskende med tanke på hva for kald jævel du er...

Sosialisten: Gulvet er ikke sklisikkert og kontrastenfargen er feil. Belysningen er heller ikke avblendet så her er det bare å begynne arbeidet.

Sosialisten: Ja... da var vi ferdig med badet. Nå er det jo slik at alle hus skal energimerkes og dette medfører en rekke energi og uu krav. La oss begynne fornybar energikilde. Hvor er den?

Kapitalisten: .....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser poenget, og kreds for historien. Det som er så synd er det at det er så enkelt å¨gjøre det tilgjengelig for alle. Hva så om du får en kompis i rullestol, eller den dagen du vil selge huset ditt, og han som absolutt har mest lyst på huset trenger litt ekstra plass idet han kommer inn døra.

Jeg sier ikke at forslaget er helt genialt, men av egen erfaring så er det så utrolig lite som skal til før man kan tilrettelegge ting. Man kan le av noen cm her og der, men i praksis så er alt fra skoler og offentlige bygg til leilighetskomlekser og leiligheter enkelte ganger helt topp tilrettelagt, om man bare hadde bygget døra 5 cm bredere, inngangsterskelen 10 cm lavere osv. osv...

Man blir litt oppgitt av å dra rundt i Norge og kommer til en butikk man vil inn, også kommer man rett og slett ikke inn inn i. "Gå på senteret", der er det flatt og fint... Ja, selvfølgelig går det an, men hadde 95% av befolkningen godtatt å bli sendt til et annet sted pga. ei trapp? Har Elkjøp samme varer som Hifi-klubben f.eks...

Jeg drar off topic merker jeg, men at ting blir tilrettelagt er ikke akkurat noe staten har tatt så voldsomt alvorlig. Man gir heller en dispensasjon enn å kreve tilrettelegging, og sånn blir det nok i dette tilfellet også :)

Lenke til kommentar

Dersom man skal tilrette legge bør dette være et personlig valg. Man bør eie sin kropp og eiendom. Slavetiden og fascismen er noe vi BØR legge bak oss. Dette er ren fascisme og intent annet. Jeg vet mange er uenig med meg, folk flest faktisk, men det betyr ikke at de har rett.

Dersom vi hadde hatt et laissez-faire samfunn ville vi sannsynligvis for lengst utviklet metoder for å kaste rullestollen på dunga for godt, men reguleringskåte sosialister fra helvette er i mot det meste av "tukling med naturen" og da blir det vanskelig å utvikle noe som kan hjelpe dem i nød.

Jeg tror likevel kapitalistene som stadig blir tråkket lenger ned i gjørmen på tross av alle reguleringene vil klare å kjempe fram ny teknologi om dog svært mye langsommere. Dette vil på sikt gjøre alle handicaphusene ubrukelig.

Lenke til kommentar

For de som har et handikap så skjønner du også at DET blir å strekke strikken langt. Å fjerne alle handikap er utopisk.

Jeg blir partisk her uansett, men selv om jeg hadde ønsket økt tilrettelegging, så forstår jeg at folk syns det blir for mye myndighetsinnblanding.

Lenke til kommentar
For de som har et handikap så skjønner du også at DET blir å strekke strikken langt. Å fjerne alle handikap er utopisk.
Nei, det er faktisk svært realistisk. Problemeter bare at sosialister fra helvette f.eks er imot kloning og annen form for "tukling med naturen".

Jeg blir partisk her uansett, men selv om jeg hadde ønsket økt tilrettelegging, så forstår jeg at folk syns det blir for mye myndighetsinnblanding.

Det gjør jeg å, men jeg mener at myndighetsinnblanding er noe som ikke skal eksistere. Myndigheter bør holde seg langt unna privat eiendom!
Lenke til kommentar
Nei, det er faktisk svært realistisk. Problemeter bare at sosialister fra helvette f.eks er imot kloning og annen form for "tukling med naturen".

Det gjør jeg å, men jeg mener at myndighetsinnblanding er noe som ikke skal eksistere. Myndigheter bør holde seg langt unna privat eiendom!

I overkant optimistisk, enn så lenge kloning av mennesker neppe er så viktig for den slags, og det er ganske mange ikke-sosialistiske stater som forsker på sånn som ikke får resultatene du forespeiler.

AtW

Lenke til kommentar
I overkant optimistisk, enn så lenge kloning av mennesker neppe er så viktig for den slags, og det er ganske mange ikke-sosialistiske stater som forsker på sånn som ikke får resultatene du forespeiler.
Ikke hvis du ser det i et perspektiv på flere ti-år. Veldig mye kan skje. Men det krever få, helst ingen reguleringer. Er det noe sted hvor de kan forske uregulert? Vil gjerne høre om det hvis du vet om et slikt sted :)
Lenke til kommentar
Ikke hvis du ser det i et perspektiv på flere ti-år. Veldig mye kan skje. Men det krever få, helst ingen reguleringer. Er det noe sted hvor de kan forske uregulert? Vil gjerne høre om det hvis du vet om et slikt sted :)

Påstanden din var at man kunne utviklet det for lenge siden, ikke om flere tiår. I tillegg maser du om sosialister, det er ganske mange ikke-sosialistiske stater.

AtW

Lenke til kommentar
Påstanden din var at man kunne utviklet det for lenge siden, ikke om flere tiår. I tillegg maser du om sosialister, det er ganske mange ikke-sosialistiske stater.

Nei, jeg sa at vi sannsynligvis ville ha kunne kastet rollestolene på dynga for godt, ikke at vi ville ha klart å fjerne samtlige handicap. Jeg bruker sosialist som et samlebegrep på dem som regulerer og liker å styre andres liv. Det gjelder de fleste, om ikke alle stater.

Lenke til kommentar

......

Dersom vi hadde hatt et laissez-faire samfunn ville vi sannsynligvis for lengst utviklet metoder for å kaste rullestollen på dunga for godt, men reguleringskåte sosialister fra helvette er i mot det meste av "tukling med naturen" og da blir det vanskelig å utvikle noe som kan hjelpe dem i nød.

Jeg tror likevel kapitalistene som stadig blir tråkket lenger ned i gjørmen på tross av alle reguleringene vil klare å kjempe fram ny teknologi om dog svært mye langsommere. Dette vil på sikt gjøre alle handicaphusene ubrukelig.

Var du som nevnte rullestoler, og at de vil være overflødige. Jeg konstaterte bare at jeg skjønte ikke hvordan du fikk fjernet rullestolene uten å fjerne handikapene til de som sitter i dem.

Om man ikke kan gå eller komme seg rundt, så må man nødvendigvis ha noe hjelpemiddel... Å helbrede folk har man prøvd en stund nå, og det lykkes visst kun noen få ganger hvert 1000 år :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...