Gå til innhold

Rullestoltoalett i alle nye boliger

222 stemmer

1. 1. Er dette et godt forslag?

• Ja
      12
    • Nei
      204
    • Vet ikke
      6

Anbefalte innlegg

Nå er det svært få som bor på den måten og her snakkes det ikke om hus eller leiligheter som bare er på en etasje, men alle som heretter skal bygges. Og det er nettopp rullestolbrukere dette skal legges til rette for. SÅ om det skal være hensiktsmessig må det altså være lagt opp for rullestol gjennom hele huset/leiligheten eller så har dette ingen ting for seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Livsløpsboliger blir mer og mer vanlig.

Uansett, det er stort sett bare på dass og soverommet det bør legges til rette for rullestoler ved bygging, og da hovedsaklig gulvplass. Det vil da bli langt enklere å legge tilrette for rullestolbrukere i fremtiden ved å installere nødvendig utstyr i motsetning til hva man måtte gjøre om det ikke var lagt til rette på forhånd.

Forøvrig så er det ikke noe nytt med byggeforskrifter. Det foreligger allerede størrelseskrav på både bad og soverom i dag, og krav om at soverom skal ha vindu. Og når det gjelder tekniske installasjoner så er det enda flere krav. Jeg mener det er greit at det er noen krav om at nye boliger skal ha en minimumstandard.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Tenk over hva du sier nå. Bare på toalett og soverom? Jeg har iallefall sett kjøkkener i nye hus der avstanden mellom kjøkkenbenken og spisebordet ikke er ieel for rullestolbrukere for å si det slik. Og da mene rjeg selvfølgelig bord som står fast til gulvet og ikke kan flyttes. Jeg har også sett hauevis av avsattser der det ikke er lagt til rette for å montere hverken rampe eller heis slik rullestolbrukere trenger.

Lenke til kommentar

Helt vanvittig, synes nå jeg da.

Hva blir kostnadene for rullestolbrukere når det gjelder å innstalllere nye rullestoltoalett på kjøpte hus?

Hva blir kostnadene hvis ALLE nye boliger skal ha dette?

Dette i ett samfunn der ungdom og "vanlige" lønnsmottagere sliter med boligfinansiering.

Samtidig bygges hus der rullestolbrukere ikke kommer seg frem til husene, og heller ikke inn i hus.

Hva blir det neste, rullestolramper inn i ALLE boliger, og asfaltert vei frem til rullestolrampe?

Hva er det vi har i vente, mens staten forventer at de fleste av oss skal bli sittende i rullestol?

Nå er det nå engang slik at alle hus på markedet ikke er tilgjengelig for alle, enten det kommer av pris, beliggenhet eller annen årsak.

Slik vil det også være for blinde, handicapede og andre med diverse "skavanker"

Hva med hytter?, skal de kunne bygges i ufremkommelige områder for rullestolbrukere?

Hva med båter, flytekaier, biler, motorsykler, påhengsmotorer med manuell start, Holmekollen?

Er noen av disse tilrettelagt for rullestolbrukere, blinde, enarmede, uten armer, døve, døve og blinde?

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Med tanke på at flere overlever ulykker og sykdom og befolkningen blir eldre så er dette et godt tiltak som vil spare samfunnet og staten for både tid og penger i årene som kommer.

(Og nei, alle nye boliger skal ikke ha rullestoldass, men ett bad i hver boenhet skal ha stort nok gulvareal og stor nok avstand fra dass til vegg til at det blir plass til bøyler på hver side og en rullestol på den ene siden)

Lenke til kommentar

Med tanke på at flere overlever ulykker og sykdom og befolkningen blir eldre så er dette et godt tiltak som vil spare samfunnet og staten for både tid og penger i årene som kommer.

(Og nei, alle nye boliger skal ikke ha rullestoldass, men ett bad i hver boenhet skal ha stort nok gulvareal og stor nok avstand fra dass til vegg til at det blir plass til bøyler på hver side og en rullestol på den ene siden)

Det er et dårlig, og halvhjertet tiltak, om man først skal dra universell utforming-kortet, hvorfor for kun en liten gruppe, og kun et lite aspekt (badet). Det virker lite samfunnsøkonomisk å utstyre samtlige boliger på en måte som er nyttig for såpass liten del av befolkningen, og som er til ulempe for en vesentlig større del.

AtW

Lenke til kommentar

Det er et dårlig, og halvhjertet tiltak, om man først skal dra universell utforming-kortet, hvorfor for kun en liten gruppe, og kun et lite aspekt (badet). Det virker lite samfunnsøkonomisk å utstyre samtlige boliger på en måte som er nyttig for såpass liten del av befolkningen, og som er til ulempe for en vesentlig større del.

AtW

Du skulle helst sett at kravene var enda strengere?

Jeg har nå skummet utkastet til forskrift, og krav finnes både til boenheten generelt, inngangsparti, oppholdsrom også videre. Jeg må løpe nå, men interesserte kan lese utkastet her: http://www.regjeringen.no/upload/KRD/Vedlegg/BOBY/horinger/Utkast%20til%20forskriftsbestemmelser%20-%20forskrift%20til%20ny%20plan-%20og%20bygningslov%20(teknisk%20forskrift).pdf

Merk at det som er merket med Byggverk med krav til universell utforming kun gjelder bygg rettet mot allmennheten, ikke boliger.

Lenke til kommentar

AtW

Du skulle helst sett at kravene var enda strengere?

Jeg har nå skummet utkastet til forskrift, og krav finnes både til boenheten generelt, inngangsparti, oppholdsrom også videre. Jeg må løpe nå, men interesserte kan lese utkastet her: http://www.regjeringen.no/upload/KRD/Vedlegg/BOBY/horinger/Utkast%20til%20forskriftsbestemmelser%20-%20forskrift%20til%20ny%20plan-%20og%20bygningslov%20(teknisk%20forskrift).pdf

Merk at det som er merket med Byggverk med krav til universell utforming kun gjelder bygg rettet mot allmennheten, ikke boliger.

Jeg mener de ikke skulle ha krevet i det hele tatt, og om de skal kreve slikt, så framstår kravet per i dag som halhjertet og prinsippløst.

AtW

Lenke til kommentar

Kan vi ikke bare GI hanidcappete penger slik at de SELV kan leie inn folk for å tilpasse toalettet etter behovene deres? Alle nye boliger har jo uannsett iallefall ET stort bad som er stort nok til å kunne tilpasses i ettertid. Heller en 100-lapp mer i skatt til handicappete, enn en extra boligutgift på 100 000 når jeg framtiden ska ha meg hus, det sier nå jeg..

Endret av whiteknuckleit
Lenke til kommentar

Kan vi ikke bare GI hanidcappete penger slik at de SELV kan leie inn folk for å tilpasse toalettet etter behovene deres? Alle nye boliger har jo uannsett iallefall ET stort bad som er stort nok til å kunne tilpasses i ettertid. Heller en 100-lapp mer i skatt til handicappete, enn en extra boligutgift på 100 000 når jeg framtiden ska ha meg hus, det sier nå jeg..

Det gjør man i dag, poenget med de nye forskriftene er at det skal bli enklere å tilpasse boligen ved behov. Det er ikke slik at alle hus skal ha handikapdass med bøyler og gudene vet hva. Og hvor du har 100 000,- fra aner jeg virkelig ikke. Du sier selv at de fleste boliger har et bad som er stort nok, det stemmer, men ofte er f.eks. dassen plassert slik at den må flyttes om det blir behov for å tilpasse boligen rullestol, det er stort sett slike ting forskriften regulerer.

Lenke til kommentar

Det gjør man i dag, poenget med de nye forskriftene er at det skal bli enklere å tilpasse boligen ved behov. Det er ikke slik at alle hus skal ha handikapdass med bøyler og gudene vet hva. Og hvor du har 100 000,- fra aner jeg virkelig ikke. Du sier selv at de fleste boliger har et bad som er stort nok, det stemmer, men ofte er f.eks. dassen plassert slik at den må flyttes om det blir behov for å tilpasse boligen rullestol, det er stort sett slike ting forskriften regulerer.

Det tallet her jeg fra bt.no. Det virker som at du har litt peiling på detta, så stemme tallene nederst i artikkelen, at disse reguleringene øker byggekostnadene med 50000-200000? Betaler gjerne en 100-lapp ekstra i skatt for å dekke kostnadene til å flytte toalettet til handicappete så lenge jeg slipper slike byggekostnader.

