langlo94 Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Hvilket OS passer best til svak PC med 1,7GHz prossessor, 1GB ram og 2x 40 GB harddisk. Det må kunne kjøre Spotify, MSN og Firefox/Opera. Det er på forhand installert XP, men den går veldig treigt. Det er forresten ein Acer Aspire 1640z. Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Kunne jo prøvd med Ubuntu. Trur du kan kjøre det meste av det der der. Lenke til kommentar
Aikiarntsen Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Det beste valget er nok et GNU/Linux basert system, og hvis du er nybegynner er nok Ubuntu det beste valget, kanskje med untak av Xubuntu, siden det kjører litt lettere. For å bruke Spotify trenger du bare å installere Wine, du finner det enten i pakkebehandleren eller gjennom å kjøre sudo apt-get install wine i terminalen. Det finnes native versjoner av opera og firefox, og det er mange lynmeldingsklienter tilgjengelige, den som ligner mest på MSN er nok aMSN, men Emesene er også et godt valg, i hvertfall ut i fra min erfaring. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Henger meg på Ubuntu hypen her. Kjører selv Ubuntu på nesten tilsvarende maskin som du har. Firefox funker glimrende. Så lenge du har Xp liggende innstallert kan du kjøre begge os om hverandre hvis du innstallerer Ubuntu oppå XP. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Er maskinen gammel vil nok en reintallering av XP gjøre maskinen raskere. Trykk "ALT+F10" under oppstart for å sette maskinen tilbake til fabrikkstandard. Husk å oppdatere drivere etterpå. Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 (endret) Vil legge til enda en anbefaling om å prøve Linux. En annen enkel linux-distro du kan ta en titt på, er Linux Mint. F.eks Arch er nok enda "lettere" (kontra tung, treig), men nok ikke like enkel. Endret 20. mars 2010 av Bl4cKnD Lenke til kommentar
langlo94 Skrevet 20. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2010 Den er ganske gammel 4-5 år. Men OSet som blir installert bør vere lett å lære for det er til søstra mi sin data, ho er ikkje særleg flink på data. Eg trur eg har Backup-cdane framleis, men tenker at kanskje det hadde vore betre med eit lettare OS. Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 (endret) Da hadde jeg definitivt gått for Linux Mint. Ubuntu kan jeg ikke si for mye om, har ikke prøvd det på noen år, og er nok også et godt valg. En fyr på skolen kjører Mint på en 7-år gammel dell, som ifølge ham går som det suser. Han er imidlertid Linux-fantast. Blir en liten overgang fra Windows, men det er en vanesak. Om hun ikke skal bruke maskina til mer enn det du nevner over. Antar du kan hjelpe til med å sette opp maskina. Opera/Firefox finnes i pakkebehandleren, Wine også, Spotify fra den offisielle nettsida, og du finner alternative Instant-Messaging-klienter i pakkebehandleren. Å kunne slippe å bekymre seg for malware er også deilig. Tror ikke det er så mange grunner til at hun bør holde seg til Windows. Endret 20. mars 2010 av Bl4cKnD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå