Gå til innhold

Rullestoltoalett i alle nye boliger

222 stemmer

1. 1. Er dette et godt forslag?

• Ja
      12
    • Nei
      204
    • Vet ikke
      6

Anbefalte innlegg

Jeg er uenig i at blandebatteriets suksess lar seg overføre så enkelt til universell utforming, men det er jo nettopp det jeg ikke mener er det viktige: lenge før man tvinges til å bygge etter en standard må man spørre: Har egentlig staten anledning til dette?

I så tilfelle burde man spurt det spørsmålet for mange herrens år siden. Staten har satt krav til private boliger i årtier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er uenig i at blandebatteriets suksess lar seg overføre så enkelt til universell utforming, men det er jo nettopp det jeg ikke mener er det viktige: lenge før man tvinges til å bygge etter en standard må man spørre: Har egentlig staten anledning til dette?

I så tilfelle burde man spurt det spørsmålet for mange herrens år siden. Staten har satt krav til private boliger i årtier.

Ja, for å forebygge fuktskader og sikre rømningsveier, ja. Ikke tilpasse alle boliger til handikappede!

Lenke til kommentar

Ja, for å forebygge fuktskader og sikre rømningsveier, ja. Ikke tilpasse alle boliger til handikappede!

Kva med kravet til dagslys då? Dette er eit krav som ikkje har med (fysisk)inneklima eller sikkerheit å gjere.

I stor grad kan ein til og med argumentere for at kravet til vidusflater for dagslys går utover varmeisolasjonen til boligen som igjen fører til eit høgare straumforbruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

http://www.aftenposten.no/bolig/boligokonomi/article3922635.ece <- SINTEF sin rapport tilsier langtfra så ille kostnadsøkning som byggebransjen mener, og hylekoret her inne. :)

EDIT:

Og her er det mest fornuftige som har blitt sagt isaken så langt:

Man kan kanskje stille spørsmål om tolkningen av reglene som SINTEF Byggforsk har foretatt og om de på noen områder undervurderer kostnader. På den annen side er det mulig at Selvaag og OBOS kanskje overdriver, sier Jæger.

- Jeg tror universell utforming, boliger som er tilgjengelige for alle, er kommet for å bli. Derfor må man sette seg ned og finne gode løsninger, sier Jæger.

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar

Kva med kravet til dagslys då? Dette er eit krav som ikkje har med (fysisk)inneklima eller sikkerheit å gjere.

I stor grad kan ein til og med argumentere for at kravet til vidusflater for dagslys går utover varmeisolasjonen til boligen som igjen fører til eit høgare straumforbruk.

Ingen vil finne på å bygge et hus uten vinduer uansett. Dessuten får man jo varme fra solen gjennom vinduene, så energiregnestykket ditt var tynt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Ingen vil finne på å bygge et hus uten vinduer uansett. Dessuten får man jo varme fra solen gjennom vinduene, så energiregnestykket ditt var tynt.

O'rly? "Dessuten får man jo varme fra solen gjennom vinduene, så energiregnestykket ditt var tynt."

Når på året er det man trenger varmeisolasjon?

Hvor lenge er solen "oppe" da?

Hvor lenge står solen på gunstig sted i forhold til vinduet?

Hvor mange timer vil da ett vindu avgi mer energi enn det "fanger varme fra solen"?

(jeg lar disse stå uten svar jeg)

Tør jeg vise til U-Verdi? Lavere U-Verdi er bedre fordi det transporteres mindre varme gjennom mediet.

U verdier på vegger kan ligge på 0,2 til 0,3 W/(m²K), mens på standard vinduer kan den ligge på 1,1 til 1,4 W/(m²K). Som du da ser så vil vinduer avgi mer varme til omgivelsene enn resten av huset og føre til at man må bruke mer penger på strøm eller oppvarming for å holde temp jevn.

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar

Har ikke lest gjennom alle de nye reglene, men de handler vel i stor grad om nok gulvplass og brei nok dør? Ser ikke helt problemet med dette, da de fleste vil ha store bad i nybygg. Det eneste jeg ikke skjønner med reglene er at det skal være slik i leilighetskomplekser uten feks heis. Da er det bare bortkastet.

Lenke til kommentar

Har ikke lest gjennom alle de nye reglene, men de handler vel i stor grad om nok gulvplass og brei nok dør? Ser ikke helt problemet med dette, da de fleste vil ha store bad i nybygg. Det eneste jeg ikke skjønner med reglene er at det skal være slik i leilighetskomplekser uten feks heis. Da er det bare bortkastet.

Leilighetskomplekser er pålagt å ha heis.

Lenke til kommentar

Under 4 etasjer?

Lenke til kommentar

Ja, over tre etasjer. Ikke rart det blir rådyrt med bolig.

Det er nettopp slike krav heisemontørene liker og AP får stemmene deres år etter år.

Lenke til kommentar

Dette er i alle fall et urimelig krav i forhold til de som ikke er rullestolbrukere.

Kan man ikke heller sette av mer penger til å støtte rollestolbrukerne i utgangspunktet så at de kan selv få laget en leilighet som er tilpasset deres behov?

Føler at dette er bare et dårlig politisk argument for å prøve å snoke seg under merkostandene det har kostet dem for å hjelpe handikappede inn på boligmarkedet.

Lenke til kommentar

Er kravene så urimelige da? Er jo ikke snakk om at hele badet skal se ut som en handicap dass, men det skal være mulig å innstallere hjelpemidler dersom det blir behov.

Alle vil jo ha litt str på badet uansett.

Jeg tror det blir dyrere å foreslå at dersom en rullestolbruker skal ha en kåk, så kan han velge det han vil og så skal staten betale for å gjøre om badet i ettertid.

Lenke til kommentar

Folkens.

Kjernen i denne saken er veldig enkel. Bad og gang må utvides for å få plass til rullestol og å snu. Dette har kun to mulige løsninger/konsekvenser:

1: Andre rom i huset må gjøres mindre. Det er dette "forskerne" kaller "omdisponering av plass løser de fleste problemer" eller noe i den duren. Rommene man faktisk oppholder seg på, blir mindre. Er det riktig at samtlige som bygger/kjøper nytt hus i Norge må ha mindre stue/soverom/hvasomhelst fordi en ørliten brøkdel sitter i rullestol?

2: Samtlige hus og leiligheter må gjøres større for å kompensere, med de ekstrakostnadene det medfører. Er det riktig at hver eneste husbygger/-kjøper i Norge må plusse på kostnadene fordi en ørliten brøkdel sitter i rullestol?

Det er dette det koker ned til. Blandebatterier har ingenting med dette å gjøre, det handler om arealbruk. For meg er det ubegripelig at politikerne presterer å svare ja på ett eller begge av disse spørsmålene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Har du hørt om moderne vinduer med dobbelt glass?

Dessuten må man ha vinduer uansett. Kravet om HC-WC er i en helt annen divisjon. Det er nemlig idiotisk.

Ja det har jeg, og derfor brukte jeg verdiene som H-vinduer bruker på sine nye produkter. Var det så noe mer, eller bare ett forsøk på å kamuflere din uvitenhet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Men hvor mye omdisponering snakker vi om her? Jeg vil tippe det er ytterst lite. De fleste nybygg eller ferdighus har nok allerede plassen som trengs, og vedtaket har ikke tilbakevirkende kraft.

Hysj, ikke kom med slike sakligheter her, de blir bare forbigått i stillhet fordi det er kjekkere å klage i takt med hverandre om hvor ille det er. :)

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om enten/eller, dette er et gradsspørsmål og bør stilles på nytt hver gang staten vurderer å utvide sin innflytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...