Endret av whiteknuckleit
Lenke til kommentar

Peiling og peiling, ikke mer enn at jeg har jobbet noen sommere som pariakaste i byggebransjen og har en far som jobber i bransjen. Jeg får ikke sett utregningen hans i BT da det ikke skjer noe når jeg trykker på bildet, men jeg har vanskelig for å forstå at det skal være tilfelle. Du kan også se på pressemeldingen fra Kommunal- og regionaldepartementet som imøtegår Selvaags påstander: http://www.regjeringen.no/nn/dep/krd/pressesenter/Pressemeldingar/2010/Unyansert-om-nye-byggjeforskrifter-for-bad.html?id=598221

Jeg har også lenket til utkastet til nye forskrifter lenger oppe og skummet raskt gjennom det tidligere i dag, og så vidt jeg kan se så er det lite der som virkelig koster, mesteparten er enkle krav som ikke gjør noe fra eller til på kostnadene.

Når det gjelder tallet til Øye fra Prognosesenteret så inkluderer det de nye energiforskriftene også, ikke bare badet. Det er vel først og fremst disse som vil koste penger, men hvorvidt det vil bli så dyrt skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

alle hus må også utstyres med teleslynger for tunghørte, blinkende lys for brannvarsling for døve og vibrerende gulv slik at døvblinde kan få med seg at det er en brannalarm. det må også være krykkestativ innenfor døra og plass til å parkere en rullator. et par ortopediske sandaler bør også finnes nær inngangsdøra samt at det ikke vil være lovlig med vinduer i 2. etasje eller høyere så de med høydeskrekk ikke skal freake ut. men det må være påmalte vindu med lys slik at de med klaus ikke får noia. foretrekkelig skal disse lysene ikke stråle ut noen UV i det hele tatt da en god del folk er alergiske mot UV.

nei altså, de handikappede klarer nok fint å finne egnede hus uten at dassen skal plasseres riktig i alle hus som bygges

Lenke til kommentar

Mein igjen, hva spiller gulvarealet på soverom og tolaett for rolle når resten av leiligheten/huset ikke er lagt til rette?

Les forskriften, det foreligger krav om både det ene og det andre, av det jeg kommer på i farta er blant annet snuareal i inngangspartiet, trinnløs adgang til boenheten, minimumsbredde i ganger og krav om heis i bygg over 3 etg.

Lenke til kommentar

Hvorfor forsvare disse kravene når de kun er lagt til rette for den ene typen bevegelseshemmede og ikke for alle (slik weebl går inn på). Er ikke det en form for diskriminering/forskjellsbehandling?

greit nok at de i rullestol sliter litt ekstra med tanke på at de sitter i en stor stol, men dette er bare et latterlig forslag fra staten så de ikke trenger å punge ut via hjelpemiddelsentralen for å få bygd om hus så de er bedre tilrettelagt rullestolbrukere.

Lenke til kommentar

Hvorfor forsvare disse kravene når de kun er lagt til rette for den ene typen bevegelseshemmede og ikke for alle (slik weebl går inn på). Er ikke det en form for diskriminering/forskjellsbehandling?

Fordi det er langt enklere og billigere å installere teleslynge og hjelpemidler for blinde og svaksynte enn det er å utvide dører, flytte vegger og dasser og installere heiser også videre. Og såvidt jeg kan se så er noen av punktene også tiltenkt svaksynte, som f.eks. punktet om kontraster på gulv/vegger på badet (jeg har ikke sjekket opp nå, så mulig dette bare gjelder bad i offentlige bygninger). Det er vel også diverse eksisterende forskrifter som krever ting som følgekanter og lignende for blinde på f.eks. svalganger, men det er jeg ikke helt sikker på.

Lenke til kommentar

Fordi det er langt enklere og billigere å installere teleslynge og hjelpemidler for blinde og svaksynte enn det er å utvide dører, flytte vegger og dasser og installere heiser også videre. Og såvidt jeg kan se så er noen av punktene også tiltenkt svaksynte, som f.eks. punktet om kontraster på gulv/vegger på badet (jeg har ikke sjekket opp nå, så mulig dette bare gjelder bad i offentlige bygninger). Det er vel også diverse eksisterende forskrifter som krever ting som følgekanter og lignende for blinde på f.eks. svalganger, men det er jeg ikke helt sikker på.

Tunghørte bør ha bedre aabsorpsjon i hele boligen om de skal ha gode forhold der, noe som feks krever mer takhøyde, skal man kreve at hus er minimum 2.60, slik at man kan installere absorbenter i taket og fortsatt ha 2.40 takhøyde? Universal utforming passer ikke i bolighus, og det er utifra unversal utforming slik krav er grunngitt/stammer.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...