proaudio Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Hei, Til stadighet jakter jeg på mer stillegående vannkjølingssystemer. For øyeblikket ønsker jeg å lage et kabinett som er luft (lydtett), men dette stiller krav til kjøling. Det er ønskelig å ha en kabinett temperatur på 35 grader, da dette er en den gyllene temperatur med tanke på kondens og levetid. Isteden for å ha en tradisjonell utluftning av kabinettet skal det monteres en radiator på innsiden av kabinettet som skal bringe med temperaturen til en annen varmeveksler på utsiden. At det er behov for fler enn en varmeveksler på innsiden er mulig, det som er vikttig er enheten som skal være på utsiden. Det er varmevekselen på utsiden jeg nå funderer på. Jeg har en tanke om å lage en tank med integrert varmeveksler. Alle skjønner at vannet som skal strømme igjennom anlegget må være rimelig lavt. Hvordan dette skal oppnåes er derimot en fråga. Jeg har funnet peltier på 437W og kan bygge en tank slik at man får to stk til å kjøle. Da snakker man teoretisk om 874W kjøleeffekt. Jess jess, varmen fra peltierene skal vekk, det er uinteressant, spørsmålet er vel hvor mye effekt som kan overleveres til vannet. Jeg ser for meg en tank hvor vannet strømmer inn og igjennom plater eller søyler (se illustrasjon)med metall som er nedkjølt før vannet tar turen tilbake til systemet igjen. Tanken/veksleren må lages slik at det ikke blir kuldebroer mellom gods og kabinett, som er i og for seg helt ok. Har seff vurdert å slenge en bilradiator på verandaen, men det er jo ingen kunst. Det hadde vært stilig med en aktivkjøling som jeg kunne laget en aktiv strømstyring som får informasjon om temperatur i vannet, kabinett og cpu. Noen tanker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå